صنایع غذایی> رییس سابق کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق بازگانی تهران معتقد است: راه حل اصلی برای حل مشکل تولید و افزایش قیمت لبنیات، واقعی شدن قیمت این محصولات است.
شاهرخ ظهیری درباره وضعیت بازار لبنیات و افزایش قیمت برخی محصولات لبنی در ماههای اخیر اظهار کرد: علت تمامی مشکلاتی که باعث میشود کارخانهها یا دامداریها دچار ضرر و زیان شوند، قیمتگذاری است که از سوی دولت انجام میشود. اگر قیمت از روی محصولات غذایی از جمله لبنیات برداشته و نرخها به شکل آزاد تعیین شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
وی افزود: کارخانهها عنوان میکنند که در این شرایط نمی توانند محصولاتشان را بفروشند چون مصرفکننده نمیخرد؛ بنابراین به این نتیجه میرسیم که اگر دولت این شهامت را داشته باشد و قیمت صنایع غذایی از جمله لبنیات را آزاد کند، باعث میشود کیفیت کالا به دلیل رقابت در بازار افزایش و قیمتها کاهش یابد؛ این اصل عرضه و تقاضاست.
رییس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: کارخانه مطمئنا فعالیت خود را تعطیل نمیکنند بلکه به دنبال این میروند که چه کاری انجام دهند تا با قیمت پایین تری محصولشان را عرضه کنند. اگر فرض کنیم یک کارخانه 50 درصد قیمتهایش را افزایش دهد آیا مصرف کننده این محصولات را میخرد؟ خیر، در نتیجه کارخانهها سعی میکنند به روشی قیمتها را کاهش دهند تا بتوانند محصولشان را در بازار عرضه کنند.
وی با بیان اینکه روش بخشنامهای برای تعیین قیمتگذاری جوابگو نیست، گفت: از یک طرف کارخانه دار میگوید نمیتواند قیمت را افزایش دهد، از سوی دیگر دامدار معتقد است که ضرر میدهد؛ عملا مشاهده میکنیم قیمتگذاریها و تصمیمگیریهایی که در کمیسیونهای دربسته گرفته میشود نتیجه نداشته است.
منبع:ایسنا
شاهرخ ظهیری درباره وضعیت بازار لبنیات و افزایش قیمت برخی محصولات لبنی در ماههای اخیر اظهار کرد: علت تمامی مشکلاتی که باعث میشود کارخانهها یا دامداریها دچار ضرر و زیان شوند، قیمتگذاری است که از سوی دولت انجام میشود. اگر قیمت از روی محصولات غذایی از جمله لبنیات برداشته و نرخها به شکل آزاد تعیین شوند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟
وی افزود: کارخانهها عنوان میکنند که در این شرایط نمی توانند محصولاتشان را بفروشند چون مصرفکننده نمیخرد؛ بنابراین به این نتیجه میرسیم که اگر دولت این شهامت را داشته باشد و قیمت صنایع غذایی از جمله لبنیات را آزاد کند، باعث میشود کیفیت کالا به دلیل رقابت در بازار افزایش و قیمتها کاهش یابد؛ این اصل عرضه و تقاضاست.
رییس سابق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد: کارخانه مطمئنا فعالیت خود را تعطیل نمیکنند بلکه به دنبال این میروند که چه کاری انجام دهند تا با قیمت پایین تری محصولشان را عرضه کنند. اگر فرض کنیم یک کارخانه 50 درصد قیمتهایش را افزایش دهد آیا مصرف کننده این محصولات را میخرد؟ خیر، در نتیجه کارخانهها سعی میکنند به روشی قیمتها را کاهش دهند تا بتوانند محصولشان را در بازار عرضه کنند.
وی با بیان اینکه روش بخشنامهای برای تعیین قیمتگذاری جوابگو نیست، گفت: از یک طرف کارخانه دار میگوید نمیتواند قیمت را افزایش دهد، از سوی دیگر دامدار معتقد است که ضرر میدهد؛ عملا مشاهده میکنیم قیمتگذاریها و تصمیمگیریهایی که در کمیسیونهای دربسته گرفته میشود نتیجه نداشته است.
منبع:ایسنا
نظر شما