قریب یک ماه پیش وقتی نظرات غلط کارشناس یک برنامه تلویزیونی درباره کیفیت لبنیات منتشر شد و موجی از بیاعتمادی به شیر و فرآوردههای لبنی را در جامعه رقم زد، مصرف شیر و محصولات لبنی در خانوارهای ایرانی کاهش یافت. براساس استانداردهای جهانی سرانه مصرف لبنیات در خانوارهای ایرانی به مراتب کمتر از نرمهای جهانی است که این خود به تنهایی در آینده هزینههای درمانی سنگینی به خانوارها و اقتصاد کشور تحمیل میکند. حال با گذشت یک ماه از آن ماجرا، محمد فربد، عضو هیاتمدیره انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران به «دنیایاقتصاد» خبر داده است که شرکتهای لبنی در پی ادعای نادرست آن کارشناس با خسارت تقریبی ماهانه ۳۵ میلیارد تومانی مواجه شدهاند.
فربد گفت: پس از طرح ادعای نادرست، صداوسیما، شرکتهای لبنیاتی کشور با کاهش حدود ۳۵درصدی فروش مواجه شدند که هماکنون با تلاشهایی که در آگاهسازی مردم صورت گرفته، این کاهش فروش روی حدود ۲۰ درصد تثبیت شده است. با توجه به اینکه ماهانه تقریبا ۱۷۰هزار تن شیر در صنعت لبنیات ایران تولید میشود، کاهش ۲۰درصدی فروش به معنی آن است که ماهانه ۳۵ میلیارد تومان به صنعت لبنیات ایران خسارت وارد شده است. فربد با بیان اینکه اگر کاهش ۲۰ درصدی فروش تداوم یابد به معنی تداوم خسارت تقریبی ماهانه ۳۵ میلیارد تومانی به صنعت لبنیات کشور است، افزود: انتظار داریم صداوسیما نه بهخاطر صنعت لبنیات، بلکه بهخاطر سلامت خانوادههای ایرانی و حسب وظایفی که این سازمان در قبال جامعه و فرهنگسازی مصرف دارد، برنامهای عملیاتی برای فرهنگسازی مصرف شیر و محصولات لبنی را در دستور کار قرار دهد. عضو هیاتمدیره انجمن صنایع فرآوردههای لبنی با اشاره به اینکه مسوولان سازمان صداوسیما در جلسه مشترکی که بعد از ماجرای اخیر در مجلس شورای اسلامی تشکیل شد، ضمن پذیرش اشتباه صورت گرفته خود قول داده بودند که در موضوع سرانه مصرف شیر و لبنیات همراهی و همکاری داشته باشند، افزود: امیدواریم مسوولان صداوسیما مسوولیت مستقیم خود در این ماجرا که هم به تولیدکنندگان و هم به سلامت خانوارهای ایرانی و بیش از همه به اعتماد عمومی ضربه زد را فراموش نکرده باشند و هرچه زودتر نسبت به آگاهسازی مردم برنامه عملیاتی مشخصی را در دستور کار قرار دهند.
نظر شما