خواص چای سبز در کنار عطر و بوی منحصر به فرد آن برای همه جذاب است. از طرفی می توانید لیمو، یاس، پوست میوه، چوب دارچین و میخک را به چای خود اضافه کنید. در حین مصرف چای سبز می توانید آب معدنی نیز به آن اضافه کنید. با این حال، توصیه می شود که بیماران کلیوی و کسانی که محدودیت فشار دارند، آن را با احتیاط مصرف کنند. چای سبز ممکن است انتخاب خوبی برای جایگزینی مواد معدنی از دست رفته در اثر تعریق بیش از حد، به ویژه در ماه های تابستان باشد. در ادامه مطلب در مورد اینکه چای سبز چی فایده دارد بیشتر صحبت خواهیم کرد.

خواص چای سبز

چای سبز یکی از انواع چای کمتر فرآوری شده است که از برگ های اکسید نشده تهیه می شود. اساسی ترین فواید چای سبز شامل کاهش فشار خون و کمک به پیشگیری از سرطان است. در حالی که چای سیاه برای اکسیداسیون فرآوری می شود، فرآوری چای سبز از فرآیند اکسیداسیون جلوگیری می کند. از آنجایی که چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و پلی فنول است، قرن هاست که در طب سنتی چین و هند برای کنترل خونریزی، التیام زخم ها، کمک به هضم غذا، بهبود سلامت قلب و روان و تنظیم دمای بدن استفاده می شود.
چای سبز برای محافظت از بدن در برابر عفونت ها، کاهش استرس، تقویت سلامت روان، تقویت سلامت استخوان ها، کاهش کلسترول، تنظیم دیابت نوع 2، کاهش خطر سکته مغزی، تسکین سردرد و کمک به کاهش وزن مشهور است. بهتر است بهبودیافتگان سکته مغزی چای سبز بنوشند. علاوه بر این، چای سبز ایمنی بدن را تقویت کرده و اثر ضد سرطانی بالایی دارد. علاوه بر این، چای سبز به لطف آنتی اکسیدان های قوی از سلامت پوست محافظت می کند.

خواص چای سبز

خواص چای سبز برای لاغری

بر اساس برخی تحقیقات، چای سبز ممکن است به دلیل خواص ترموژنیک (که فراتر از اثرات کافئین است) سرعت متابولیسم و ​​چربی سوزی را افزایش دهد. بنابراین مصرف چای سبز باعث کاهش وزن و کاهش چربی بدن می شود. چای سبز را می توان به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه کرد. زیرا مصرف یک فنجان چای سبز تنها حاوی ۲ کیلو کالری انرژی است. 
چای سبز دوست افرادی است که می خواهند وزن کم کنند. احتمال کاهش وزن با مصرف منظم چای سبز بیشتر است.

درواقع چای سبز یک گیاه رژیمی و دوستدار سلامتی است. امروزه، چای سبز به طور مکرر در لیست توصیه های متخصصان تغذیه دیده می شود. از آنجایی که به دلیل خاصیت سرکوب کننده اشتها شناخته شده است و حاوی هیچ گونه افزودنی نیست، به کاهش وزن کمک زیادی می کند. 
گرسنه شدن در شب مهمترین عیب در افزایش وزن است. چای سبز این مضرات را به یک فایده تبدیل می کند. کسانی که می خواهند در اواخر شب یک میان وعده بخورند، می توانند چند لیوان چای سبز را امتحان کنند. بنابراین، اثر چای باعث کاهش اشتها و جلوگیری از وعده های غذایی آخر شب می شود.
چای سبز که کمک مهمی در روند لاغری است باید به درستی مصرف شود. چای دم کرده با روش های صحیح را می توان در 2 تا 3 فنجان در روز مصرف کرد. به این ترتیب مواد مفید موجود در آن تاثیر می گذارد و روند کاهش وزن تسریع می شود. اما چای سبز را چه زمانی بنوشیم تا لاغر شویم؟ بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به منظور کاهش وزن دو ساعت پس از صرف غذا است.
چای سبز اثر ضد ادم نیز دارد. به خصوص زنان اغلب اظهار می کنند که از مشکلات ادم رنج می برند. چای سبز به دلیل مواد موجود در آن اثر ادرارآور دارد. این تضمین می کند که ادم به روشی سالم از بدن خارج می شود.
برای صبحانه می توانید میوه یا تخم مرغ را با چای سبز انتخاب کنید. برای چنین وعده ای می توانید بعد از مرغ کبابی و سوپ سبزیجات چای سبز بنوشید. نیازی به مصرف چای سبز به عنوان میان وعده نیست. نکته مهم این است که چای سبز را به سودمندترین شکل با برنامه غذایی خود تطبیق دهید.

خواص چای سبز برای مو

چای سبز نیز اثرات بسیار خوبی برای مو دارد. آنتی اکسیدان ها و کافئین موجود در چای سبز فولیکول های مو را تحریک می کند و در نتیجه رشد مو را تقویت می کند و همچنین به مو درخشندگی فوق العاده ای می بخشد. عصاره چای سبز منبع عالی پانتنول و اسید آمینه منحصر به فرد تیانین است. پانتنول اغلب برای تقویت مو در بسیاری از محصولات مراقبت از مو مانند شامپو و نرم کننده استفاده می شود. با این حال، پانتنول و تیانین هر دو به تقویت تارهای مو کمک می کنند و از شکافتن انتهای مو جلوگیری می کنند. خواص چای سبز همچنین می تواند به عنوان یک تونیک برای حفظ رطوبت و افزایش درخشندگی مو استفاده شود. در نهایت، چای سبز حاوی ویتامین C طبیعی است که از پوست سر در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند. بنابراین، اگر شوره سر یا سایر مشکلات مربوط به پوست سر دارید، می تواند تسکین دهد.
سبوم ماده ای است که از پوست سر برای محافظت و مرطوب کردن خود ترشح می شود. آندروژن ها هورمون هایی هستند که توسط بدن ما تولید می شوند. اگر سطح آندروژن بالا یا نوسان دارید، ممکن است باعث شود غدد چربی شما مقادیر بیشتری سبوم تولید کنند. علاوه بر چای سبز نوشیدنی های دیگری از جمله نوشیدنی شیربادام برای تقویت موی سر موثر است.

خواص چای سبز برای مو

خواص چای سبز برای پوست 

خواص چای سبز برای پوست و مو شما بی پایان است. خاصیت آنتی اکسیدانی چای سبز به دلیل کاتچین های فراوان موجود در آن است. کاتچین ها آنتی اکسیدان های طبیعی قدرتمندی هستند که رادیکال های آزاد را خنثی می کنند تا از سلول ها و بافت های پوست در برابر آسیب محافظت کنند.
چای سبز به طور موثر از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.علاوه بر این چای سبز با خواص آنتی اکسیدانی و محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش اثراتی دارد که روند پیری را به تاخیر می اندازد. اثرات ضد پیری به کاهش علائم پیری کمک می کند و با کاهش چین و چروک پوستی صاف و لطیف ایجاد می کند. همچنین با حفظ خاصیت ارتجاعی پوست از تجزیه کلاژن جلوگیری می کند.
چای سبز به دلیل خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی EGCG‌، برای درمان آکنه و پوست های چرب استفاده می شود. آکنه نتیجه سبوم بیش از حد، مسدود شدن منافذ و افزایش رشد باکتری ها است. EGCG ضد آندروژن است و سطح چربی را کاهش می دهد. این باعث می شود آن در کاهش ترشح سبوم از پوست موثر است. EGCG می تواند با کاهش سبوم، پیشرفت آکنه را کند یا متوقف کند. همچنین التهاب پوست را کاهش دهد و اثر مهاری بر کلاژناز دارد. کلاژناز آنزیمی است که کلاژن را تجزیه می کند. بنابراین، استفاده از چای سبز بر روی پوست نه تنها سلامت و کیفیت کلاژن را بهبود می بخشد، بلکه به مهار کلاژناز نیز کمک می کند. چای سبز از جمله موادغذایی مفید برای زیبایی پوست است. تحقیقات نشان داده است که چای سبز بافت پوست را بهبود می بخشد، رطوبت پوست را افزایش می دهد و پوست را صاف می کند. در نتیجه می توان گفت که پوستی سفت و الاستیک ایجاد می کند.

خواص چای سبز برای مردان

خواص چای سبز برای مردان بزرگسال در تمام گروه های سنی مناسب است.

  •  تنظیم کننده رگ های خونی و عملکرد اندام ها
  •  بهبود سلامت دهان و دندان
  •   تنظیم کننده سلامت روده
  •   بهبود خلق و خو
  •   تقویت حافظه
  •  تقویت ایمنی بدن
  •  مدیریت وزن و ترکیب بدن 
  •  کاهش و رفع بیماری های قلبی عروقی مرتبط با فشار خون و حساسیت به انسولین
  • جلوگیری از انواع سرطان مانند معده و روده بزرگ
  •  مصرف چای سبز ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه، مری، دهان، پروستات، ریه و کبد را در مردان کاهش دهد. 
  •  به لطف EGCG موجود در آن، می تواند از مدیریت وزن در مردان چاق حمایت کند و به کاهش وزن آنها کمک کند. 

بنابراین پیشنهاد میشود آقایان از نوشیدن چای سبز غافل نشوند.

خواص چای سبز برای مردان

خواص چای سبز برای زنان 

به منظور محافظت در برابر پوکی استخوان اغلب زنان به ویژه در دوره پس از یائسگی (دوره 8-6 ساله از یائسگی تا پیری ) اقدامات غیردارویی مانند مصرف مقادیر کافی کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی انجام می دهند. امروزه در کنار این اعمال، مصرف چای سبز در درمان پوکی استخوان زنان نیز توصیه می شود. مطالعات اخیر نشان داده است که مواد شیمیایی موجود در چای سبز اثرات مثبتی بر سلامت استخوان دارند. بنابراین چای سبز را در رژیم غذایی پوکی استخوان بگنجانید. در حالی که نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز فواید زیادی برای بدن دارد، مشاهده شده است که نوشیدن بیش از 5 فنجان چای سبز نیز می تواند اثرات مثبتی داشته باشد. به عنوان مثال، مشاهده شده است زنانی که روزانه 3 تا 4 فنجان چای سبز می نوشند، کمتر به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند.  علاوه براین مصرف 1 تا 3 فنجان چای سبز در روز می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی موثر باشد. 

کد خبر 55266

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =