دکتر مهدی کریمی تفرشی - عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی ایران
بیتوجهی به برندسازی در صادرات محصولات کشاورزی ایران یکی از دلایل ضعف در توسعه صادرات غیرنفتی میباشد.
یکی از علتهای اساسی ماندگاری نشانهای تجاری در دنیا ارزیابی مداوم محیط مناسب کسب وکار است. بنگاههایی که به تحولات روز توجه نمیکنند برندهایی هستند که بعد از مدت کوتاهی محو میشوند.
در حال حاضر ایران بزرگترین تولیدکننده محصولاتی نظیر زعفران، پسته و عسل در دنیا میباشد ولی به سبب ضعف در برندسازی، تبلیغات و همچنین بستهبندی این محصولات، برندهای غیر ایرانی گوی سبقت را از ما ربودهاند. در حالیکه کشور ما میتواند با برندسازی و تبلیغات گسترده به یک قطب تجاری در دنیا تبدیل شود. توجه نکردن به برندسازی باعث شده تا رقیب بزرگ ما در دنیا اسپانیا باشد چون در ۵٠ سال اخیر در حالی که بدون توجه به برندسازی در حوزه زعفران فعالیت میکردیم اسپانیا با برنامه ریزی و برندسازی جای پای خود را محکم کرده است و ما همچنان صادرکننده فلهای زعفران بودهایم.
بنابراین اگر خواهان افزایش سهم ایران از بازارهای جهانی محصولات کشاورزی و بهخصوص زعفران هستیم باید به سمت برندسازی حرکت کنیم.
برندسازی عامل اصلی برای توسعه صنعتی و تجاری کشور است. این موضوع به قدری با اهمیت است که کمک به خلق برندهای معتبر در بازارهای بینالمللی یکی از اصلیترین سیاستهای دولت در تحقق اقتصاد مقاومتی است. برندسازی تولید قدرت نرم ملی برای جمهوری اسلامی ایران است و برندسازها به نوعی در راستای تولید قدرت نرم ملی عمل میکنند.
ایجاد زیرساختهای توسعه برندهای ملی و تقویت آنها میتواند زمینه ساز تبدیل شدن به برندهای جهانی شود و همین امر به حضور برندهای ایرانی در بازارهای جهانی کمک میکند.
نظر شما