عزل روسای جهاد کشاورزی استان‌های شمالی به دلیل ناتوانی ارائه آمار خرید برنج ایرانی پس از ۸ ماه

چرا مدیران جهادکشاورزی استان‌های شمالی آمار خرید برنج ایرانی توسط بخش خصوصی را ارائه نمی‌دهند.

به گزارش انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران، دبیر این انجمن گفت: مدیرانی که بیشتر از ۸ ماه توان و جسارت ارائه گزارش و آمار طرح خرید برنج ایرانی توسط بخش خصوصی را ندارند، باید جای خود را به مدیران لایق و توانمندی بدهند که دل در گرو خدمت به کشور دارند.
مسیح کشاورز با اشاره به اینکه ۸ ماه تعلل این شائبه را ایجاد می‌کند که مبادا این مدیران در مسیر منافع دلالان منفعت طلب حرکت می‌کنند، افزود: براساس تفاهم‌نامه میان دولت و بخش خصوصی مقرر شده بود، مشارکت‌کنندگان در طرح خرید برنج ایرانی مشوق‌هایی دریافت کنند تا طرح تداوم یافته و شرایط برای رونق وتوسعه بازار و بهبود کمی و کیفی برنج ایرانی فراهم شود.
وی ادامه داد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقده با استاندارمازندران و ابلاغ دستورالعمل نحوه مشارکت بخش خصوصی در خرید برنج ایرانی به روسای سازمان‌های جهاد کشاورزی سه استان شمالی و دستور وزیر جهادکشاورزی وقت، مشارکت‌کنندگان در طرح خرید برنج ایرانی، مشمول مساعدت برای واردات برنج می‌شوند.
کشاورز با تاکید براینکه هرساله میزان واردات برنج متناسب با وضعیت تولید تعیین می‌شود، توضیح‌داد: تشویقی که قرار بود به عنوان مشوق واردات برنج به شرکت‌ها داده شود از محل واردات تعیین شده در نظر گرفته‌ می‌شد و قرار نبود این تشویق به افزایش واردات برنج منتهی شود.
وی افزود: براین اساس قرار بود سازمان‌های جهادکشاورزی سه استان شمالی گزارشی از مجموع برنج خریداری شده توسط هر شرکت آماده و در اختیار وزارت جهادکشاورزی قرار دهند تا معاونت توسعه بازرگانی این وزارتخانه براساس عملکرد شرکت‌ها به ایشان مساعدت واردات برنج اختصاص دهد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه از دی ماه سال ۱۴۰۲ تا کنون، هنوز هیچ گزارشی ارائه نشده است؛ اظهارداشت: در این خصوص چندین جلسه با مدیران وزارت جهادکشاورزی برگزار و آخرین بار در روزهای آغازین شهریور ماه جاری با حضور معاون توسعه بازرگانی و مدیران جهادکشاورزی استان‌های شمالی نشستی برگزار و مصوب شد که در اسرع وقت گزارش خود را ارائه دهند اما همچنان چون ۸ ماه گذشته هیچ گزاری ارائه نشده است.
وی ادامه داد: آنچه مسلم است انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران و اعضای آن حمایت از تولید داخل را در اولویت می‌دانند اما باور داریم‌ حمایت از تولید داخل و واردات جهت حمایت از مصرف‌کننده باید منطقی و با در نظر گرفتن اولویت‌ها باشد.
کشاورز با بیان اینکه در ابتدای سال ۱۴۰۲ به خواسته و دعوت وزارت جهادکشاورزی و استاندار استان شمالی، شرکت‌های عضو انجمن در طرح خرید برنج ایرانی مشارکت کردند، تصریح کرد: این مشارکت از یک سو مانع رسوب برنج تولید سال ۱۴۰۱ در انبار کشاورزان شد و از سویی تعدیل و کاهش چشمگیر قیمت برنج ایرانی و بازگشت آن به سفره خانوار ایرانی را فراهم کرد.
وی گفت: با تصویب و ابلاغ دستورالعمل، بامشارکت شرکت‌های بزرگ وتوانمند که امکان فراوری وتوزیع مستقیم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خود را دارنددر طرح خرید برنج ایرانی در ابتدای زمستان سال گذشته، بازار برنج ایرانی با شوکی مثبت و رونق روبرو شد.
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران با اشاره به اینکه انفعال مدیران جهادکشاورزی سه استان شمالی، آسیب‌هایی جدی را متوجه بازار برنج کشور کرده است، افرود: این تعلل و بدقولی از یک سو موجب شده تا شرکت‌ها تمایلی به مشارکت دوباره در طرح خرید برنج ایرانی نداشته باشند و از سویی موجب افزایش قیمت برنج ایرانی می‌شود و معطل ماندن واردات برنج برای تامین کسری بازار کشور، به سفره بیش از ۵۰ میلیون نفر جمعیت کشور که در دهک‌های کم برخوردار قرار می‌گیرند، آسیب می‌زند.
وی با یادآوری اینکه در خصوص این تعلل و کوتاهی مدیران جهادکشاورزی استان‌های شمالی گزارشی تقدیم وزیر جهادکشاورزی شده است، تاکیدکرد: امروز و با گذشت قریب به ۸ ماه از صدور بخشنامه و تعلل و بدقولی چندباره، از وزیر جهادکشاورزی صراحتا می‌خواهیم مدیران ناکارآمد و منفعل را عزل کنند.
کشاورز با بیان اینکه اعضای انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران هر زمان صنعت برنج کشور نیازمند اقدامی خاص در حمایت وتنظیم بازار بوده، بدون هیچ تعلل و مصلحت و منفعت‌سنجی به درخواست دولت لبیک گفته و وارد میدان‌ شده‌اند؛ اظهارداشت: به نظر می‌رسد توقع زیادی نباشد اگر از مدیران جهاد کشاورزی سه استان شمالی بخواهیم، برای منافع ملی کشور، حمایت از مصرف‌کننده و کمک به کشاورزان قدمی بردارند، تا پیش از اینکه دوباره وضعیت تولید داخل یا تامین کسری بازار از محل واردات بحرانی شود، اقدام لازم را انجام دهند.
وی با تاکید براینکه مشخص نیست چرا ایشان از ارائه گزارشی که آمار آن مشخص است، خودداری می‌کنند، تاکید کرد: قرار نیست گزارش ایشان تغییری در حجم واردات داشته باشد، اما توجه به بخش خصوصی و اهمیت دادن به خواسته‌های ایشان قطعا در تداوم حمایت ایشان از برنج ایرانی تاثیر دارد.
کشاورز با تاکید براینکه از وزیر جهادکشاورزی می‌خواهیم مدیرانی شجاع و توانمند را جایگزین افراد منفعل و بی‌اعتنا به منافع و مصالح کشور کند، گفت: جای تاسف دارد که بخواهیم به این شائبه برسیم که ممکن است این همه تعلل و بدقولی متاثر از اثرگذاری گروه‌های واسطه و دلالی باشد که با ایجاد حباب در قیمت برنج، به تولید و بازار برنج کشور آسیب می‌زنند.
وی در پایان بار دیگر خواسته بخش خصوصی از وزیر جهادکشاورزی دولت چهاردهم را تکرار و تاکیدکرد: از ایشان می‌خواهیم برای رونق و توسعه حمایت از بازار برنج ایرانی و بهبود کمی و کیفی تولید و تنظیم بازار برنج و سایرمحصولات کشاورزی مدیرانی توانمند، دلسوز و شجاع را منصوب کنند که علیه بخش خصوصی موضع نداشته و ایشان را یار و همراه دولت بدانند.

کد خبر 55158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    8 0
    اینقدر آمار دروغ ارائه شده که ارائه آمار صحیح غیر ممکن است
  • کشاورز IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
    10 1
    سال۴۰۳ سه سال متوالی است که با توجه به افزایش ۲۰۰ در صدی هزینه کاشت وداشت وبر داشت برنج در فارس قیمت برنج نه تنها افزایش نیافته بلکه کاهش هم یافته است ایا مسولین تا کی میخواهند کشاورزی را به فنا بکشند جهت اطلاع وزیر جدید جهاد باصطلاح کشاورزی
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    2 6
    علاوه بر این چرا برنج ایرانی باید تراریخته باشد مردم برنج گران بخرند آن هم تراریخته¡!!!!!!!!!!؟؟
    • ایرانی IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
      0 0
      قسه نخرید اینا قیمت برنجم به قیمت گوشت می رسانن
  • داداشی IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    5 0
    جهاد کشاورزی گیلان با مدیران نالایق خود فقط برای مردم مشکل آفرینی می کنند وکار قانونی مردم را غیر قانونی جلوه می دهند تا هیچ سرمایه گذاری در کشاورزی صورت نگیرد.هر درخواستی می شود با پاسخ شفاهی منفی مواجه خواهیم شد . . یا بگذارند زمین ها یمان را بفروشیم تا مردمان دل کویر در آن ویلا بسازند یا تسهیلات بدهند که کشاورزی مدرن وبا درآمد مناسب ایجاد کنیم. یک سیستم بسته دارند که هیچ روزنه امیدی وجود ندارد .باید برنامه عملیاتی ماهانه داشته باشند ویکی از آنها کار بخواد والا آنهایی که من دیدم فقط صبح بروند اداره وساعت بزنند چای بخورند وگپ بزنند ووقت بگذرانند.
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    7 0
    اقای بی...‌.. شماها اصلا به فکر برنجکار نیستین تمام این مزخرفاتی که یلغور کردی برا سر کیسه کردن کشاورزاست شما میخواین از جیب کشاورز محصولات غذای مفت بدین به مصرف کننده بعد پز بدین بگین آی مردم دیدین ما به فکر شماهستیم
  • علی IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    9 1
    قیمت برنج کاهشی شده یعنی شما ... میگید قیمت برنج بالاست؟ اگه ... دارید تخصیص ارز یارانه ای بابت واردات برنج خارجی رو قطع کنید تااونوقت ببینید که برنج ایرانی چقدر ارزان فروشی میشه، گوشت هم مثل برنج کالایی استراتژیک هست، چرا گوشت بایدکیلویی ۷۰۰هزار تومن و برنج کیلویی ۸۰هزار تومن باشه!؟
  • محمد US ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    4 2
    شما فقط زمین‌ها تبدیل به ویلا چمستان و .....
    • سیاوش قاسم نژاد IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
      2 0
      برخی مدیران خودشان ازقبل واردات برنج سودمیبرن ومیخواهن کشاورزهرسال ازسال قبل ضعیف تر ودلیل تربشه ،قیمت حبوبات ،لبنیات،گوشت ،تخم مرغ طی سه سال رونگاه کنید قیمت برنج روزی سه سال نگاه کنید،قیمتهای اقلام اساسی ومصرفی خانوارچند صد درصد افزایش پیدا کرده ولی برنج قیمتش پایین امده مسعولین باشالیکارمشکل دارن ،قیمت کوداوره دریک ماه گذشته بیش از۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده ولی برنج خرید وفروش نمیشه وراکد راکد هستش ،صدا سیما ومسئولین فقط وفقط به مشکل غزه میپردازن ،کشاورزوکشاورزبرنج کارفراموش شده ومهره سوخته هستش
  • سعید IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    1 0
    سلام مگه اصلاح مدیریت صحیح بخش کشاورزی فقط منوط به استانهای شمالی هست؟ وزیر فساد ستیزجدید باید فکری به حال مدیریت ناکارامد سازمان کشاورزی استان اصفهان بکنه که بیش از ۱۲ ساله مونده و همه چیز کشاورزان و تولید را فلج کرده، رای به دولت چهاردهم برای همین تغییرات بود
  • رضا خ IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    0 0
    به این دلیل آمارنمیدن که میدونن جنابعالی دنبال هر بهانه ایی ک برنج واردکنی
  • علی IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    1 0
    اساساً دنبال کار خودشان نیستند ، فقط موارد حاشیه‌ای و فضولی و جاسوسی و خبرچینی ، باید بروند ...
  • عباس US ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    0 0
    سلام . وقتی کارنابلد و رانتی های که فقط بدنبال کسب پست و جا مقام را سمت میدن بهتر از این نمیشه. این چند سطر بعد چند ماه به خاطره فراموشی سپرده میشه تا ۴سال بعد اگر ریس جمهور عوصشد دوباره همان اش و همان کاسه. موضوع پاداش بانکها . موضوع حقوق نجومی و بگیر ببندها تکرا خواهد شد.
  • عباس US ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
    2 0
    سلام من توان و جسارت کار و پیگیری را دارم ایا کسی هست مارا به مسولین معرفی کنه یا نه . کشاورزی را بلدم کار اداری و پیگیری و زیر و بم سوراخ سمبه های فرار کار کنان بخش خدمات کشاوری بخش شهر را می دونم خستگی ناپذیرم اما پارتی ندارم سهمیه ندارم علاقه دارم وطن پرستم و به تولید علاقه مفرد دارم چون دوش به دوش کشاورز برنج کار و باغدار مرکبات هستم
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 0
    الان شما می فرمایید که مدیر جهاد گیلان به شما آمار بده که بتونید باقی نیاز رو واردات کنید . آقای محترم چندین ساله که قیمت برنج بالا نرفته . کشاورز داره چند سال ضرر میده اونم بدون احتساب زحمتی که داره میکشه . بعد شما میخواین برنج وارد کنید که بگید نگران سفره مردم هستید .
  • محمد شریف عزیزی IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 0
    لطفا در مورد رئیس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان هم تصمیم مناسبی اتخاذ کنید ایشان در پی پیاده کردن اصلاحات اراضی جدید ودستکاری در قانون اصلاحات ارضی سال‌های ۱۳۴۰و۱۳۴۱ هستن وخودسرانه درتقسیم اراضی سالها ۱۳۴۰ دست می‌برند تحقیق بیشتر به حرف اینجانب می رسید
  • محمد شریف عزیزی IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 0
    لطفا در مورد رئیس سازمان جهادکشاورزی استان لرستان هم تصمیم مناسبی اتخاذ کنید ایشان در پی پیاده کردن اصلاحات اراضی جدید ودستکاری در قانون اصلاحات ارضی سال‌های ۱۳۴۰و۱۳۴۱ هستن وخودسرانه درتقسیم اراضی سالها ۱۳۴۰ دست می‌برند تحقیق بیشتر به حرف اینجانب می رسید
  • وحدت IR ۰۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 0
    فاسدترین مدیران،ورانت خوار ترین مسئولین ،وبزرگترین رانتها در دولت شهید جمهور عزیز انجام گرفت،خدا بیامرزدش ولی بنده خدا اینقدر ساده دل بود که نود درصد مسئولین از سادگیش استفاده میکردند و به دزدی و رانت خواری مشغول میشدن،که جیبهای سوراخش پر بشه،که نشد،و حالا تنها راه چاره اخراج و زندان کردن مدیران نالایق و فاسد چاره کار هست،به امید روزی که مردم ایران از این وضعیت فلاکت بار دربیان،و به دولتشون افتخار کنند،نه لعن و نفرین نثار مسئولین کنند.
  • مهدی حاج ابراهیمی IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    2 0
    جهاد کشاورزی یک وزارت بی خاصیت وبدون هیچ کارایی هست فقط یک عده دارند حقوق میگیرند الان بگویند طی این ۴۰سال چه کاری واسه کشاورزا کردند بیاییند توضیح دهند
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    0 0
    آقای مسیح کشاورز شما با وردات برنج درد سفره مردم را دارید یا نگران .... برنج هیچ سودی برای کشاورز ندارد ، شما با وارداتان دارید تیشه به ریشه مردم می زنید . آقایان مسول کشاورزی اگه قرار است واردات انجام بشه و به اسم حمایت از سفره مردم که ( سفره مردم رو فقط برنج می بینن ) به زمین های کشاورزی کاربری بدید . بزار آقایان دنبال واردات برنج باشن آنوقت ببینیم بازم دلشون برای سفره مردم می تپد یا نه . چند ساله که به اسم سفره مردم ضررش به جیب کشاورز میره ، سودش رو کسان دیگه میبرن ، سفره مردم رو فقط برنج میبینن و گرانی و حدف گوشت و مرغ و ... از سفره مردم هیچ تاثیری در نگرانی آن ها ندارد . ( جهت ثبت در تاریخ )
  • ابراهیم IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 0
    عزل نکنند پول بدهند تا بخرند بهانه جویی نکنید باهاشون همکاری کنید