محمد فربد - نائب رییس هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی ایران
گزارش های کارشناسی از وضعیت اقتصادی کارخانجات صنایع لبنی حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از سود قانونی شرکت های لبنی از دست رفته است. بررسی گزارشات مالی شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار تهران حکایت از این دارد که صنعت لبنیات با متوسط سود 1.5 درصد در پایان شش ماهه اول سال جاری ضعیف ترین صنعت کشور از نظر درآمد است . گزارش حسابرس قانونی قوه قضائیه را که در اواخر دولت دهم مأمور بررسی صنعت لبنی شد این موضوع را تائید می کند در آن گزارش بر عدم کسب سود قانونی صحه گذاشته شده است اما علیرغم این تأیید سازمان حمایت از دسترسی شرکتهای لبنی به حاشیه سود مناسب و قانونی ممانعت نمود . صنعتی که در دهه اول انقلاب وابستگی به واردات پنیر را با تدبیر دولت وقت خاتمه داد چنان در طول عمر دولت های نهم و دهم تحت فشار قرار گرفت که به شائبه نابودی این صنعت توسط دولت وقت قوت بخشید. صنعتی که در آن 850 واحد لبنی مشغول بکار بودند هم اکنون قریب 300 واحد آن از فعالیت بازمانده اند و بیم آن میرود که روند توقف تولید در واحدهای دیگر نیز ادامه یابد . جدول زیر موقعیت متزلزل صنعت لبنیات را بین گروه های مهم صنعتی به وضوح نشان میدهد که درآمد متوسط 1.5 درصدی آن در آخرین گزارشات موجود در بورس اوراق بهادار تهران موید این واقعیت است. (جداول زیر)
وضعیت صنایع لبنی به روایت کارشناس رسمی قوه قضاییه
در همین راستا کاظم وادی زاده، کارشناس رسمی قوه قضاییه نیز که بررسی وضعیت اقتصادی صنایع لبنی را در دستور کار قرار دارد در جمع بندی گزارش خود نوشته است:
"همانطور که می دانید برای استخراج و اثبات قیمت تمام شده محصولات تولید شده شرکت های لبنی از دو روش الف- بررسی قیمت تمام شده و هزینه های تحقق یافت طبق صورت های مالی حسابرسی شده شرکت های لبنی منتخب و ب – بر اساس استاندارد مصرف مواد ،دستمزد و سربار برای هر یک از محصولات تولیدی استفاده شده است. بدلیل مشکلات و نارسائی های روش اول بدلیل عدم یکسان بودن روشهای مورد استفاده ی قیمت گذاری توسط شرکت های لبنی منتخب و استفاده از مبانی تسهیم توسط شرکت های لبنی برای مواد ، دستمزد و سربار و تفاوت های قابل ملاحظه در محاسبه قیمت تمام شده این روش قابلیت مقایسه و تعیین نرخ واقعی نداشته و از روش دوم و استفاده از مبانی استاندارد مصرف برای هر کیلوگرم محصول تولیدی استفاده شده است.همانطور که می دانیم عمده مواد اولیه مصرفی در صنایع لبنی شیر، کره، شیرخشک و خامه و هزینه های مواد بسته بندی بوده که متناسب با قیمت های خرید واقعی شرکت ها مورد محاسبه قرار گرفته است بنابراین جهت یکسان سازی قیمت گذاری محصولات لبنی در کلیه شرکت ها مبانی و مفروضات ذیل مورد استفاده کارشناسان قرارگرفته است. بدیهی است بدون توجه به رویه یکسان و پیش بینی قیمت میانگین استخراج نرخ ثابت قیمت تمام شده برای محصولات تولیدی امکان پذیر نخواهد بود.
1. مواد اولیه شامل شیرخام، کره و شیرخشک می باشد که براساس آخرین نرخ مصوب سازمان حمایت از مصرف کننده و با در نظرگرفتن احتمال افزایش قیمت شیر و هزینه های حمل در سال 1392 معادل 20 درصد محاسبه گردیده است.
2. مواد بسته بندی شامل لیوان، ورق سیل و سایر ملزومات می باشد که با بررسی اسناد و مدارک خرید واقعی مواد مذکور و براساس میانگین استخراج شده از هزینه های بسته بندی شرکت های منتخب در نظر گرفته شده است و برای سال 1392 با ضریب 15 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
3. ضایعات مواد بسته بندی معادل 0.5 درصد هزینه های بسته بندی در نظر گرفته شده که حد معقولی پس از بازیافت ضایعات مذکور می باشد.
4. سربار تولید محصولات شامل: هزینه های دستمزد توزیع و فروش ،مالی و عمومی و اداری به ترتیب به مقادیر 0.5 ،7، 4 و 8.5 درصد جمعا معادل 20 درصد در نظر گرفته شده که با توجه به اینکه این هزینه ها به صورت درصدی از هزینه های مواد و بسته بندی می باشد. هزینه های دستمزد و سربار تولید برای سال 1392 نیز به همین درصد مورد محاسبه کارشناسان قرار گرفته است.
5. سود شرکت های لبنی متناسب با حداقل نرخ سرمایه گذاری در ایران معادل 12 درصد محاسبه شده است.
6. هزینه های توزیع و فروش معادل 10 درصد میانگین هزینه محصول درب کارخانه ملاک عمل قرارگرفته است.
7. سود خرده فروشی به طور متوسط 12.5 درصد در نظرگرفته شده است.
8. مالیات بر ارزش افزوده بر اساس نرخ مصوب سازمان امور مالیاتی سال مالی 1391 و 1392 به ترتیب به میزان 5 و 6 درصد برای محصولاتی که مشمول مالیات ارزش افزوده بوده اند مدنظر قرار گرفته است.
باتوجه به موارد مذکور جدول محاسباتی قیمت پیشنهادی محصولات لبنی برای مصرف کنندگان برای سال 1391 و 1392 به شرح جدول صفحات قبل تقدیم حضورتان می گردد:
این گزارش براساس اسناد و مدارک مثبته منطبق با دفاتر مالی شرکت های لبنی، استعلام انجام شده قیمت مواد اولیه مصرفی از جمله شیر و مواد بسته بندی موجود در بازار وجلسات تشکیل شده با انجمن صنفی لبنی استان تهران و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان و اخذ توضیحات لازم از کارشناسان فنی و متخصص صنایع لبنی تنظیم گردیده و بدیهی است چنانچه بعد از تاریخ تقدیم این گزارش، اسناد و مدارک مثبته ای ابراز و یا اظهار شود که موثر در نتیجه گزارش کارشناسی باشد، در صورت صلاحدید قابل رسیدگی و بررسی مجدد خواهد بود."
مقایسه سود شرکت های لبنی در مقایسه با سایر گروه های کالایی
نظر شما