واردات شکر سفید با ارز ترجیحی تنبیه تولیدکنندگان داخلی است/ واردات شکر سفید به جای شکرخام، تنی ۱۰۰ دلار هزینه مضاعف به کشور تحمیل می کند

دبیر انجمن تصفیه کنندگان شکر گفت: اختصاص ارز ۲۸۵۰۰۰ ریالی به واردات شکر سفید و دلار ۴۲۰۰۰۰ ریالی تالار دوم برای شکرخام تنبیه تولیدکننده داخلی است.

مریم قوام معنوی دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکرخام در گفت و گو با پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس» با اشاره به اینکه طی سالیان اخیر تأکید موکد همه دست اندرکاران حکومتی بالاخص مقام معظم رهبری برحمایت ازتولید داخل بوده است خاطرنشان کرد: متأسفانه بعضی ازتصمیمات اتخاذشده توسط قسمت هایی از بدنه دولت نه تنها در این جهت نیست بلکه در جهت تنبیه تولید داخلی درمقابل تشویق واردات بوده است.
وی افزود: اختصاص ارز ۲۸۵۰۰۰ریالی به واردات شکرسفید و دلار ۴۲۰۰۰۰ریالی تالار دوم برای شکرخام تنبیه تولیدکننده داخلی است زیرا ظرفیت تصفیه شکرخام درکشور سالانه حدود ۳میلیون تن می باشد و ما به التفاوت ارزی که بابت واردات هرتن شکر سفید به جای شکر خام باید صرف شود تنی ۱۰۰دلار است.
قوام معنوی متذکر شد: با توجه به مسائل فوق، موضوع اشتغالزایی تصفیه شکر خام را نیز اضافه نمائیدکه با این تصمیم اشتغال صنعت تصفیه شکر نیزحذف خواهد شد.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تصفیه کنندگان شکرخام با بیان اینکه از سال ۱۳۷۶ سازمان قند و شکر کشور با هدف کاهش ارزبری واردات شکر سفید راممنوع و به تمام کارخانجات کشور ابلاغ نمود که می بایست تأسیسات تصفیه شکر خام را در کارخانجات خود راه اندازی نمایند و از آن سال تاکنون این ممنوعیت ادامه داشته است تصریح کرد: حال چه اتفاقی افتاده که ۱۸۰ درجه چرخش، نه تنها اجازه واردات شکر سفید داده می شود بلکه ارز یارانه ای به آن نیز تعلق می گیرد؟ حتی اگر این تحلیل بخشی از دولت باشد که با ارز یارانه ای شکرسفید وارد کنیم و آن را برای تنظیم بازار خانوار استفاده نمائیم باز هم منافاتی با واردات شکر خام یا قیمت پائین تر و تصفیه آن درکارخانجات داخلی و توزیع آن در شبکه مصارف خانوار ندارد. اما به نظر می رسد نبود ساز و کار مشخص در این روند شایبه برانگیز است و رانت زا خواهد بود.
 

کد خبر 54938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یحیی IR ۰۵:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    0 1
    واردات بی رویه برنج تنبیه چه کسانی هستش؟