خواص و فواید قهوه؛ نوشیدنی پرانرژی با مضرات احتمالی

قهوه یک نوشیدنی محبوب با خواص و فواید فراوان است، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است مضراتی داشته باشد. در این مقاله همه چیز درباره خواص و مضرات قهوه را بخوانید.

قهوه در رده نوشیدنی های محبوب و پرطرفدار قرار دارد. همچنین دانه های قهوه سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف می باشد. بلافاصله پس از نوشیدن قهوه کافئین موجود در آن جذب خون می شود. در نهایت با تاثیرگذاری روی سیستم عصبی مرکزی میزان انرژی فرد افزایش پیدا می کند. این نوشیدنی از طریق خون جذب بدن می شود و باعث ترشح آدنوزین در خون خواهد شد. فواید قهوه محدود به چند مورد خاص نیست. این نوشیدنی به دلیل ویژگی ها و مزایای بی شماری که دارد؛ بیشتر از هر زمانی مورد توجه قرار گرفته است. همچنین نوشیدن یک لیوان قهوه بسیار لذت بخش می باشد؛ زیرا طعم و عطر بسیار خوبی دارد. پس از نوشیدن قهوه سطح انرژی‌ بدن تا دو برابر افزایش پیدا خواهد کرد. انگیزه هر فردی از نوشیدن قهوه رفع علائم مربوط به خستگی می باشد. در سایه این نوشیدنی خوش طعم می توانید با انرژی حداکثری فعالیت های روزمره خود را دنبال کنید.

فواید قهوه

فواید قهوه برای رنج سنی مختلف ثابت شده می باشد. این نوشیدنی به دلیل خواص بسیار متعددی که دارد، در رده محبوب ترین نوشیدنی های جهان قرار گرفته است. هر فرد بالای ۱۸ سال می تواند روزانه بین ۲ الی ۳ فنجان قهوه مصرف کند. پس از نوشیدن قهوه از مزایای بی نظیر آن بهره مند خواهید شد. بر اساس جدیدترین بررسی ها و تحقیقات پزشکی انجام گرفته؛ خواص قهوه شامل موارد زیر است.

به دلیل مزایا و خواص زیر مصرف قهوه در جهان افزایش پیدا کرده است.

1.افزایش سطح انرژی:

قهوه به افزایش سطح انرژی کمک بسیار زیاد می کند. به طوری که علائم مربوط به خستگی را به واسطه این نوشیدنی می توانید کاهش دهید. پس از مصرف قهوه انرژی فرد دوچندان خواهد شد. در روزهایی که خسته و خواب آلود هستید؛ قهوه بهترین پیشنهاد به شمار می آید.

افزایش سطح انرژی با نوشیدن قهوه

2.کمک به افزایش فعالیت های فیزیکی:

بدن در اثر عوامل مختلف و بیماری های گوناگون می تواند احساس خستگی کند. تحت چنین شرایطی برای افزایش جنب و جوش و فعالین فیزیکی می توان قهوه مصرف کرد.

3.کاهش توده های چربی:

راز تناسب اندام نوشیدن قهوه می باشد. این نوشیدنی نقش کلیدی در افزایش سوخت و ساز بدن دارد. همچنین قهوه می تواند به افزایش توده های عضلانی در بدن کمک بسیار زیادی کند.

4.کاهش ریسک ابتلا به بیماری های مختلف:

با مصرف قهوه می توانید خطر بروز بیماری های کلیوی، کبدی و دیابت را کاهش دهید. برای جلوگیری از زوال عقل و آلزایمر نیز قهوه پیشنهاد بسیار مناسبی می باشد.

5.افزایش سلامت جنسی مردانه:

قهوه نقش بسیار مهمی در تقویت قوای جنسی مردانه دارد. همچنین مورفولوژی اسپرم ها را با مصرف قهوه می توان افزایش داد. این نوشیدنی به درمان بسیاری از بیماری های مربوط به پروستات کمک می کند.

6.بهبود سلامت قلب:

برای افزایش سلامت قلب می توانید قهوه بنوشید. همچنین برای افرادی که از افت یا کم فشاری خون رنج می برند؛ قهوه بهترین پیشنهاد به شمار می آید. علاوه بر قهوه بهترین نوشیدنی مفید برای قلب آب می باشد.

کاهش ریسک ابتلاء به سنگ کلیه و کیسه صفرا:

برای پیشگیری از ابتلاء به سنگ کلیه و کیسه صفرا، مصرف قهوه به شدت توصیه می شود. این نوشیدنی به افزایش سلامت جسمی فرد کمک بسیار زیادی می کند.

فواید قهوه

مضرات قهوه

یکی از دغدغه های اصلی افرادی که به صورت مداوم قهوه مصرف می کنند؛ آشنایی بیشتر با خواص و مضرات قهوه می باشد. عوارض قهوه برای رنج سنی زیر ۱۵ سال با مراتب بیشتر است. در مصرف این نوشیدنی باید اعتدال و میانه روی را رعایت کرد. در غیر این صورت به احتمال زیاد فرد درگیر عوارض قهوه خواهد شد.
بر اساس جدیدترین بررسی های پزشکی صورت گرفته؛ عوارض قهوه شامل موارد زیر هستند. افرادی که درگیر بیماری های مزمن و خاص هستند؛ باید مصرف قهوه را کاهش دهند.

1. افزایش فشار خون:

افرادی که از بیماری پرفشاری خون رنج می برند؛ حداقل یک فنجان قهوه در طول روز می توانند مصرف کنند. بر اساس داده های جدید پزشکی قهوه می تواند عاملی موثر در افزایش فشار خون باشد.

مطالعه بیشتر: رژیم غذایی برای مبتلایان به فشار خون بالا

2. افزایش خطر سقط جنین:

از دیگر عوارض قهوه در دوران بارداری افزایش خطر سقط جنین می باشد. مادران باردار در ۳ ماهه اول بارداری به هیچ عنوان نباید قهوه میل کنند. در غیر این صورت احتمال سقط جنین افزایش پیدا خواهد کرد.

3. دفع کلسیم موجود در خون:

مصرف مداوم قهوه می تواند باعث کاهش کلسیم موجود در خون شود. تحت چنین شرایطی فرد در معرض بیماری های مختلف نظیر: پوکی استخوان، روماتیس و حتی پوسیدگی دندان قرار می گیرد.
4. تپش قلب:
افرادی که درگیر بیماری های قلبی هستند؛ باید پس از مشورت با پزشک مصرف قهوه را آغاز کنند. این نوشیدنی می تواند ضربان های قلب را بسیار تندتر کند. در صورتی که فرد به کافئین موجود در قهوه حساسیت داشته باشد؛ خطر سکته قلبی نیز افزایش پیدا می کند. این افراد باید از مواد غذایی مفید برای رفع تپش قلب استفاده کنند.

کد خبر 55187

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =