جمعه 16 خرداد ماه 1399  -  Friday, June 5, 2020
eco 1pegah
دیگه چه خبر
1
چهار شنبه 17 ارديبهشت ماه 1399 ساعت 12:4

افطار و سحر چه غذاهایی بخوریم؟

غذا و تغذیه> عضو هیات علمی گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص تغذیه و روزه داری ضمن تاکید بر اینکه وعده سحر را حذف نکنیم، نکاتی را درباره مواد غذایی مصرفی در وعده سحر و افطار مطرح کرد.

غزاله اسلامیان درباره علت اهمیت تغذیه در روزه‌داری گفت: اگر ما یک برنامه غذایی سالم داشته باشیم می‌توانیم دستگاه گوارش خود را که یکی از اجزای سیستم ایمنی بدن است، تقویت کنیم تا علاوه بر اینکه بتوانیم با بیماری‌های مختلف مبارزه کنیم از طرف دیگر بتوانیم روزه‌داری راحتی را نیز داشته باشیم.

وی افزود: به دلیل اینکه روزهای ماه رمضان با زمان طولانی‌تر مصادف شده و افراد مدت زمان زیادی از روز را روزه‌دار هستند، لذا خیلی مهم است که سه وعده سحر، افطار و شام را داشته باشند و بتوانند از راهکارهای تغذیه‌ای کمک بگیرند تا تشنگی را کنترل کنند و روزه‌داری خیلی خوبی داشته باشند.

اسلامیان خاطرنشان کرد: بر خلاف تصور بعضی از مردم، روزه‌داری باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن نمی‌شود و یک فرد سالم با رعایت رژیم غذایی صحیح و اصولی می‌تواند با روزه به عملکرد سیستم ایمنی بدنش کمک کند.

این استاد دانشگاه در مورد وعده افطار و شام اظهار داشت: بهتر است که افطار سبک باشد. 30 تا 45 دقیقه بعد از آن شام صرف شود و افراد اصلی‌ترین گروه‌های غذایی خود را در شام استفاده کنند ؛چون زمان زیادی از روز را روزه بودند اگر بخواهند در لحظه افطار مواد غذایی زیاد با حجم بیشتر را وارد بدن کنند می‌تواند به دستگاه گوارش آنها آسیب بزند. بنابراین در افطار از آب و شیر ولرم، چند عدد خرما، میوه خشک، یک یا دو لقمه نان و پنیر به همراه سبزی یا خیاری که ضدعفونی شده استفاده کنند.

او ادامه داد: با صرف آش در هنگام افطار خیلی موافق نیستم مگر اینکه سبک باشد؛ چراکه آش‌ها منبع زیادی از حبوبات و نفاخ هستند، می‌تواند دستگاه گوارش را اذیت کند اما اگر آش سبک و یا سوپ رقیق باشد بهتر است.

اسلامیان که در برنامه رادیویی صحبت می کرد، عنوان کرد: به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن با دستگاه گوارش در ارتباط است و ما باید مخاط دستگاه گوارش خود را حفظ کنیم، لذا غذا خوردن در یک لحظه برای افراد مسن می‌تواند باعث سوء هاضمه شود، به مخاط دستگاه گوارش آسیب برساند یا روی میزان باکتری‌های مفید دستگاه گوارش اثر منفی بگذارد. بنابراین هر وعده غذا خوردن به افراد این امکان را می‌دهد علاوه بر اینکه در دریافت مواد غذایی تنوع را رعایت می‌کنند، دستگاه گوارش شان نیز آرامش خاصی داشته باشد.

این استاد تغذیه در خصوص وعده سحری نیز تاکید کرد: وعده غذایی سحر را حذف نکنیم. اگر تنها وعده غذایی دریافتی ما افطار باشد در طول شب که کمترین فعالیت جسمی و مغزی را داریم بیشترین مقدار غذا را دریافت می‌کنیم و در طول روز که بیشترین فعالیت را داریم و به انرژی بیشتری نیاز داریم، با حذف سحر دچار مشکل می‌شویم.

وی افزود: در وعده سحر تا حد امکان از مواد غذایی شیرین استفاده نشود. چون دو ساعت بعد به دلیل افت شدید قند خون دچار مشکلاتی مثل سرگیجه، حالت تهوع و گرسنگی می‌شویم. خیلی مهم است که وعده غذایی سحر شبیه به وعده غذایی ناهار باشد؛ یعنی کم‌چرب و کم‌نمک؛ که نیمی از بشقاب سالم غذایی ما را نان، برنج و پروتئین‌ها تشکیل دهند و نیم دیگر آن مخصوص میوه‌ها و سبزی‌ها باشد.

اسلامیان تصریح کرد: در وعده سحر اگر بیش از دو لیوان آب بخوریم فایده‌ای ندارد؛ چون کلیه‌ها مازاد آن را دفع می‌کنند و در آن لحظه همان مقداری که بدن نیاز دارد برداشت می‌کنند، اما اگر از میوه‌ها و سبزی‌ها استفاده کنیم تشنگی ما در طول روز کنترل می‌شود؛ چراکه آنها آهسته جذب می‌شوند و در نتیجه آب کافی را در طول روز برای ما فراهم می‌کنند.

وی در پایان درباره رژیم غذایی افرادی که بیماری زمینه‌ای مثل دیابت دارند نیز توضیح داد: این افراد حتما باید با متخصص غدد خود مشورت کنند؛ چراکه اگر قندشان کنترل نیست، ممکن است در فهرست کسانی باشند که نباید روزه بگیرند. اگر اجازه روزه‌داری داشتند خیلی مهم است که در طی روز قند خود را کنترل کنند و در وعده‌های غذایی خود از سبزیجات، زیاد استفاده کنند.

منبع:شفاف
لطفا ایمیل واقعی خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار نظرتان موضوع به وسیله ایمیل به اطلاع شما رسانده خواهد شد.
نظرسنجی
عملکرد کانون انجمنهای صنایع غذایی را در دفاع از صنعت غذا چگونه ارزیابی می کنید؟
pegah3
sobhan
شیرین عسل1
haraz1
goncheh1
روغن اویلا/ صنعت غذایی کوروش
زرفروکتوز1
اشتراک فودپرس
جهت دریافت آخرین اخبار
اطلاعات خود را وارد فرمایید
لغو عضویت
packagingart
تک ماکارون
گروه صنعتی نان سحر
گروه صنعتی پارس استا
صنایع غذایی سحر همدان
گروه صنایع  غذایی نان آوران
تیتر20
انجمن آبها معدنی  و آشامیدنی ایران
انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران
صنایع غذایی دلوسه
آب معدنی واتا
ارسال پیامک
رستوران حاج محسن1
vioni
زر ماکارون
آرد سازی پوسان
صنایع غذایی ب آ
آیدین
صنایع غذایی مسرور