رامین امینی زارع - دانش آموخته دانشگاه تهران
اگر بپذیریم که، تبلیغات عصرجدیداز زمان چاپ نخستین روزنامهها متولد شد و با اختراع رادیو و تلویزیون و فراگیر شدن اینترنت در دورههای مختلف تغییر کرد. از همان ابتدا، هدف از تبلیغات ارسال پیام به مخاطب بوده است. پیامی که مخاطب را ترغیب به انجام کاری کند که مناقشه اصلی درهمین نقطه آغاز می شود که آیا تبلیغات برای تبلیغات است یا هدف نهایی وغایی آن اقناع وهمسوسازی ذهن واندیشه مخاطب با مبلغ است. آن گونه که نگارنده دریادداشتی، ذیل عنوان "اقناع، اوج قله روابط عمومی" به این موضوع پرداخته است، اقناع نتیجه یک فرآیند تبلیغی موفق به شمار می آید.
بازاریابی و تبلیغات مانند یک اقیانوس وسیع و بیانتهاست که وقتی وارد هر کدام از شاخههای آن شوید، گویی وارد دنیایی بیکران شدهاید. هر گوشه از فضای تبلیغات برای خودش دنیایی دارد که هرچه جلوتر میروید، نکات بیشتری برای یادگیری وجود دارد.
در زمینه تبلیغات و بازاریابی سه فعالیت مهم و عمده وجود دارد که بسیاری از بازاریابان و فعالان حوزه تبلیغات آنها را به کار میگیرند. این سه فعالیت تبلیغاتی را تحت عناوین فراخط (ATL)، فرو خط (BTL) و میانخط((TTL شناخته میشوند.
جذابیت ذاتی بازار سرمایه فرصتهای بینظیری را برای کارگزاریهای بورس، صندوقهای سرمایهگذاری، بانک ها و مؤسسات مالی ایجاد کرده است. اغلب شرکتها و موسسات مالی تلاش میکنند هر چه بیشتر خدمات خود را معرفی کنند تا از فرصت ایجادشده بیشترین بهره را ببرند.
برای موفقیت در تبلیغات دیجیتال، تعریف پویش یا کمپین، شناسایی رسانهی مناسب کمپین و پیادهسازی بیعیبونقص آن در زمان مناسب، اهمیت زیادی دارد، به طوری که این مسائل تفاوت میان کمپینهای موفق و ناموفق، بازگشت یا هدررفت سرمایه و استفادهی مناسب از موقعیتها را مشخص میکنند. مدیریت کمپین موضوعی است که بیشترین اهمیت را در دریافت بازده از تبلیغات دیجیتال به همراه دارد.
موسسات مالی عمدتا، در فضای پیچیدهی تبلیغات دیجیتال دو نوع کمپین را در بر میگیرند که در ادامه شرح داده میشوند:
شیوه نخست:.
کمپین تبلیغاتی برندآگاهی Brand Awareness
به بیان ساده، کمپینهای آگاهی از برند، کمپینهایی هستند که آگاهی ذهنی مشتریان از برند را در ذهن مخاطبان هدف افزایش میدهند. چه خدمات شما در فضای اینترنت ارائه شود و چه در خارج از فضای اینترنت (مثلا خدماتی که نیاز به حضور در شعب مالی، تجهیز منابع و سرمایهگذاری دارند)، این نوع کمپینها بسیاراثربخش و مناسباند. اجرای کمپین تبلیغاتی برندآگاهی عامل موفقیت بیشتر شرکتها وبانک ها محسوب میشود، زیرا موجب شناخته شدن این برندها از جانب مشتریان میشود. این تبلیغات جامعه شهری را تا سطح روستا وجامعه ارزشمند کشاورزی در بر می گیرد ...
تبلیغات در جستجو (Search Ads)
تبلیغات در جستجو روشی است که در آن تبلیغ شما در نتایج موتورهای جستجو نشان داده میشودویژند یابرند بر اساس کلیدواژهها در جستجوی اپاستورها نیز دیده می شود.
تبلیغ درپیام رسان های اجتماعی (Social Media Ads)
تبلیغ در شبکههای اجتماعی نظیرپیام رسان های تلگرام، اینستاگرام و توییتروبه تازگی تردز یکی از کارآمدترین روشهای تبلیغاتی در ایران است. حال تصور کنید با ترکیب تبلیغات موبایلی، ویدیویی، لندینگپیجها و استفادهی کارآمد از اینفلوئنسرها تا چه اندازه می شود در میان بازار پول وسرمایه دیده شد ...
تبلیغات بنری (CPM)
تبلیغات بنری در صورت طراحی کمپین مناسب یکی از روشهای بهینه تبلیغاتی، ایجاد کمپینهای بنری خلاقانه و در اختیار داشتن دستهی بزرگی از وبسایتها و اپلیکیشنهای مرتبط با حوزهی بازار سرمایه امکان پیادهسازی بهترین کمپینهای بنری را برای مشتریان خود میدهد ...
تبلیغات ویدیویی (CPCV)
یکی از روشهای کارآمد افزایش برندآگاهی استفاده از فضای تبلیغاتی سایتهای نمایش ویدیو و یا اپلیکیشنهای پربازدید است. تبلیغات ویدیویی به خوبی در حافظهی افراد باقی میماند و آنها را به تعامل وامیدارد.
تبلیغات همسان (Native)
تبلیغات همسان نوع تبلیغاتی که از نظر فرم و محتوا با پلتفرمی که در آن انتشار مییابد، همخوانی دارد. به همین دلیل در نقطهی کور کاربر قرار نمیگیرد و مثل سایر مطالب وبسایت یا اپلیکیشن توجه او را به خود جلب میکند.
شیوه دوم: کمپین تبلیغاتی نتیجهگرا
کمپینهای نتیجهگرا، کمپینهایی هستند که بر اساس نتایج مورد نیاز برندها برنامهریزی میشوند و پرداخت مبلغ در ازای دریافت نتیجه خواهد بود.
درباره تبلیغات ویا ارتباط تبلیغی با جامعه شهری داد سخن بسیار داده شده است، درخصوص جامعه کشاورزی وتولیدی کشور که حوزه عمل وزارت جهاد کشاورزی به عنوان نهاد ناظر وهادی این حوزه است، نیز درسده اخیر، کار بسیاری شده است که اغلب از عبارت ترویج با مفهومی مشابه، به جای تبلیغ نام برده شده است وبه نظر می رسد، ضرورت دارد، به تبلیغات نیزدر هرسه قالب پیش گفته (ATL,TTL,BTL) پرداخته شود. جامعه تولیدی کشور که عموما در روستاها مستقر است، از ویژگی های خاص خود برخوردار است. توانمندی های این بخش هرروز بر سفره مردم نمایان است؛ تولید میلیون ها تن گندم توسط کشاورزان ایرانی که امنیت غذایی را براساس برنامه ملی تولید گندم، نقش می زنند.
بی شک تبلیغ خدمات انجام شده دربخش کشاورزی می تواند به تبیین، همسوسازی افکار عمومی در حمایت از بخش مولد کشاورزی کشور ودرنهایت تحکیم پایه های امنیت غذایی به عنوان مولفه اصلی امنیت ملی منجر شده وسرمایه اجتماعی آن را قوت بخشد.
نظر شما