پنج شنبه 13 آذر ماه 1399  -  Thursday, December 3, 2020
بانک کشاورزیpeminapegah
یادداشت
0
دو شنبه 12 آبان ماه 1399 ساعت 13:33

مهدی کریمی تفرشی

نقش کلیدی بخش خصوصی در گسترش تجارت خارجی

دکتر مهدی کریمی تفرشی - عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران

بخش خصوصی به عنوان یکی از ارکان مهم در چرخه صنعت و اقتصاد کشور همواره نقش اصلی و اساسی در تجارت خارجی ایفا می‌کند. با نگاهی عمیق تر به عملکرد این بخش می‌توان به جایگاه ویژه بخش خصوصی در رونق تجارت و گسترش صادرات و روابط بین الملل کاملا اذعان داشت.
متاسفانه رقابت‌های منفی، عدم آموزش و نگاه سنتی هموراه از عواملی بوده است که در حرکت موفق این بخش در تجارت بین‌المللی اثرات مخرب داشته است. یکی از موانع تجارت خارجی موفق در کشور مقاومت و ترس بانک‌های خارج از کشور از برقراری روابط بانکی با ایران به‌دلیل نگرانی از فشارهای بین‌المللی است.

تغییر دیدگاه‌های سنتی و حرکت به سمت بازارهای مدرن و آموزش و بهره‌گیری از شیوه‌های نوین بازاریابی و روابط بین‌الملل، تجارت آموزش محور و شناخت درست حقوق بین‌الملل، آشنایی و پیاده سازی دقیق استانداردهای بین المللی، تحول نواورانه در شیوه های بسته ‌بندی و طراحی محصولات و شناخت صحیح ذائقه و خواست و نیازهای بازارهای کشورهای مقصد، تلاش همه جانبه، علمی و مطالعات عمیق در جهت بهبود و ارتقائ کیفیت محصولات، ایجاد شبکه توزیع مدرن، تقویت شرکتهای رقابت پذیر و کمک به گسترش رقابت مثبت و سازنده از راهکارهای مهم و موثر در تقویت بخش خصوصی جهت حضور موفق در تجارت خارجی و کمک به رشد اقتصاد بین المللی است.
باید از پتانسیل‌ها و مزیت‌هایی که کشور در صنایع تبدیلی و محصولات استراتژیک غیر نفتی دارد به نحو مثبتی بهره‌گیری کرد و فرصت‌های ایجاد شده در بازارهای صادراتی به خوبی شناخته و بهره‌برداری شود.
همچنین کشور ما به لحاظ جغرافیایی، ترانزیتی و موقعیت استراتژیک منطقه‌ای شرایط فوق العاده‌ای دارد که می‌تواند از مزیت‌های مهم ما در تجارت خارجی باشد که باید از این موقعیت بی‌نظیر بهره برد.
تمامی نهادها و سازمان‌های ذیربط باید به نوعی در ایجاد انگیزش و کاهش موانع و ایجاد زیرساخت های مناسب برای حضور موفق در بازارهای بین المللی و گسترش تجارت خارجی تلاش کنند و لازم است در مبحث صادرات غیرنفتی سیاست گذاری و برنامه ریزی مدون و کارشناسی شده‌ای صورت گیرد.
ضمن اینکه حضور با انگیزه بخش خصوصی در گسترش تجارت خارجی بی‌تردید حمایت همه جانبه دولت محترم، مسئولان، دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها را می‌طلبد و نباید فراموش کرد که هرگونه حمایت از این بخش و تقویت آن به عنوان موتور محرکه رونق اقتصاد و تجارت کشور عمل خواهد کرد.

لطفا ایمیل واقعی خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار نظرتان موضوع به وسیله ایمیل به اطلاع شما رسانده خواهد شد.
نظرسنجی
عملکرد کانون انجمنهای صنایع غذایی را در دفاع از صنعت غذا چگونه ارزیابی می کنید؟
pegah4
haraz1
زرفروکتوز1
sobhan
روغن اویلا/ صنعت غذایی کوروش
tabiat
شیرین عسل1
nazgol
mihan
goncheh1
لاکیدووو
اشتراک فودپرس
جهت دریافت آخرین اخبار
اطلاعات خود را وارد فرمایید
لغو عضویت
packagingart
ارسال پیامک
انجمن آبها معدنی  و آشامیدنی ایران
تک ماکارون
صنایع غذایی مسرور
زر ماکارون
رستوران حاج محسن1
گروه صنعتی نان سحر
صنایع غذایی ب آ
آیدین
گروه صنایع  غذایی نان آوران
صنایع غذایی دلوسه
انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران
تیتر20
آب معدنی واتا
صنایع غذایی سحر همدان
گروه صنعتی پارس استا
vioni
آرد سازی پوسان