گزارش فارس حکایت از آن دارد که به جز لبنیات و گوشت مرغ که در ایام ماه مبارک رمضان رشد قیمت ۱۵ درصدی داشتهاند، بازار کالاهای اساسی با وفور و همچنان ثبات در قیمتها همراه بوده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، برخی مراسم مذهبی و آئینی در مقاطع مختلف سال در کشور با افزایش تقاضا به ویژه در گروه کالاهای اساسی و بعضا افزایش قیمتها همراه است که از آن جمله میتوان به ایام نوروز، ماه محرم و ماه مبارک رمضان اشاره کرد. ماه مبارک رمضان در همه کشورهای اسلامی افزایش تقاضای مواد خوراکی و کالاهای اساسی را به دنبال دارد، در ایران نیز بر همین اساس دولت اقداماتی را برای کنترل تقاضای کالای اساسی و مواد خوراکی در دستور کار قرار میدهد که فروشهای فوقالعاده واحدهای صنفی در سطح شهر، برگزاری نمایشگاههای طرح ضیافت، فروش فوقالعاده در فروشگاههای زنجیرهای و یا پیشبینی و اختصاص سبد کالایی کارمندان و کارگران از آن جمله است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم از سوی توزیعکنندگان با هدف کاهش قیمت و یا جذب حداکثری تقاضا صورت میگیرد.
در سال جاری نیز این سیاست مطابق سالهای گذشته در سطح کشور اجرا شد و بزرگترین نتیجه آن تا این لحظه این است که هیچ کمبودی در هیچ گروهی از کالاهای اساسی مشاهده نشده است و قیمتها نیز از ثبات برخوردار است، هر چند در برخی از اقلام با افزایش قیمت مواجه بودهایم، برخی از این افزایش قیمتها با مجوز سازمان حمایت و پیش از آغاز ماه مبارک رمضان صورت گرفته و برخی دیگر که بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود با مدیریت عرضه توسط تولید کنندگان باعث افزایش قیمت در سطح عمومی توزیع کالاها شده است.
به گزارش فارس، پیش از آغاز ماه مبارک رمضان هر لیتر شیر خام 15.6 درصد افزایش قیمت پیدا کرد و به تناسب آن نیز شاهد افزایش 15 درصدی قیمت انواع محصولات لبنی و شیر پاستوریزه در سطح خردهفروشیهایی بودیم. از نکات جالب این است که افزایش قیمت در گروه کالاهای لبنی دقیقاً قبل از آغاز ماه مبارک رمضان و با مجوز سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان کلید خورد و شاید قابل توجه باشد که از سال گذشته تاکنون شاید این چهارمین یا پنجمین باری باشد که کارخانجات لبنی و یا دامداران مجوز افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی را دریافت میکند. به نحوی که پیش از آغاز ماه مبارک رمضان هر بسته پنیر 450 گرمی 3500 تومان و ماست پاستوریزه 2250 تومان بوده است و هر لیتر شیر پاستوریزه نیز به قیمت 2100 تومان عرضه میشد که اگر به این قیمتها 15 درصد اضافه کنیم قیمت امروز محصولات لبنی به دست میآید که میتوان گفت به طور میانگین در هر بسته یک کیلویی و یا هر لیتر شیر خام بین 300 تا 500 تومان افزایش قیمت دقیقاً قبل از ماه مبارک رمضان صورت گرفته است و در مقایسه این قیمتها با سال گذشته و بر اساس گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی شاهد افزایش قیمت تا 50 درصدی هستیم یعنی در عرض یک سال بیش از 50 درصد محصولات لبنی مجوز قانونی افزایش قیمت دریافت کردهاند.
از دیگر کالاهای پرمصرف در ایام ماه مبارک رمضان میتوان به گوشت مرغ اشاره کرد چرا که قیمت این کالا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان بین هر کیلوگرم 6000 تا 6200 تومان بود اما پس از آغاز ماه مبارک رمضان قیمت این کالا یا پرتقاضا تا 6500 و حتی در برخی نقاط شهر تهران تا 6700 تومان نیز افزایش قیمت داشت و این در حالی بود که سیاستهای کنترل قیمت و کنترل بازار از سوی وزارت صنعت بهتر از سال گذشته اجرایی شد، چرا که پیش از آغاز ماه مبارک رمضان مسئولین وزارت صنعت اعلام کردند ذخایری در حدود 100 هزار تن مرغ منجمد از محل تولید داخل پیشبینی شده است، حتی در زمان آغاز نمایشگاههای ضیافت نیز مرغ منجمد وارداتی در کنار مرغهای داخلی توزیع شد، اگر این نبود احتمال میرفت که قیمت هر کیلوگرم مرغ تا 8000 تومان هم برسد اما با کنترل مناسب قیمتها در هر کیلوگرم تقریباً با 200 تا 300 تومان افزایش قیمت مواجه بودیم.
از دیگر کالای پرمصرف ماه مبارک رمضان میتوان به قند و شکر اشاره کرد این کالا پیش از آغاز ماه مبارک رمضان بین 2000 تا 2200 تومان در هر کیلوگرم برای شکر و همچنین 2500 تا 2700 تومان برای قند در سطح شهر عرضه میشد اما با سیاست مناسب وزارت صنعت و توزیع فله شکر به قیمت هر کیلوگرم 1300 تومان در درب انبار، شاهد کاهش قیمت در سطح بازار بودیم به نحوی که پس از آغاز ماه مبارک رمضان قیمت شکر بین هر کیلوگرم 1700 تا 1800 تومان در سطح خردهفروشیهای سطح شهر عرضه شد و همچنین در نمایشگاههای طرح ضیافت نیز این کالای اساسی به قیمت 1600 تومان بین مردم توزیع شد.
به گزارش فارس، قیمت انواع روغن نباتی جامد و مایع پیش از آغاز ماه مبارک رمضان در خردهفروشیهای سطح شهر در حلب 5 کیلویی روغن جامد 21 هزار و 500 تا 22 هزار تومان و قیمت متوسط هر لیتر روغن مایع نیز 4600 تومان بود، با آغاز ماه مبارک رمضان قیمت این کالای استراتژیک در نمایشگاه طرح ضیافت و همچنین فروش فوقالعاده فروشگاههای زنجیرهای با 5 تا 10 درصد تخفیف عرضه شد و این فروش فوقالعاده تا پایان ماه مبارک رمضان همچنان ادامه خواهد داشت.
از دیگر کالاهای پرمصرف در ایام ماه مبارک رمضان باید به گوشت قرمز گوسفندی و گوساله اشاره کرد. به نحوی که پیش از آغاز ماه مبارک رمضان قیمت متوسط گوشت گوسفندی تا 29 هزار تومان هم رسیده بود اما با آغاز ماه مبارک رمضان با اندکی کاهش به هر کیلوگرم 28 هزار تومان رسید و همچنین گوشت گوساله نیز که پیش از آغاز ماه مبارک رمضان 31 هزار تومان بود تقریباً با ثبات قیمت در ایام ماه مبارک رمضان مواجه بود که میتوان به دلایل ثبات قیمت گوشت قرمز در ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد، از آن جمله توزیع گوشت منجمد وارداتی با قیمتی بین 17 تا 20 هزار تومان در نمایشگاههای ضیافت بود که با استقبال مردم مواجه شد و تا حدود زیادی قیمتها را تنظیم کرد البته نباید فراموش کرد که بر اساس آمارهای بانک مرکزی قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 40 درصدی و هر کیلوگرم گوشت گوساله نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 75 درصدی داشته است اما این دو کالای اساسی در ماه مبارک رمضان نسبت به پیش از آغاز ماه مبارک تغییر قابل توجهی نداشته است.
در گروه حبوبات نیز پیش از آغاز ماه مبارک رمضان هر کیلوگرم نخود 6200 تومان، لپه 7500 تومان، عدس 6450 تومان، لوبیا چیتی 11 هزار تومان و لوبیا قرمز 10 هزار تومان عرضه میشد که کالاهای فوق در نمایشگاههای طرح ضیافت تا 20 درصد با تخفیف مواجه بود و حتی 2 کالای نخود و عدس نیز با توزیع عمده وزارت صنعت بین 4000 تا 4500 تومان در نمایشگاههای ضیافت عرضه شد.
به گزارش فارس،در فروشگاههای زنجیرهای سطح شهر تهران هر کیلوگرم برنج هاشمی 6 هزار تومان، برنج طارم 7900 تومان و برنج بسته بندی شده گلستان 8500 تومان است.
بنابراین گزارش هر بسته یک کیلوگرمی رب 3940 تومان، شکر با قیمت تنظیم بازار هر کیلوگرم 1650 تومان، روغن 1350 گرمی 6540 تومان، روغن 675 گرمی 3120 تومان، روغن 810 گرمی 4040 تومان، روغن جامد 1700 گرمی 8180 تومان، روغن جامد 4.5 کیلویی 19070 تومان،روغن جامد 5 کیلویی 21560 تومان و روغن سرخ کردنی 900 گرمی 4050 تومان است.
همچنین هر بسته اسپاگتی 900 گرمی 1900 تومان، اسپاگتی 700 گرمی 1500 تومان، ماکارونی 500 گرمی 950 تومان و ماکارانی 700 گرمی 1500 تومان است.
از نکات قابل توجه در فروش فوقالعاده فروشگاههای زنجیرهای میتوان به این موضوع اشاره کرد که فروش فوقالعاده کالاهای اساسی در فروشگاههای زنجیرهای مربوط به همه کالاهای اساسی نمیشود بلکه کالاهای خاصی و با برندهای خاص مشمول تخفیف در فروشگاههای زنجیرهای است که گاهی این مورد مردم را سر در گم میکند چرا که برخی معتقدند فروش فوقالعاده باید در تمام گروههای کالاهای اساسی و در تمام برندها صورت گیرد.
به گزارش فارس، میتوان این گونه نتیجهگیری کرد که نسبت به سال گذشته کنترل قیمتها و تنظیم بازار در ماه مبارک رمضان از وضعیت مناسبتری مواجه بوده است اما این به آن معنا نیست که در این ماه شاهد هیچ گونه افزایش قیمتی در گروه کالاهای اساسی نباشیم چرا که افزایش قیمتها بین 10 تا 15 درصد در برخی گروههای کالایی مانند لبنیات و مرغ وجود داشته است، در عین حال می توان گفت سیاستهای تنظیم بازار نیز در کنترل تقاضا تا حد ریادی موفق عمل کرده است.
گزارش از رضا کیمیایی
کد خبر 24317
نظر شما