بهترین صبحانه برای دیابتی ها؛ انتخاب‌های سالم و خوشمزه

به دنبال صبحانه‌ای مناسب برای دیابت هستید؟ در این مقاله با پیشنهادات صبحانه ی سالم، خوشمزه و متعادل آشنا شوید که سطح قند خون شما را کنترل می‌کند و انرژی روزانه‌تان را تأمین می‌کند.

امروزه بروز و گسترش دیابت و عوارض ناشی از آن تبدیل به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مربوط به حوزه سلامت شده است. افراد مبتلا به دیابت باید سعی کنند که یک سری ملاحظات جدی را در رژیم غذایی خود رعایت کنند. در میان وعده‌ های غذایی مصرف شده، صبحانه از اهمیت خاصی برخوردار است. یک صبحانه سالم می تواند نقش مهمی در کنترل قند خون در افزاد دیابتی داشته باشد.

اول صبحانه ناسالم را بشناسیم!

برای افراد دیابتی شاید اولین قدم برای شناخت صبحانه سالم درواقع شناخت صبحانه‌ها و خوراکی‌های ناسالم باشد. از جمله خوراکی‌هایی که افراد دیابتی باید آن‌ها را از رژیم غذایی و صبحانه خود کنار بگذارند می‌توان به خوراکی‌های حاوی چربی‌های ناسالم و قندهای اضافه اشاره کرد. مثلاً خوشه‌های غلات و گرانولا در بیشتر موارد حاوی چربی‌های ناسالم و قندهای اضافه هستند. همچنین دیابتی ها باید از مصرف شربت طلایی و هر نوع عسلی که حاوی قند اضافه هست دوری کنند چون میتواند سلامت آنها را به خطر بیندازند.   

صبحانه ناسالم برای دیابتی ها

                                                                         

لیستی از بهترین صبحانه‌ها

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای صبحانه در افراد دیابتی می‌تواند ماست یونانی کاله همراه با زغال اخته باشد. در این نوع ماست مقادیر قابل توجهی کلسیم و ویتامین دی وجود دارد و به دلیل دارا بودن پروبیوتیک نیز می‌تواند در کنترل وضعیت دیابت برای افراد مصرف کننده مفید باشد. نکته مفید درباره ماست یونانی کم کالُری بودن آن است که می‌تواند برای افرادی که نگران افزایش وزن خود هستند مفید باشد و همچنین در صورتی که تمایل دارید کالُری دریافتی بیشتری داشته باشد می‌توانید به آن یک قاشق غذای خوری آجیل خرد شده اضافه کنید که حاوی مقادیری چربی سالم است.

ماست یونانی از بهترین صبحانه ها برای دیابتی ها

 اگر افراد دیابتی به دنبال یک صبحانه مغذی هستند بلغور جو دو سر نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد. شاید در نگاه اول به دلیل داشتن مقادیر زیاد کربوهیدرات میلی به مصرف جو دو سر وجود نداشته باشد اما این تنها نیمه خالی لیوان است! چون در عوض بالا بودن فیبر موجود در آن می‌تواند به پایین آمدن سطح قند خون در افراد دیابتی کمک کند. بهتر است بدانید مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود تا جو دو سر در کنترل سطح قند خون تأثیر داشته باشد این است که در آن نوعی فیبر به نام بتاگلوکان وجود دارد که این فیبر در روند کاهش سطح قند خون نقش دارد. همچنین جالب است بدانید که مصرف این نوع فیبر باعث می‌شود فردی که جو دو سر مصرف میکند تا زمان طولانی‌تری احساس سیری داشته باشد.

 اگر شما هم یک فرد دیابتی هستید بهتر است دانه چیا را در برنامه صبحانه خود قرار دهید. از خواص دانه چیا در کنترل قندخون غافل نشوید. این دانه کم کربوهیدرات را می‌توانید به آجیل و یا میوه‌ای که برای صبحانه خود تدارک دیده‌اید اضافه کنید. در دانه‌های چیا مقادیری فیبر از جمله فیبر محلول و چربی‌های امگا ۳ وجود دارد. این ماده غذایی به دلیل دارا بودن مقادیری فیبر محلول می‌تواند به افراد دیابتی که آن را مصرف می‌کنند کمک کند تا سطح قند خون خود را پایین بیاورند.

دانه چیا

 اگر افراد دیابتی هوس یک نان سالم برای میل کردن دارند، می‌توانند نان تست آووکادو چند دانه‌ای را مدنظر داشته باشند. این نان ساده و خوشمزه نقش کنترل کننده سطح قند خون نیز در افراد مصرف کننده آن دارد چون در آن اسیدهای چرب غیر اشباع و همچنین فیبر در مقادیر زیادی وجود دارد.                                                                                      

 افراد دیابتی باید تلاش کنند تا جای ممکن از غلات در تهیه صبحانه خود استفاده کنند اما باید توجه داشته باشند غلاتی که تهیه می‌کنند فاقد شکر اضافه باشد. از سالم‌ترین صبحانه‌ها برای افراد دیابتی می‌توان به فرنی جو دو سر اشاره کرد. همچنین می‌توان از موسلی که فاقد شکر اضافه هست استفاده کرد. برخی از نسخه‌های جدیدتر گرانولا که فاقد شکر اضافه و حاوی آجیل هستند علاوه بر اینکه برای دیابتی‌ها بی‌خطر هستند بلکه با دارا بودن مقادیر بالایی از فیبر غیر اشباع و چربی می‌توانند برای سلامت فرد مصرف کننده نیز بسیار مفید باشند.

 مصرف ماست معمولی نیز میتواند برای دیابتی‌ها مفید باشد و میتوانند آن را به جای غلات در صبحانه استفاده کنند اما از آنجا که متأسفانه بسیاری از ماست‌های موجود در بازار جاوی قند آزاد هستند بهتر است سعی شود تا فرد خود ماست طعم دارش را در خانه و بدون استفاده از قند آزاد تهیه کند.

مصرف خوراکی‌های حاوی حبوبات و برنج در صبحانه ممنوعیتی ندارد. افراد دیابتی باید به مقدار کافی فیبر دریافت کنند و برای این کار می‌توان به اندازه لازم از سبزیجات و انواع میوه استفاده کرد. مثلاً می‌توان در زمان صبحانه از نصف یک موز و همچنین توت استفاده کنید یا می‌توان در وعدهٔ صبحانه یک نان تست را همراه با تخم مرغی که روی آن گوجه کباب شده قرار دارد میل کرد. برای افراد دیابتی قرار دادن تخم مرغ در وعده صبحانه مجاز است چون تخم مرغ یک منبع غنی از پروتئین است و می تواند به خوبی بخشی از نیاز بدن به پروتئین را تأمین کند.

بیشتر بخوانید: 7 دلیل برای مصرف تخم مرغ در صبحانه 

صبحانه برای دیابتی ها

نان تست سبوس دار همراه قارچ نیز گزینه‌ای سالم برای صبحانه دیابتی هاست. خوردن سوسیس و کالباس نیز باید در افراد دیابتی محدود باشد و برای اینکه  سلامتشان به خطر نیفتد تنها مجاز هستند مقدار کمی هر چند وقت یکبار میل کنند و باز هم بهتر است که آن را همراه چربی سرخ نکنند و بلکه برای کاهش خطر بالا رفتن سطح قند خون آن را به صورت کبابی میل کنند.

چه نوشیدنی‌هایی برای دیابتی‌ها مجاز است؟

همانطور که می‌دانید افراد دیابتی باید مصرف شکر را از رژیم غذایی خود کنار بگذارند و به همین دلیل بهتر است مصرف میوه و سبزیجات کامل را جایگزین آب میوه ها کنند اما اگر به هر صورت افراد دیابتی تمایل به مصرف آبمیوه دارند بهتر است سعی کنند تنها یکبار در روز از این آبمیوه‌ها استفاده کنند اما مقدار آن نباید بیشتر ۱۵۰ میلی لیتر در روز باشد.

مصرف قهوه هم به خودی خود برای افراد دیابتی ممنوعیتی ندارد اما باید بسیار مراقب بود که به قهوه خریداری شده پوره و شربتی اضافه نشده باشد که حاوی قند اضافه باشد و به همین دلیل بهتر است از فروشنده یا فردی که قهوه را درست کرده است بپرسید که در آن از چه محتویاتی استفاده شده است. خواص قهوه بر کسی پوشیده نیست اما باید یادمان باشد که مصرف بیش از اندازه قهوه مضر است.

نکات مهم در تهیه صبحانه برای دیابتی‌ها

در تهیه صبحانه برای افراد دیابتی نکاتی است که باید به آن‌ها توجه داشت. به عنوان مثال افراد دیابتی بهتر است که کمتر از نان تست سفید یا در کل نان سفید استفاده کنند. این افراد بهتر است از نان‌های تهیه شده از جو، سویا، دانه کتان و غلات استفاده کنند. این نانها باعث می‌شوند تا افراد دیابتی برای مدت زمان طولانی‌تری احساس سیری کنند و سلامتیشان برخلاف زمان استفاده از نان سفید با خطرات و مشکلات کمتری مواجه باشد.

اگر شما دیابتی هستید و تمایل به مصرف بیسکویت و کلوچه دارید به دلیل بالا بودن شکر موجود در آن‌ها و حفظ سلامتی خود باید سعی کیند که تنها هر چند وقت یکبار و فقط در مقادیر کمی از آن‌ها استفاده کنید تا قند خون شما بالا نرود. همچنین اگر تصمیم گرفته‌اید که برای صبحانه میوه و آجیل میل کنید سعی کنید از میوه‌های تازه استفاده کنید و برای دریافت کلسیم مورد نیاز حفظ سلامت دندان‌ها و استخوان‌هایتان بهتر است آن‌ها را همراه با شیر بدون چربی یا کم چرب مصرف کنید تا از این طریق بدنتان هم هیدراته باقی بماند.

افراد دیابتی برای حفظ سلامت خود بهتر است تا مقدار روغن مصرفی خود را کمتر کنند. اگر مجبور به استفاده از روغن هستید بهتر است از روغن‌هایی که برای افراد دیابتی مجاز هستند استفاده کنید. مثلاً روغن زیتون یا کلزا می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای استفاده در تهیه صبحانه دیابتی‌ها باشند و همچنین می‌توان از روغن‌های غیر اشباع استفاده کرد، ازجمله این روغن‌ها می‌توان به روغن آفتابگردان اشاره کرد. همچنین، پیشگیری از دیابت با مصرف روغن زیتون به عنوان یکی از راه‌های موثر توصیه می‌شود.

منابع

healthline.com

diabetes.org.uk

کد خبر 55265

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =