برخي توليدكنندگان مواد غذايي براي فروش محصولاتشان با قيمت بيشتر، كم فروشي ميكنند. اين روشي است كه اگر چه در برخي محصولات نمايان نيست، اما در محصولاتي كه محتواي آن مشهود است، مصرف كننده را در همان نگاه اول شوكه ميكند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پس از اين كه برخي توليدكنندگان در تامين مواد اوليه و نقدينگي خود با مشكل روبرو شدند، براي حفظ شرايط موجود به كم فروشي رو آوردهاند.
نمونههايي كه اخيرا در اين مورد مشاهده شده، نشان ميدهد كه با وجود مراجعه روزمره مردم براي خريد اين محصولات، هر روز تغييرات جديدي در راستاي كم كردن حجم و وزن توليدات اعمال ميشود.
شركت توليد كننده دوغ "س"، از مدتي پيش روشي را براي فريب دادن خريداران محصولاتش برگزيده است. محصول توليدي اين كارخانه كه پيش از اين در بطريهاي شفاف قرار داشت، هم اكنون در بطريهاي سفيد رنگ ريخته ميشود. واضح است كه با وجود يك بطري سفيد رنگ براي محصولي مثل دوغ، امكان تشخيص ميزان محتواي آن وجود نخواهد داشت.
اما در اين محصول يك نوآوري ديگر هم وجود دارد، آن هم اين كه اگر چه بر روي بطري اين محصول عبارت "دوغ بدون گاز" نوشته شده، اما داخل آن با دوغ گازدار پر شده است.
اين كار از آن جهت است كه اقبال مردم پس از اطلاع از مضرات نوشابههاي گازدار به اين نوع محصولات كم شده و ظاهرا به دليل فروش نرفتن آن، شركت توليدي تصميم گرفته اين روش را براي باقي نماندن توليداتش در كارخانه استفاده كند.
در يك نمونه ديگر، كارخانه توليد دستمال كاغذي "چ" در تبليغاتي فريبنده، نوعي بسته بندي جديد از محصول خود را روانه بازار كرده كه در آن سه بسته دستمال معمولي و يك بسته كوچك دستمال قرار دارد. بنا بر آنچه در تبليغات اين كالا مشاهده ميشود، بسته كوچك دستمال كاغذي، در واقع هديه خريد سه بسته ديگر است، اما واقعيت چيز ديگري است.
واقعيت اين است كه توليد كننده، در دو بسته از سه بسته بزرگ دستمالها، به جاي قراردادن 100 برگ دولا، 50 برگ دولا و 50 برگ يكلا قرار داده است! چون اين دستمالها به صورت يكي در ميان قرار گرفتهاند، شايد هر مصرفكنندهاي متوجه فريب اين توليدكننده نشود. با اين وجود، توليد كننده محترم برگهاي اضافي از اين دو بسته را در بسته چهارم قرار داده و آن را به عنوان جايزه به مصرف كننده ميدهد.
اما يك مورد جذاب ديگر هم در بازار توليد ايران مشاهده شده است. اين مورد هم اتفاقا در صنايع لبني و در بخش توليد خامه است. در حال حاضر شركتهاي مختلفي خامه عسلي و خامه شكلاتي توليد ميكنند. توليدكنندگان اين محصولات، ظرف خامه عسلي را زرد رنگ و ظرف خامه شكلاتي را قهوه اي رنگ توليد ميكنند.
در چنين شرايطي خريدار هرگز متوجه ميزان محتواي ظرفها نخواهد شد و فقط پس از باز كردن آنهاست كه متوجه ميشود نيمي از ظرف خالي است!
در آشفتهبازار كنوني، متاسفانه برخي توليدكنندگان با سوء استفاده از وضعيت توليد، تلاش ميكنند مصرف كننده نهايي را تحت تاثير قرار داده و همه هزينهها را از او دريافت كنند. اگر چه در اين رابطه گزارشهاي مردمي متعددي هم به سازمان حمايت حقوق توليدكنندگان و مصرفكنندگان رسيده است، اما اين سازمان هم تنها متولي ارسال گزارشهاي رسيده به مقامات قضايي است و اين توليدكنندگان هستند كه از ناهماهنگيهاي موجود، سوء استفاده ميكنند.
نظر شما