دو شنبه 11 اسفند ماه 1399  -  Monday, March 1, 2021
بانک کشاورزیeco 1pemina
اخبار برگزیده
0
سه شنبه 30 دى ماه 1399 ساعت 10:57

چرا قیمت های میوه پایین نمی آید؟ +جدول قیمت

کشاورزی> به رغم فراوانی، قیمت های میوه قصد پایین آمدن ندارند و مسئولانی که باید به مغازه های سطح شهر نظارت کنند نهاده ها ی گران را عامل بالا بودن قیمت عنوان می کنند.

قیمت میوه از ماه‌ها پیش روند افزایشی دارد و نظارتی بر این بازار نیست مسئولان هم علت آنرا افزایش قیمت تمام شده تولید پس از گرانی قیمت نهاده های کشاورزی عنوان می کنند.

اسدالله کارگررئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره دلایل گرانی میوه افزایش هزینه‌های تمام شده تولید در کنار افزایش هزینه‌های زندگی کشاورزان و باغداران را از جمله دلایل گرانی میوه مطرح کرد.

 شورای اقتصاد ارز دولتی نهاده های شیمیایی نظیر کود و سم را چند ماه پیش حذف کرد که منجر به گرانی تا 5 برابری قیمت این قبیل نهاده ها شد. از آنجایی که نهاده ها نقش موثری در تولید و هم هزینه ها دارد،  متعاقب آن قیمت ها ی میوه نیز در بازار افزایش یافت.

محمد شفیع ملک زاده رییس نظام صنفی کشاورزی پس از حذف ارز 4200 تومانی نهاد های شیمایی  با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده های کشاورزی هزینه تولید را افزایش می دهد، گفت: قیمت کودهای فسفاته و پتاسه با حذف ارز دولتی شش برابر شده اند و برای مثال یک لیتر سم دلتامترین که در اردیبهشت امسال ۴۷ هزارتومان بود در حال حاضر به بیش از ۱۱۰ هزار تومان رسیده یا سم اکسی کلرور مس ۴۴ هزارتومانی در بازه سه ماهه به ۱۳۰ هزارتومان و سم فنیتروتیون نیز که در اردیبهشت ۱۰۸ هزارتومان بود در حال حاضر به ۴۳۴ هزار تومان رسیده است.

گرچه افزایش قیمت نهاده ها را می توان عاملی برای افزایش قیمت میوه نیز عنوان کرد اما این تمام ماجرا نیست. بررسی ها نشان میدهد که گاهی قیمت میوه و سبزی از کنار مزرعه تا رسیدن به دست مصرف کننده تا 300 درصد افزایش دارد. بنابراین این تفاوت به جیب کشاورز نمی رود بلکه به جیب دلالان و واسطه ها و سود جویانی که در سایه عدم نظارت شکل گرفته می رود.  

جدیدترین قیمت میوه حاکی است که حتی محصولات فصلی هم قیمت های بالاتری دارند و قیمت های گران باعث شده قدرت خرید مردم نیز پایین بیاید. گزارش میدانی خبرنگار فارس هم نشان می دهد  که میزان خرید میوه از سوی مردم به شدت کمتر شده است.

جدیدترین قیمت میوه در میدان مرکزی میوه به صورت عمده فروشی به این شرح است:




قیمت ها زمانی که پای میوه به بازار سطح شهر می رسد بعضا تا 100 درصد افزایش پیدا می کند این در حالی است که طبق قانون، مغازه ها مجازند تنها 30 درصد به این قیمت ها اضافه کنند.

منبع:فارس
لطفا ایمیل واقعی خود را وارد نمائید زیرا بلافاصله پس از انتشار نظرتان موضوع به وسیله ایمیل به اطلاع شما رسانده خواهد شد.
نظرسنجی
عملکرد کانون انجمنهای صنایع غذایی را در دفاع از صنعت غذا چگونه ارزیابی می کنید؟
tabiat
goncheh1
pegah2
shirinvatan
haraz1
شیرین عسل1
sobhan
لاکیدووو
nazgol
زرفروکتوز1
mihan
روغن اویلا/ صنعت غذایی کوروش
اشتراک فودپرس
جهت دریافت آخرین اخبار
اطلاعات خود را وارد فرمایید
لغو عضویت
packagingart
آیدین
گروه صنعتی پارس استا
انجمن آبها معدنی  و آشامیدنی ایران
ارسال پیامک
تک ماکارون
صنایع غذایی مسرور
زر ماکارون
رستوران حاج محسن1
تیتر20
حلبچی
vioni
گروه صنعتی نان سحر
آرد سازی پوسان
صنایع غذایی ب آ
آب معدنی واتا
گروه صنایع  غذایی نان آوران
انجمن صنفی صنایع روغنکشی ایران
صنایع غذایی سحر همدان
صنایع غذایی دلوسه