شنبه 5 خرداد ماه 1397  -  Saturday, May 26, 2018
مارکتی/ قفسه ها تو پر نگه دار/markketyeco 1
اخبار
1
یک شنبه 7 خرداد ماه 1396 ساعت 12:20

بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

غذا و تغذیه> ماه مبارک رمضان فرصتی برای سلامت جسم و روان، استراحت بدن، پالایش روح و تزکیه نفس است ودر این میان دانستن و رعایت نکات مرتبط با تغذیه در این ماه می تواند سلامت جسمی را به ارمغان آورد.

اگر چه برای روزه داران واقعی فواید روزه از نظر آثاری که بر جسم آنها دارد اهمیت کمتری نسبت به آثار روحی آن دارد اما به هر حال در روایات بر این نکته تأکید شده که گذشته از آثار معنوی، روزه ماه رمضان در سلامت جسمی روزه داران هم مؤثر است.
کارشناسان بهداشت ودرمان هرمزگان دراین بارمی گویند: رعایت برنامه ریزی صحیح تغذیه در ایام ماه مبارک رمضان برای روزه داران از اهمیت بسیاری برخوردار است تا بتوانند آمادگی لازم را برای بهره گیری از برکات معنوی و مناجات با پروردگار کسب و به نحو بسیار مطلوب به انجام برسانند. 
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: گرچه روزه داری در ماه های گرم فشار زیادی به افراد می آورد که میل به خوردن را در هنگام افطار افزایش می دهد اما افراد باید از زیاده روی کردن در هنگام افطار خود داری کنند.
لادن صدیق بیان داشت: براساس تحقیقات به عمل آمده تغذیه در طول ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و با تغذیه صحیح می توان مواد سمی را از بدن خارج کرد. 
وی با بیان اینکه باید تمام نکات مهم در وعده های افطار، شام و سحر رعایت شود، افزود: با توجه به اینکه روزه داران در هرمزگان بیش از 15 ساعت روزه دارند در صورت ورود حجم زیادی از غذا و نوشیدنی های پرکالری در هنگام افطار دچار مشکلات گوارشی و سوء هاضمه می شوند.
صدیق تصریح کرد: بهتر است نوشیدن آب بعد از افطار تا قبل از خواب ادامه داشته باشد و به طور مـتـوسـط بـین 1.5 تا دو لیتر آب نـوشـیده شود که توصیه می شود این آب نه خیلی گرم و نه خیلی سرد باشد.
وی ادامه داد: مصرف مواد غذایی حاوی فیبر و قندهای پیچیده مثل انواع سبزیجات و میوه ها، به جای استفاده از مواد حاوی قندهای ساده و چربی فراوان مثل حلوا توصیه می شود .
این کارشناس تغذیه خاطرنشان شد: مصرف مواد غذایی سنگین ، دیر هضم ، پرچرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نیست ،به طور کلی بهتر است به جای غذاهای چرب و سرخ کرده ، از غذاهای آب پز و بخار پز استفاده شود . 
صدیق با بیان اینکه شام با فاصله دو ساعت پس از افطار میل شود، گفت: سوپ ساده و کم چرب ، آش با حبوبات کم ، حلیم بدون روغن ، خوراک لوبیا یا عدسی ، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوسدار به همراه ماست و خیار و سبزی خوردن یا سالاد کاهو و دوغ بهترین گزینه برای شام هستند. 
وی ادامه داد : مصرف وعده سحری مشابه ناهار توصیه می شود زیرا ثابت شده که حذف سحری موجب بروز مشکلات گوارشی در ایام ماه مبارک رمضان و حتی پس از آن می شود.
صدیق تاکید کرد: وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار باشد و غذای اصلی در این وعده صرف شود زیرا به این ترتیب از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری می شود. 
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در خصوص مصرف داروها در ماه رمضان ،گفت : ممکن است در مواردی پزشک معالج با برخی تغییرات در ساعت مصرف و یا نوع دارو، امکان روزه‌داری را برای بعضی از بیماران فراهم نماید.
دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: از آنجا که به هم خوردن عادات غذایی در ماه رمضان باعث بروز تغییرات در میزان و سرعت متابولیسم و دفع داروها خواهد شد، لازم است علایم حیاتی مربوط به کنترل بیماری با دقت بیشتر و در فواصل کوتاه‌ کنترل شود.
وی توصیه کرد: اگر بیماران تنها چند دقیقه از وقت خود را برای مشورت با یک پزشک درباره قطع داروهای خود و نحوه مصرف آنها در ماه مبارک رمضان اختصاص دهند، می‌توانند از بروز مشکلات احتمالی در این ماه مبارک پیشگیری کنند. 

منبع:ایرنا
لطفا ایمیل واقعی خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار نظرتان موضوع به وسیله ایمیل به اطلاع شما رسانده خواهد شد.
haraz1
روغن اویلا/ صنعت غذایی کوروش
zarforoktoz
روغن نازگل
shirinasal3
نظرسنجی
عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار مواد غذایی را چکونه ارزیابی می کنید؟
اشتراک فودپرس
جهت دریافت آخرین اخبار
اطلاعات خود را وارد فرمایید
لغو عضویت
packagingart
انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران
زر ماکارون
ارسال پیامک
آرد سازی پوسان
vioni
صنایع غذایی دلوسه
تیتر20
صنایع غذایی سحر همدان
گروه صنعتی نان سحر
رستوران حاج محسن1
BA
آیدین
انجمن آبها معدنی  و آشامیدنی ایران
جوان
اقتصاد سبز
فودیار
آب معدنی واتا
گروه صنعتی پارس استا
تک ماکارون
گروه صنایع  غذایی نان آوران
صنایع غذایی مسرور
www.addlikebutton.net