کشاورزی> معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طی ۶ ماهه اول سال جاری ۱۳ میلیون تن انواع کالاهای اساسی در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شده است.
به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، فرهاد منتصر کوهساری با اشاره به رشد عملیات حملونقل کانتینری در دریا و زیرساختهای کانتینری در دنیا، اظهار داشت: بر اساس فهرست اعلام شده از بنادر برتر کانتینری جهان در سال ۲۰۲۰، بندر شانگهای با ۴۳ میلیون TEU و بندر سنگاپور با ۳۶ میلیون TEU بیشترین سهم جابهجایی کالاهای کانتینری جهان را داشتند.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بازار حمل و نقل کانتینری آسیا در اختیار شرکتهای کشتیرانی چینی است، افزود: عملکرد کانتینری منطقه بیش از ۲۷ درصد است که مطالعات نشان میدهد بیشتر کشورهای منطقه در صدد برنامهریزی و اجرای افزایش ظرفیتهای کانتینری خود هستند.
وی با بیان لزوم بازنگری و به روزرسانی قراردادهای اپراتوری و سرمایهگذاری بنادر کشور گفت: با توجه به تداوم شرایط تحریم، شیوع کرونا و تغییرات نرخ ارز لازم است تا در خصوص به روزرسانی قراردادهای اپراتوری و سرمایهگذاری اقدام شود.
واگذاری ۶ بندر کوچک به بخش خصوصی
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی خاطرنشان کرد: در قالب قراردادهای بلند مدت راهبری و سرمایهگذاری، بنادر آستارا، فریدونکنار، کنگان، دیر و گناوه به بخش خصوصی واگذار شده است.
به گفته وی، بنادر کوچک دیلم، بلخیر، جاسک، سیریک، شادگان و سجافی در جنوب کشور تا پایان امسال به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
بنادر حاشیه خزر به اسکله رو-رو مجهز میشوند
منتصر کوهساری با بیان لزوم بازنگری تعرفه خدمات بندری، از توسعه و تکمیل نرمافزارهای موجود بندری و ایجاد سامانه جدید جامع بندری خبر داد و با اشاره به توسعه کانتینری و کشتیهای رو-رو در حوزه دریای خزر، تاکید کرد: مطالعات میدانی نشان میدهد که کلیه کشورهای حوزه خزر برنامههای جدی برای استفاده از ظرفیتهای کانتینری در حوزه حمل و نقل دریایی دارند، بنابراین لازم است تا ظرفیت بنادر شمالی کشور را به این سمت توسعه دهیم.
تأمین و توسعه حمل کانتینری یخچالی و غیر یخچالی در بنادر شمالی
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، تأمین و توسعه کانتینرهای یخچالی و غیر یخچالی، دو سر بار کردن کانتینرهای صادراتی و ترانزیتی و اعمال تخفیف تعرفهای برای کشتیهای رو-رو را برای توسعه ظرفیتهای کانتینری بنادر شمالی ضروری دانست.
به گفته وی، تأمین تجهیزات استراتژیک و غیراستراتژیک مورد نیاز بنادر، تسریع در خروج کالاهای متروکه و بررسی انتقال و توزیع تجهیزات بین بنادر و پایانههای بندری از مهمترین اقدامات سازمان بنادر در حوزه بندری است.
نظر شما