پایگاه خبری اگروفود نیوز در پی انتشار خبر کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور با توجه آمار بانک مرکزی برای بررسی بهتر دلایل این امر با مدیران و دست اندرکاران صنعت غذا گفتگوهایی را انجام داده است که می خوانید.
سید محمد حسینی، بنیانگذار انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در واکنش به خبر کاهش مصرف شیر و گوشت در کشور گفت : از دلایل اصلی کاهش مصرف این محصولات نحوه اعلام ارگانهای دولتی در مورد تخلف یک کارخانه و بسط آن به کل صنعت می باشد ، در مورد شیر اعلام استفاده از روغن پالم در شیر و در فراورده های گوشتی نیز استفاده از خمیر مرغ. در صورتیکه اظهارات نامتناسب و پخش آن در رسانه ها باعث ضربه به صنعت غذا نه تنها در شیر، گوشت بلکه در آب معدنی نیز شد باعث کاهش مصرف این فراورده ها شد . در کشورهای پیشرفته نیز تخلفاتی صورت می گیرد ولی این تخلفات به عموم اعلام نمی شود و با تذکرات به شرکتها ضمن اینکه برند ملی را حفظ می کنند کمک به تولید بیشتر و حتی صادرات آن محصول می شوند ولی در کشورمان برندهای برتر که با سرمایه گذاری خارجی در صنایع آب معدنی حضور داشتند نیز دچار چنین اوضاعی شدند پیشنهاد اینست که سیاست ارگانهای دولتی در حمایت از تولید کننده و مصرف کننده اصلاح گردد و ضمن نظارت بر سلامتی محصولات از هرگونه اطلاع رسانی غیر ضروری که باعث تخریب صنعت می شود جلوگیری شود . علت دوم نیز گرانی محصولات و تورم است که قدرت خرید را پایین آورده ولی این گزینه فرعی است چرا که به هرحال در جامعه مردم هزینه های دیگر را به خوبی انجام می دهند . به طور کلی شیر یعنی سلامتی ، پروتئین یعنی سلامتی و امیدواریم با حمایت از این صنایع و فرهنگسازی این کالاها در سبد کالای مردم قرار گیرد .
ابوالحسن خلیلی،دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران و دبیرکل سابق کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی علت کاهش مصرف شیر و گوشت را در خانواده های ایرانی اینطور عنان کرد :
روند دوسال گذشته که رکود را در اقتصاد کشور به همراه داشته ، سبب شده تا درامد مردم کاهش یابد ، طبیعی است که با کاهش درامد قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و در انتخاب کالا بر أساس اولویت های خانوادگی رفتار می کنند ،رکود سبب مشکلات عدیده ای برای واحدهای تولیدی و خدماتی شده است و بدین سبب نبود کار و اشتغال برای بخش فعالی از جامعه اتفاق افتاده است، در عین حال بخش دیگری از واحد ها با حذف اضافه کار و پرداخت های إضافی سعی در ماندگاری در فضای بد اقتصادی دارند
همه این عوامل سبب کاهش قدرت خرید مردم شده است و بالطبع گوشت به دلیل قیمت بالا با کاهش خرید و شیر هم به دلیل اینکه به عنوان یک ضرورت در خانواده ها احساس نمی شود کاهش یافته است .
کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمنهای صنفی صنایع غذایی دلیل کاهش مصرف شیر و گوشت در کشور را چنین عنوان کرد :
شرایط رکود و کاهش قدرت خرید مردم با سیاستهای پرداخت یارانه کشاورزی (خرید به قیمتی بالاتر از نرم جهانی در صنایع تبدیلی که به مردم منتقل می شود ) تشدید شده و باعث کوچکتر شدن سفره مردم شده است .البته در مورد شیر عدم پرداخت یارانه شیر که منجر به قطع توزیع شیر یارانه ای ( پاکتی) و کاهش نوبت شیردهی در طرح شیر مدرسه هم دخیل هستند .
حسین چمنی، مشاور انجمن صنفی صنایع لبنی نیز گفت : کاهش قدرت خرید مردم، افزایش قیمت مکرر شیر خام و فراورده ها، بی اعتمادی مردم به لبنیات و پایه های اماری غلط از جمله این عوامل هستند. البته باید توجه داشت که بعد خانوار در سال ۸۴ با ۹۴ متفاوت است که احتمالا در این براورد مد نظر قرار نگرفته باشد .
سید محمد حسینی، بنیانگذار انجمن علوم و صنایع غذایی ایران در واکنش به خبر کاهش مصرف شیر و گوشت در کشور گفت : از دلایل اصلی کاهش مصرف این محصولات نحوه اعلام ارگانهای دولتی در مورد تخلف یک کارخانه و بسط آن به کل صنعت می باشد ، در مورد شیر اعلام استفاده از روغن پالم در شیر و در فراورده های گوشتی نیز استفاده از خمیر مرغ. در صورتیکه اظهارات نامتناسب و پخش آن در رسانه ها باعث ضربه به صنعت غذا نه تنها در شیر، گوشت بلکه در آب معدنی نیز شد باعث کاهش مصرف این فراورده ها شد . در کشورهای پیشرفته نیز تخلفاتی صورت می گیرد ولی این تخلفات به عموم اعلام نمی شود و با تذکرات به شرکتها ضمن اینکه برند ملی را حفظ می کنند کمک به تولید بیشتر و حتی صادرات آن محصول می شوند ولی در کشورمان برندهای برتر که با سرمایه گذاری خارجی در صنایع آب معدنی حضور داشتند نیز دچار چنین اوضاعی شدند پیشنهاد اینست که سیاست ارگانهای دولتی در حمایت از تولید کننده و مصرف کننده اصلاح گردد و ضمن نظارت بر سلامتی محصولات از هرگونه اطلاع رسانی غیر ضروری که باعث تخریب صنعت می شود جلوگیری شود . علت دوم نیز گرانی محصولات و تورم است که قدرت خرید را پایین آورده ولی این گزینه فرعی است چرا که به هرحال در جامعه مردم هزینه های دیگر را به خوبی انجام می دهند . به طور کلی شیر یعنی سلامتی ، پروتئین یعنی سلامتی و امیدواریم با حمایت از این صنایع و فرهنگسازی این کالاها در سبد کالای مردم قرار گیرد .
ابوالحسن خلیلی،دبیر انجمن صنفی روغن نباتی ایران و دبیرکل سابق کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی علت کاهش مصرف شیر و گوشت را در خانواده های ایرانی اینطور عنان کرد :
روند دوسال گذشته که رکود را در اقتصاد کشور به همراه داشته ، سبب شده تا درامد مردم کاهش یابد ، طبیعی است که با کاهش درامد قدرت خرید مردم نیز کاهش یافته و در انتخاب کالا بر أساس اولویت های خانوادگی رفتار می کنند ،رکود سبب مشکلات عدیده ای برای واحدهای تولیدی و خدماتی شده است و بدین سبب نبود کار و اشتغال برای بخش فعالی از جامعه اتفاق افتاده است، در عین حال بخش دیگری از واحد ها با حذف اضافه کار و پرداخت های إضافی سعی در ماندگاری در فضای بد اقتصادی دارند
همه این عوامل سبب کاهش قدرت خرید مردم شده است و بالطبع گوشت به دلیل قیمت بالا با کاهش خرید و شیر هم به دلیل اینکه به عنوان یک ضرورت در خانواده ها احساس نمی شود کاهش یافته است .
کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمنهای صنفی صنایع غذایی دلیل کاهش مصرف شیر و گوشت در کشور را چنین عنوان کرد :
شرایط رکود و کاهش قدرت خرید مردم با سیاستهای پرداخت یارانه کشاورزی (خرید به قیمتی بالاتر از نرم جهانی در صنایع تبدیلی که به مردم منتقل می شود ) تشدید شده و باعث کوچکتر شدن سفره مردم شده است .البته در مورد شیر عدم پرداخت یارانه شیر که منجر به قطع توزیع شیر یارانه ای ( پاکتی) و کاهش نوبت شیردهی در طرح شیر مدرسه هم دخیل هستند .
حسین چمنی، مشاور انجمن صنفی صنایع لبنی نیز گفت : کاهش قدرت خرید مردم، افزایش قیمت مکرر شیر خام و فراورده ها، بی اعتمادی مردم به لبنیات و پایه های اماری غلط از جمله این عوامل هستند. البته باید توجه داشت که بعد خانوار در سال ۸۴ با ۹۴ متفاوت است که احتمالا در این براورد مد نظر قرار نگرفته باشد .
نظر شما