پنج شنبه 26 مهر ماه 1397  -  Thursday, October 18, 2018
مارکتی/ قفسه ها تو پر نگه دار/markketyeco 1
اخبار برگزیده
1
دو شنبه 27 شهريور ماه 1396 ساعت 17:31

قیمت شیر پاستوریزه ۲ برابر شیر خام/ سود تفاوت قیمت به جیب چه کسانی می‌رود

مواد غذایی> رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: می‌گویند ۷۰ درصد هزینه فرآورده لبنی مربوط به شیر است، پس چرا شیری که حداقل بطری ۲۵۰۰ تومان فروخته می‌شود را از دامدار کیلویی ۱۲۵۰ تومان می‌خرند؟

محمدرضا ملاصالحیدر مورد عرضه شیرخام در بورس کالا، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات تولیدکنندگان شیرخام و دامداران تا به حال این بوده است که تعداد تولیدکننده بسیار و تعداد خریدار محدود و مشخص است، تا حدی که کارخانجات به راحتی با لابی یکدیگر می‌توانند بر بازار مسلط شوند، تا جایی که بازار شیرخام یک بازار پرچالش است. 

وی عرضه شیرخام در بورس کالا را محل خوبی برای شفاف‌سازی معاملات به ویژه در بخش کشاورزی دانست و افزود: طبق فرآیند پیش از این دامدار روزانه شیر خود را تحویل کارخانجات می‌دهد و فقط رسید میزان شیر و درصد چربی آن را دریافت می‌کند، بدون آنکه بداند شیر خود را به چه قیمتی فروخته است و 2.5 تا 3 ماه بعد که پول خود را دریافت می‌کند، تازه مشخص می‌شود که قیمت آن روز شیر چقدر بوده است. 

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دام در پاسخ به اینکه با توجه به فسادپذیر بودن شیر چه روش‌هایی برای فروش آن در بورس وجود دارد، خاطرنشان کرد: قطعاً روش‌های مختلفی را می‌توان برای عرضه این محصول در نظر گرفت که یکی از آنها گواهی سپرده است. مضاف بر آنکه ما این تجربه را برای محصولاتی همچون جوجه یک روزه و تخم‌مرع نیز در بورس کالا داشته‌ایم.

ملاصالحی به مزیت‌های عرضه شیر در بورس کالا اشاره کرد و افزود: به عنوان مثال خریداران از قبل مقدار نیاز و زمان عرضه را اطلاع دارند و دامدار نیز می‌داند که چه میزان شیر را با چه قیمتی به فروش رسانده است .

خبرنگار فارس پرسید پس شیری که سازمان تعاون روستایی از دامداران می‌خرد، چه سرانجامی خواهد داشت که ملاصالحی پاسخ داد سازمان تعاون روستایی شیر دامدار را به صورت خرید توافقی و بالاتر از میانگین قیمت بازار می‌خرد و با توجه به آنکه پیش بینی می‌کنیم، امسال 500 هزار تن افزایش تولید در شیر خام داریم این روش هم می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی به ضرورت افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات در جامعه اشاره کرد و گفت:‌ تولید امسال شیر خام به بیش از 10 میلیون تن می‌رسد و تا پایان برنامه ششم به رقم 12 میلیون تن خواهیم رسید که بازار 80 میلیونی خودمان بهترین بازار مصرف است، چرا که سرانه مطلوب مصرف لبنیات باید 165 کیلوگرم باشد که ما 50 تا 60 درصد از آن عقب هستیم.

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دام ادامه داد: طبق تعاریف بین‌المللی باید روزانه 33 گرم پروتئین حیوانی دریافت کنیم که نیمی از آن باید از طریق شیر تأمین شود، مضاف بر اینکه شیر منبع غنی کلسیم بوده که به دلیل پایین بودن سرانه مصرف آن شاهد افزایش بار بیماری‌ همچون پوکی استخوان و پوسیدگی دندان هستیم.

ملاصالحی به یکسری دیگر از مشکلات پیش روی تولید تا مصرف هم در حوزه شیرخام اشاره کرد و گفت:‌ سهم‌بری عوامل واسط در زنجیره شیر زیاد است، چرا که دامدار شیرخام با 3.2 درصد چربی را کیلویی 1250 تومان تحویل کارخانه می‌دهد، ولی ما باید همین شیر را با چربی 2 درصد 2600 تومان تا 3 هزار تومان بخریم، یعنی رقمی معادل دو برابر قیمت اولیه شیر و این در حالی است که دامدار می‌گوید رقم بسیار ناچیز به من می‌رسد.

وی افزود: در عین حال می‌گویند 70 درصد هزینه فرآورده لبنی مربوط به شیر خام است، یعنی باید از هر بطری شیر 1700 تومان به دامدار برسد که نمی‌رسد و در کنار آن کارخانجات هم مدعی هستند که پولی نصیب ما نمی‌شود و همه هزینه‌ها مربوط به واسطه‌ها و بخش توزیع است. 

رئیس مرکز اصلاح نژاد و بهبود تولیدات دام صادرات را راهکاری برای کمک به تولید داخل  عنوان کرد و افزود: ما باید راهکارهای تولید برای صادرات را در سال‌های آتی مدنظر قرار دهیم، چرا که صادرات کمکی برای ادامه تولید در کشور محسوب می‌شود و در 5 ماهه امسال 500 هزار تن لبنیات از کشور صادر شده است. 

منبع:فارس
لطفا ایمیل واقعی خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار نظرتان موضوع به وسیله ایمیل به اطلاع شما رسانده خواهد شد.
روغن نازگل
زر فروکتوز
شیرین عسل1
haraz1
روغن اویلا/ صنعت غذایی کوروش
نظرسنجی
عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار مواد غذایی را چکونه ارزیابی می کنید؟
اشتراک فودپرس
جهت دریافت آخرین اخبار
اطلاعات خود را وارد فرمایید
لغو عضویت
packagingart
کشاورزی
زر ماکارون
انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران
رستوران حاج محسن1
فودیار
تیتر20
تک ماکارون
اقتصاد سبز
صنایع غذایی ب آ
صنایع غذایی دلوسه
انجمن آبها معدنی  و آشامیدنی ایران
ارسال پیامک
گروه صنعتی نان سحر
آرد سازی پوسان
آب معدنی واتا
آیدین
جوان
گروه صنایع  غذایی نان آوران
vioni
صنایع غذایی سحر همدان
صنایع غذایی مسرور
گروه صنعتی پارس استا
www.addlikebutton.net