کشاورزی> سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان درباره افزایش قیمت پرتقال در ایام نوروز و همچنین گفته مدیر کل دفتر میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاروزی مبنی بر "نظارت و توزیع نامناسب عامل گرانی پرتقال" توضیح داد.
درپی افزایش قیمت پرتقال در بازار مصرف شب عید و ایام نوروز ابوالقاسم حسنپور - مدیر کل دفتر میوههای گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی - اعلام کرد که "نبود نظارت کافی بر قیمتها از سوی دستگاههای متولی و مشکلات محدودیتهای توزیع و حمل و نقل این محصول در بازار به دلیل شرایط جوی و شلوغی جادهها از عوامل اصلی گرانی پرتقال در این ایام بوده و قیمت منطقی برای هر کیلوگرم پرتقال درجه یک حدود 4000 تا 5000 تومان است و دستگاههای نظارتی باید با قیمتهای بالاتر از آن برخورد کنند".
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به عنوان متولی نظارت بر بازار و برخورد با متخلفان در این زمینه غلامرضا کاوه، سخنگوی این سازمان توضیحاتی درباره گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرد که بدین شرح است:
"براساس متن صریح قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب بهمن 1391 و آیین نامه اجرایی آن کلیه اختیارات و وظایف و امور مربوط به سیاست گذاری، برنامه ریزی نظارت و انجام اقدامات لازم در تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات و کالاهای اساسی زراعی، باغی و از جمله سیب و پرتقال، محصولات دامی و آبزیان به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است و این که مدیر کل وزارت مذکور از آن بی خبر است، جای تامل دارد!
مدیریت شبکه توزیع کشور که براساس قانون مذکور و به منظور تنظیم بازار کالاهای مورد اشاره به وزارت جهاد محول شده قبلا نیز در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت نبوده و توسط بخش خصوصی اداره می شده است. لذا عدم مدیریت صحیح شبکه های توزیع توسط مجری قانون را نباید با فرافکنی به دیگر دستگاه ها و ارگانهایی که مسوولیتی در این بخش ندارند مرتبط نمود چرا که نبود مهندسی لازم در تبیین نقشه جغرافیایی توزیع براساس پراکنش جمعیتی و دسترسی حلقه مصرف به کالاهای هدف و مهمتر از آن بهره گیری از تجارب گذشته، از جمله مشکلات مشهود در نظام برنامه ریزی برای تنظیم بازار ایام پایانی سال گذشته و روزهای آغازین امسال توسط عامل تنظیم بازار محسوب می شود و در نتیجه، پایش دقیق و روان سازی چرخه توزیع و جلوگیری از افزایش قیمت پرتقال را با مشکلات مضاعف روبرو ساخت.
این در حالی است که تهیه و تامین میوه مورد نیاز شب عید (سیب و پرتقال) از حلقههای واسط و ثانوی (دلالان، سردخانه و ...) موجب کاهش دسترسی به کالای با کیفیت و افزایش قیمت تمام شده گردیده و نهایتا مصرفکنندگان ضرر و زیان آن را با خرید معیوب و قیمت غیر متعاف و گزاف، متحمل شده اند.
تجزیه و تحلیل میزان قدرت خرید مصرف کننده از جمله شاخصهها و مولفههایی است که در کارگروه تنظیم بازار همواره مورد توجه قرار گرفته و متاسفانه عدم توجه به آن و همچنین قیمت های مصوب و اذعان به منطقی بودن قیمت های پرتقال در سطح قیمتی 4000 تا 5000 تومان توسط مدیر کل موصوف، نشان از آن دارد که دستگاه متولی مدافع افزایش قیمت هاست و با حمایت افراطی از تولید، حقوق مصرفکنندگان را به عنوان اصلی ترین و موثرترین حلقه اقتصادی نادیده گرفته که نهایتا ضرر و زیان ناشی از عدم مصرف کالا به دلیل نامتوازن بودن قمیت نهایی و قدرت خرید مصرف کننده، متوجه حلقه ابتدایی یعنی خود تولیدکنندگان و زائل شدن منابع بیت المال نیز خواهد بود.
بر اساس cpm زمانی برنامه های تنظیم بازار کالاهایی نظیر سیب، پرتقال و مرغ و ... می بایست محمولههای مورد نظر حداکثر تا تاریخ 15 اسفند ماه حمل و به استان های مختلف تحویل شود لذا به دلیل عدم تدابیر لازم حمل به موقع میوههای ذخیره شده از مبادی تامین به مراکز عرضه در سطح استان ها صورت نگرفت که مراتب متضمن هشدارهای لازم طی مکاتباتی در تاریخ 8 و 12 بهمن و 19، 24 و 28 اسفند پارسال به قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و دبیر کارگروه تنظیم بازار منعکس شد.
طرح موضوع شرایط جوی و شلوغی جادهها به عنوان عامل اصلی گرانی پرتقال در ایام نوروز و شب عید، حاکی از اجرای ناصحیح و فاقد استراتژی مدون، علمی و متناسب با شرایط اقتصادی، اقلیمی و شبکه های توزیع بومی است، چرا که تراکم تردد درجاده ها در روزهای پایانی سال و افزایش سفرهای نوروزی طی سنوات گذشته نیز امری معمول بوده و همواره می بایست در برنامه های تنظیم بازار شب عید قویا مورد توجه قرار گیرد.
آزمون و خطا در عملیات محاسباتی نیاز بازار به کالاهای پر مصرف، می تواند فرایند تولید، توزیع و مصرف را دچار چالش کرده و فضا را برای سودجویان و فرصت طلبان مهیا سازد لذا بر حسب مصوبه کارگروه تنظیم بازرا و طبق برنامه های از قبل تعیین شده مقرر بود به میزان 22 هزار تن سیب و 45 هزار تن پرتقال برای نوروز 1394 تامین و توزیع گردد که به اذعان مسوولین سازمان مرکزی تعاون روستایی، متاسفانه تامین 30 هزار تن پرتقال و 18 هزار تن سیب مندرج در برنامه محقق شده که با عدم پوشش مناسب و به هنگام تقاضای بازار، زمینه افزایش قیمت ها فراهم می شود.
این درحالی است که در نوروز 1393 براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تامین و توزیع 28 هزار تن سیب و 50 هزار تن پرتقال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق شده است که میزان تامین و توزیع سال گذشته در پرتقال 40 درصد و در سیب 36 درصد افزون بر توزیع نوروز سال 1394 بوده است.
عدم صورت بندی و ذخیره سازی میوه و براساس سایز که در شرایط کیفی ابلاغ شده در بند 3 ابلاغیه شماره 26349 تاریخ 1393/9/15 وزیر محترم جهاد کشاورزی (حداقل 200گرم و حداکثر 320 گرم به ازای هر پرتقال) عنوان شده و از فاکتورهای مهم بازارپسندی و جلب رضایت مصرفکننده محسوب می شود متاسفانه در پروسه تامین و توزیع رعایت نشده است".
منبع:ایسنا
درپی افزایش قیمت پرتقال در بازار مصرف شب عید و ایام نوروز ابوالقاسم حسنپور - مدیر کل دفتر میوههای گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی - اعلام کرد که "نبود نظارت کافی بر قیمتها از سوی دستگاههای متولی و مشکلات محدودیتهای توزیع و حمل و نقل این محصول در بازار به دلیل شرایط جوی و شلوغی جادهها از عوامل اصلی گرانی پرتقال در این ایام بوده و قیمت منطقی برای هر کیلوگرم پرتقال درجه یک حدود 4000 تا 5000 تومان است و دستگاههای نظارتی باید با قیمتهای بالاتر از آن برخورد کنند".
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان به عنوان متولی نظارت بر بازار و برخورد با متخلفان در این زمینه غلامرضا کاوه، سخنگوی این سازمان توضیحاتی درباره گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ارائه کرد که بدین شرح است:
"براساس متن صریح قانون تمرکز وظایف و اختیارات مربوط به بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی مصوب بهمن 1391 و آیین نامه اجرایی آن کلیه اختیارات و وظایف و امور مربوط به سیاست گذاری، برنامه ریزی نظارت و انجام اقدامات لازم در تجارت اعم از صادرات، واردات و تنظیم بازار داخلی محصولات و کالاهای اساسی زراعی، باغی و از جمله سیب و پرتقال، محصولات دامی و آبزیان به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است و این که مدیر کل وزارت مذکور از آن بی خبر است، جای تامل دارد!
مدیریت شبکه توزیع کشور که براساس قانون مذکور و به منظور تنظیم بازار کالاهای مورد اشاره به وزارت جهاد محول شده قبلا نیز در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت نبوده و توسط بخش خصوصی اداره می شده است. لذا عدم مدیریت صحیح شبکه های توزیع توسط مجری قانون را نباید با فرافکنی به دیگر دستگاه ها و ارگانهایی که مسوولیتی در این بخش ندارند مرتبط نمود چرا که نبود مهندسی لازم در تبیین نقشه جغرافیایی توزیع براساس پراکنش جمعیتی و دسترسی حلقه مصرف به کالاهای هدف و مهمتر از آن بهره گیری از تجارب گذشته، از جمله مشکلات مشهود در نظام برنامه ریزی برای تنظیم بازار ایام پایانی سال گذشته و روزهای آغازین امسال توسط عامل تنظیم بازار محسوب می شود و در نتیجه، پایش دقیق و روان سازی چرخه توزیع و جلوگیری از افزایش قیمت پرتقال را با مشکلات مضاعف روبرو ساخت.
این در حالی است که تهیه و تامین میوه مورد نیاز شب عید (سیب و پرتقال) از حلقههای واسط و ثانوی (دلالان، سردخانه و ...) موجب کاهش دسترسی به کالای با کیفیت و افزایش قیمت تمام شده گردیده و نهایتا مصرفکنندگان ضرر و زیان آن را با خرید معیوب و قیمت غیر متعاف و گزاف، متحمل شده اند.
تجزیه و تحلیل میزان قدرت خرید مصرف کننده از جمله شاخصهها و مولفههایی است که در کارگروه تنظیم بازار همواره مورد توجه قرار گرفته و متاسفانه عدم توجه به آن و همچنین قیمت های مصوب و اذعان به منطقی بودن قیمت های پرتقال در سطح قیمتی 4000 تا 5000 تومان توسط مدیر کل موصوف، نشان از آن دارد که دستگاه متولی مدافع افزایش قیمت هاست و با حمایت افراطی از تولید، حقوق مصرفکنندگان را به عنوان اصلی ترین و موثرترین حلقه اقتصادی نادیده گرفته که نهایتا ضرر و زیان ناشی از عدم مصرف کالا به دلیل نامتوازن بودن قمیت نهایی و قدرت خرید مصرف کننده، متوجه حلقه ابتدایی یعنی خود تولیدکنندگان و زائل شدن منابع بیت المال نیز خواهد بود.
بر اساس cpm زمانی برنامه های تنظیم بازار کالاهایی نظیر سیب، پرتقال و مرغ و ... می بایست محمولههای مورد نظر حداکثر تا تاریخ 15 اسفند ماه حمل و به استان های مختلف تحویل شود لذا به دلیل عدم تدابیر لازم حمل به موقع میوههای ذخیره شده از مبادی تامین به مراکز عرضه در سطح استان ها صورت نگرفت که مراتب متضمن هشدارهای لازم طی مکاتباتی در تاریخ 8 و 12 بهمن و 19، 24 و 28 اسفند پارسال به قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و دبیر کارگروه تنظیم بازار منعکس شد.
طرح موضوع شرایط جوی و شلوغی جادهها به عنوان عامل اصلی گرانی پرتقال در ایام نوروز و شب عید، حاکی از اجرای ناصحیح و فاقد استراتژی مدون، علمی و متناسب با شرایط اقتصادی، اقلیمی و شبکه های توزیع بومی است، چرا که تراکم تردد درجاده ها در روزهای پایانی سال و افزایش سفرهای نوروزی طی سنوات گذشته نیز امری معمول بوده و همواره می بایست در برنامه های تنظیم بازار شب عید قویا مورد توجه قرار گیرد.
آزمون و خطا در عملیات محاسباتی نیاز بازار به کالاهای پر مصرف، می تواند فرایند تولید، توزیع و مصرف را دچار چالش کرده و فضا را برای سودجویان و فرصت طلبان مهیا سازد لذا بر حسب مصوبه کارگروه تنظیم بازرا و طبق برنامه های از قبل تعیین شده مقرر بود به میزان 22 هزار تن سیب و 45 هزار تن پرتقال برای نوروز 1394 تامین و توزیع گردد که به اذعان مسوولین سازمان مرکزی تعاون روستایی، متاسفانه تامین 30 هزار تن پرتقال و 18 هزار تن سیب مندرج در برنامه محقق شده که با عدم پوشش مناسب و به هنگام تقاضای بازار، زمینه افزایش قیمت ها فراهم می شود.
این درحالی است که در نوروز 1393 براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تامین و توزیع 28 هزار تن سیب و 50 هزار تن پرتقال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت محقق شده است که میزان تامین و توزیع سال گذشته در پرتقال 40 درصد و در سیب 36 درصد افزون بر توزیع نوروز سال 1394 بوده است.
عدم صورت بندی و ذخیره سازی میوه و براساس سایز که در شرایط کیفی ابلاغ شده در بند 3 ابلاغیه شماره 26349 تاریخ 1393/9/15 وزیر محترم جهاد کشاورزی (حداقل 200گرم و حداکثر 320 گرم به ازای هر پرتقال) عنوان شده و از فاکتورهای مهم بازارپسندی و جلب رضایت مصرفکننده محسوب می شود متاسفانه در پروسه تامین و توزیع رعایت نشده است".
منبع:ایسنا
نظر شما