فود پرس - معاون اول رییس جمهور تصویب نامه هیات وزیران در مورد آییننامه اجرایی ماده (7) قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان را خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارشاد، وزارت دادگستری، وزارت بهداشت و سازمان صدا و سیما اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار ما، هیاتوزیران در جلسه مورخ 10/2/1391 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهاستناد تبصره ماده (7) قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان ـ مصوب 1388 ـ آییننامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه اجرایی ماده (7) قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان:
ماده1ـ در این آییننامه اصطلاحات و عبارات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند: الف ـ قانون: قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان. ب ـ انجمن: انجمنهای حمایت از حقوق مصرفکنندگان موضوع ماده (9) قانون ج ـ مـصرفکننده: هر شخص حقیقی یا حقوقی که کالا یا خدمتی را خریداری میکند. د ـ تبلیغ: انتشار هرگونه اطلاعات برای معرفی کالاها و خدمات مشمول این آییننامه از طریق رسانهها از قبیل رادیو، تلویزیون، شبکههای ماهوارهای، مطبوعات، سینما، اینترنت، اینترانت، شبکههای صوتی و تصویری سازمانی، کارنما، نمایشگاه، اسلاید، بانکهای اطلاعات، سامانه پیام کوتاه، تابلوی سردرب واحد صنفی و تولیدات چاپی نظیر برگههای آگهی نما، برگههای تبلیغاتی، دفترک، دفترچههای راهنما، بستهبندی، برچسب، کارت معرفی، و آگهی نامه. هـ ـ تبلیغ خلاف واقع: تبلیغ حاوی اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرفکننده کالا و خدمات شود. و ـ سفارشدهنده: شخص حقیقی یا حقوقی که ساخت یا پخش و نشر تبلیغ را سفارش میدهد. ز ـ سازنده آگهی: هر یک از کانونهای آگهی و تبلیغاتی موضوع آییننامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی ـ مصوب 1358 ـ
ماده2ـ موارد زیر تبلیغ خلاف واقع و اطلاعات نادرست محسوب میشود: الف ـ استفاده از مطالب گمراهکننده و ادعاهای غیرقابل اثبات و کذب. ب ـ ارتکاب فعل یا ترک فعل که سبب مشتبهشدن یا فریب مخاطب از نظر کمیت یا کیفیت شود. ج ـ تبلیغ فراتر از واقعیت کالا یا خدمات مورد نظر. د ـ استفاده از صفات مطلق و اغراقآمیز نظیر کاملاً بهداشتی و صددرصد تضمینی. هـ ـ عدم ارایه اطلاعات دقیق، صحیح و روشن کالاها و خدمات. و ـ بیارزش یا فاقد اعتبار جلوه دادن خدمات و کالاهای دیگران. ز ـ استناد به تأییدیههایی که تاریخ اعتبار آنها منقضی و یا به هر دلیل معتبر نیستند. ح ـ تقلید از ساختار، متن، شعار، تصاویر، آهنگ و شباهتهای تبلیغاتی تجاری دیگر محصولات که مصرفکننده را فریب دهد و منجر به گمراهی وی شود. ط ـ استفاده از اسامی، عناوین و نشان افراد و مؤسساتی که دارای شهرت هستند بهنحوی که مصرفکننده را فریب دهد. ی ـ استناد به تقدیرنامه، جایزه و گواهی صادرشده از مراکز رسمی مورد تأیید مراجع ذیصلاح، فراتر از متن آنها. ک ـ هرگونه اعلان یا ارایه اطلاعات نادرست در برگههای تعهد یا تضمین کالا و خدمات. ل ـ تبلیغ کالاها و خدماتی که از سوی دستگاههای ذیربط حسب اختیارات و وظایف قانونی آنها غیرمجاز اعلام میشوند. م ـ تبلیغ کالاها یا خدمات فاقد مجوزی که براساس قوانین و مقررات، تولید و عرضه آنها منوط به اخذ مجوز از مراجع قانونی ذیربط میباشد. ن ـ استناد به منابع و مراجع خارجی در تبلیغ محصولات داخلی بدون تأیید مراجع ذیصلاح. س ـ استفاده از صفات تفضیلی و عالی به صورت صریح و یا به کارگیری هر شیوه دیگری در نگارش یا قرائت متن به منظور القای مفهوم برتر با برترین بودن کالا و خدمات بدون تأیید مراجع ذیصلاح. ع ـ عدم تصریح هویت شخص یا بنگاهی که تبلیغ به نفع اوست به استثنای آن بخش از تبلیغ که منتهی به تبلیغ اصلی میشود و صرفاً برای جلب توجه مخاطبان انتشار مییابد. (تبلیغ انتظاری). ف ـ استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا مینماید.
ماده3ـ مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.
ماده4ـ سازنده آگهی موظف است هنگام پذیرش درخواست سفارشدهنده، درخصوص اشخاص حقیقی، هویت فرد را احراز و در خصوص اشخاص حقوقی مجوز فعالیت قانونی به انضمام درخواست کتبی ممهور به مهر شخص حقوقی را اخذ نماید. تبصره ـ سازنده آگهی موظف است نام، نشانی، شماره پروانه فعالیت و شماره تلفن خود و نام و نشانی سفارش دهنده و مشخصات کالا و خدمات ارایه شده را به طور واضح در برگههای تبلیغاتی چاپی درج نماید.
ماده5 ـ تخلف رسانههای موضوع بند (د) ماده (1) این آییننامه و سازنده آگهی حسب مورد توسط سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان، مجامع امور صنفی، اتحادیهها، انجمن و مراجع نظارتی ذیربط به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس میگردد تا طبق ضوابط مربوط، به تخلف آنها رسیدگی شود.
ماده6 ـ نحوه رسیدگی مراجع ذیربط، در صورت شکایت مصرفکنندگان یا اطلاع از وقوع تبلیغ خلاف واقع، براساس قانون و آییننامه اجرایی آن، موضوع تصویبنامه شماره 173270/ت45341هـ مورخ 2/9/1390 میباشد.
ماده7ـ در صورت صدور رأی قطعی (موضوع تبلیغ خلاف واقع و ارایه اطلاعات نادرست)، سازمان تعزیرات حکومتی یک نسخه از رأی صادر شده را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال مینماید تا طبق ضوابط نسبت به جلوگیری از انتشار آگهی اقدام لازم را به عمل آورد.
ماده8 ـ پس از طرح شکایت ناشی از تبلیغ خلاف واقع و ارایه اطلاعات نادرست موضوع مواد (14) و (17) قانون در انجمن و اتحادیههای صنفی، در صورتی که اقدام سفارش دهنده به تشخیص مراجع یاد شده منجر به بروز خسارت نسبت به سایر مصرفکنندگان نیز شود، هر یک از مراجع مذکور موظف به انعکاس گزارش تخلف بهسازمان صنعت، معدن و تجارت استان میباشند.
به گزارش خبرنگار ما، هیاتوزیران در جلسه مورخ 10/2/1391 بنا به پیشنهاد مشترک وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ و ارشاد اسلامی و بهاستناد تبصره ماده (7) قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان ـ مصوب 1388 ـ آییننامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه اجرایی ماده (7) قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان:
ماده1ـ در این آییننامه اصطلاحات و عبارات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند: الف ـ قانون: قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان. ب ـ انجمن: انجمنهای حمایت از حقوق مصرفکنندگان موضوع ماده (9) قانون ج ـ مـصرفکننده: هر شخص حقیقی یا حقوقی که کالا یا خدمتی را خریداری میکند. د ـ تبلیغ: انتشار هرگونه اطلاعات برای معرفی کالاها و خدمات مشمول این آییننامه از طریق رسانهها از قبیل رادیو، تلویزیون، شبکههای ماهوارهای، مطبوعات، سینما، اینترنت، اینترانت، شبکههای صوتی و تصویری سازمانی، کارنما، نمایشگاه، اسلاید، بانکهای اطلاعات، سامانه پیام کوتاه، تابلوی سردرب واحد صنفی و تولیدات چاپی نظیر برگههای آگهی نما، برگههای تبلیغاتی، دفترک، دفترچههای راهنما، بستهبندی، برچسب، کارت معرفی، و آگهی نامه. هـ ـ تبلیغ خلاف واقع: تبلیغ حاوی اطلاعات نادرست که موجب فریب یا اشتباه مصرفکننده کالا و خدمات شود. و ـ سفارشدهنده: شخص حقیقی یا حقوقی که ساخت یا پخش و نشر تبلیغ را سفارش میدهد. ز ـ سازنده آگهی: هر یک از کانونهای آگهی و تبلیغاتی موضوع آییننامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی ـ مصوب 1358 ـ
ماده2ـ موارد زیر تبلیغ خلاف واقع و اطلاعات نادرست محسوب میشود: الف ـ استفاده از مطالب گمراهکننده و ادعاهای غیرقابل اثبات و کذب. ب ـ ارتکاب فعل یا ترک فعل که سبب مشتبهشدن یا فریب مخاطب از نظر کمیت یا کیفیت شود. ج ـ تبلیغ فراتر از واقعیت کالا یا خدمات مورد نظر. د ـ استفاده از صفات مطلق و اغراقآمیز نظیر کاملاً بهداشتی و صددرصد تضمینی. هـ ـ عدم ارایه اطلاعات دقیق، صحیح و روشن کالاها و خدمات. و ـ بیارزش یا فاقد اعتبار جلوه دادن خدمات و کالاهای دیگران. ز ـ استناد به تأییدیههایی که تاریخ اعتبار آنها منقضی و یا به هر دلیل معتبر نیستند. ح ـ تقلید از ساختار، متن، شعار، تصاویر، آهنگ و شباهتهای تبلیغاتی تجاری دیگر محصولات که مصرفکننده را فریب دهد و منجر به گمراهی وی شود. ط ـ استفاده از اسامی، عناوین و نشان افراد و مؤسساتی که دارای شهرت هستند بهنحوی که مصرفکننده را فریب دهد. ی ـ استناد به تقدیرنامه، جایزه و گواهی صادرشده از مراکز رسمی مورد تأیید مراجع ذیصلاح، فراتر از متن آنها. ک ـ هرگونه اعلان یا ارایه اطلاعات نادرست در برگههای تعهد یا تضمین کالا و خدمات. ل ـ تبلیغ کالاها و خدماتی که از سوی دستگاههای ذیربط حسب اختیارات و وظایف قانونی آنها غیرمجاز اعلام میشوند. م ـ تبلیغ کالاها یا خدمات فاقد مجوزی که براساس قوانین و مقررات، تولید و عرضه آنها منوط به اخذ مجوز از مراجع قانونی ذیربط میباشد. ن ـ استناد به منابع و مراجع خارجی در تبلیغ محصولات داخلی بدون تأیید مراجع ذیصلاح. س ـ استفاده از صفات تفضیلی و عالی به صورت صریح و یا به کارگیری هر شیوه دیگری در نگارش یا قرائت متن به منظور القای مفهوم برتر با برترین بودن کالا و خدمات بدون تأیید مراجع ذیصلاح. ع ـ عدم تصریح هویت شخص یا بنگاهی که تبلیغ به نفع اوست به استثنای آن بخش از تبلیغ که منتهی به تبلیغ اصلی میشود و صرفاً برای جلب توجه مخاطبان انتشار مییابد. (تبلیغ انتظاری). ف ـ استفاده ابزاری از زنان، مردان و کودکان که نقش اصلی را در معرفی کالا و خدمات ایفا مینماید.
ماده3ـ مسئولیت تبلیغ خلاف واقع بر عهده سفارش دهنده و سازنده آگهی است.
ماده4ـ سازنده آگهی موظف است هنگام پذیرش درخواست سفارشدهنده، درخصوص اشخاص حقیقی، هویت فرد را احراز و در خصوص اشخاص حقوقی مجوز فعالیت قانونی به انضمام درخواست کتبی ممهور به مهر شخص حقوقی را اخذ نماید. تبصره ـ سازنده آگهی موظف است نام، نشانی، شماره پروانه فعالیت و شماره تلفن خود و نام و نشانی سفارش دهنده و مشخصات کالا و خدمات ارایه شده را به طور واضح در برگههای تبلیغاتی چاپی درج نماید.
ماده5 ـ تخلف رسانههای موضوع بند (د) ماده (1) این آییننامه و سازنده آگهی حسب مورد توسط سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استان، مجامع امور صنفی، اتحادیهها، انجمن و مراجع نظارتی ذیربط به ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منعکس میگردد تا طبق ضوابط مربوط، به تخلف آنها رسیدگی شود.
ماده6 ـ نحوه رسیدگی مراجع ذیربط، در صورت شکایت مصرفکنندگان یا اطلاع از وقوع تبلیغ خلاف واقع، براساس قانون و آییننامه اجرایی آن، موضوع تصویبنامه شماره 173270/ت45341هـ مورخ 2/9/1390 میباشد.
ماده7ـ در صورت صدور رأی قطعی (موضوع تبلیغ خلاف واقع و ارایه اطلاعات نادرست)، سازمان تعزیرات حکومتی یک نسخه از رأی صادر شده را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال مینماید تا طبق ضوابط نسبت به جلوگیری از انتشار آگهی اقدام لازم را به عمل آورد.
ماده8 ـ پس از طرح شکایت ناشی از تبلیغ خلاف واقع و ارایه اطلاعات نادرست موضوع مواد (14) و (17) قانون در انجمن و اتحادیههای صنفی، در صورتی که اقدام سفارش دهنده به تشخیص مراجع یاد شده منجر به بروز خسارت نسبت به سایر مصرفکنندگان نیز شود، هر یک از مراجع مذکور موظف به انعکاس گزارش تخلف بهسازمان صنعت، معدن و تجارت استان میباشند.
نظر شما