سه شنبه 27 مهر ماه 1400  -  Tuesday, October 19, 2021
چاپ و بسته بندی2pegahpemina
یادداشت
0
شنبه 26 تير ماه 1400 ساعت 12:31

یوسف رئیسی

نگاهی به فرهنگ مصرف آب‌های بسته‌بندی در ایران

یوسف رئیسی - رئیس هیات مدیره شرکت پاک آب سبلان (واتا)

فرهنگ‌سازی در زمینه افزایش مصرف آب‌های بسته‌بندی، بدون تغییر فرهنگ مصرف‌کنندگان ممکن نیست. در واقع این سبک زندگی افراد است که آنها را به سمت استفاده بیشتر از آب‌های بسته‌بندی هدایت می‌کند. به عنوان نمونه فعالیت هر چه بیشتر شهروندان در محیط‌های بیرون از منزل، از قبیل فعالیت‌های ورزشی، حرفه‌ای و... بر افزایش مصرف آب‌های بسته‌بندی در بین آنها اثرگذار است. در مقایسه با کشورهای دیگر، مصرف آب‌های بسته‌بندی در ایران به لحاظ سبک زندگی و میزان فعالیت‌های ایرانی‌ها کمتر است.

ضمن اینکه ایرانیان آب کمتری به نسبت دیگر کشورها می‌نوشند و اساسا در زمره مردمان کم‌نوش در مصرف آب محسوب می‌شوند که همین مساله در عدم افزایش مصرف آب‌های بسته‌بندی در ایران اثرگذار بوده است؛ این در حالی است که در کشورهای توسعه‌یافته نوشیدن روزانه دو لیتر آب ، آنها را به جامعه‌ای پرنوش تبدیل کرده است و در همین راستا طی دهه‌های اخیر آب‌های بسته‌بندی به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد ازجمله سهولت حمل، تنوع حجم، در دسترس بودن و... به‌عنوان بهترین گزینه برای رفع نیاز به آب در این‌گونه کشورها پذیرفته ‌شده است.  اما در ایران طی چند سال اخیر مردم به نصب دستگاه فیلتراسیون آب در منازل خود روی آورده‌اند تا از این طریق از مصرف آب‌های بسته‌بندی بی‌نیاز شوند. این در حالی است که در کشوری مثل آلمان با وجود حجم بالای بارندگی و برخورداری از رودخانه‌های آب شیرین و همچنین آب باکیفیت شهری و از سوی دیگر برخورداری از تکنولوژی‌های نوین در تولید دستگاه‌های تصفیه آب، مردم این کشور به آب‌های بسته‌بندی تمایل داشته و سرانه مصرف آب‌های بسته‌بندی در آلمان معادل با ۹۵درصد جمعیت این کشور است. یکی از مهم‌ترین دلایل استقبال اکثر جوامع توسعه‌یافته از نوشیدن آب‌های بسته‌بندی را می‌توان گوارایی و خلوص این محصولات در مقایسه با سایر گزینه‌ها دانست. شاید هریک از ما در دوران زندگی خود حتی برای یک‌بار حضور چندساعته یا چندروزه‌ای را در مناطق کوهستانی و طبیعت بکر تجربه کرده باشیم و در این حضور با یکی از اثرات شگفت‌انگیز آب‌وهوای چنین مناطقی بر عملکرد بدن خود مواجه شده باشیم که همانا تجربه مکرر احساس گرسنگی یا به عبارتی کوتاه شدن فواصل وعده‌های غذایی با یکدیگر در این مناطق است و به تعبیری دیگر، در چنین مناطقی با افزایش نرخ متابولیسم یا سوخت‌وساز سلولی در بدن خود مواجه هستیم.

ازآنجاکه هر دو عامل آب‌وهوا (اکسیژن) از الزامات فرآیند متابولیسم در بدن هستند، بنابراین هرقدر این دو عامل از کیفیت مطلوب‌تری برخوردار شوند عمل متابولیسم با راندمان بیشتر و درنتیجه سوخت‌وساز سلولی با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد، به‌عبارت‌دیگر مصرف آبی که پس از عبور از لایه‌های مختلف زمین حاوی انواع املاح معدنی در مقادیر مقبول و مطلوب شده و بدون هیچ‌گونه آلاینده ناشی از فعالیت‌های انسانی و... از میان صخره‌های کوه جاری ‌شده است عامل موثری در بهبود و افزایش سرعت سوخت‌وساز در بدن می‌شود.

در صنعت بسته‌بندی آب، چنین آبی در کسری از دقایق از اعماق زمین استحصال و پس از فرآیند تصفیه فیزیکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بدون دخالت نیروی انسانی به درون بطری‌ها هدایت می‌شود؛ بدیهی است کیفیت و گوارایی چنین محصولی با سایر گزینه‌ها که از منابع مختلف تهیه و توسط فرآیندهای شیمیایی تصفیه  و در مخازن نگهداری می‌شوند قابل‌مقایسه نیست.

منبع:روزنامه دنیای اقتصاد
لطفا ایمیل واقعی خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار نظرتان موضوع به وسیله ایمیل به اطلاع شما رسانده خواهد شد.
نظرسنجی
عملکرد کانون انجمنهای صنایع غذایی را در دفاع از صنعت غذا چگونه ارزیابی می کنید؟
زرفروکتوز1
روغن اویلا/ صنعت غذایی کوروش
taknan2
شیرین عسل1
haraz1
mihan2
پگاه-خامه
nazgol-98
فشذهشف2
goncheh-98
لاکیدووو
اشتراک فودپرس
جهت دریافت آخرین اخبار
اطلاعات خود را وارد فرمایید
لغو عضویت
packagingart
آب معدنی واتا
انجمن آبها معدنی  و آشامیدنی ایران
حلبچی
صنایع غذایی ب آ
رستوران حاج محسن1
صنایع غذایی دلوسه
ardineh
ارسال پیامک
kandoj
آرد سازی پوسان
آیدین
صنایع غذایی سحر همدان
گروه صنعتی نان سحر
tejarat talaie
vioni
گروه صنعتی پارس استا
تیتر20
صنایع غذایی مسرور
zar
انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران
گروه صنایع  غذایی نان آوران