لیستی از اسامی گیاهان دارویی شادی آور؛ راهی طبیعی برای افزایش شادی

با استفاده از گیاهان دارویی شادی آور، انرژی و شادی را به زندگی خود برگردانید. لیستی از اسامی بهترین داروهای گیاهی شادی آور و موثر در افزایش شادی را در این مقاله بخوانید.

از میان گیاهان دارویی بسیاری که وجود دارند برخی در کنار مزیت‌های مختلفی که می‌توانند برای سلامت فرد مصرف‌کننده داشته باشند دارای خواص آرام بخش و شادی‌آور هستند که باعث محبوبیت بیشتر آن‌ها در بین مردم شده است. برخی از این گیاهان از گذشته‌های بسیار دور در جوامع محلی مختلف به دلیل خواص ضد افسردگی و ضد اضطرابی و شادی آوری که دارند دارای جایگاه ویژه‌ای بوده‌اند و امروزه به دلیل گسترش وسایل ارتباطی و آشنایی مردم سایر نقاط جهان با آن‌ها مورد استفاده بیشتری قرار گرفته‌اند.

اسامی گیاهان دارویی شادی‌آور

گیاهان دارویی مختلفی از جمله آشواگاندا، گل ساعتی، کاوا در ایجاد احساس شادی و مقابله با افسردگی مفید هستند. از جمله مواد مغذی ضد افسردگی استفاده از دمنوش این گیاهان است. اما گیاهان دارویی شادی آوری تنها محدود به این‌ها نیست و می‌توان به فرنجمشک، بابونه، رازک و گل شور نیز اشاره کرد که در ادامه به طول مفصل‌تری خواص تمام گیاهان دارویی مورد اشاره را بررسی می‌کنیم.

اثربخش‌ترین گیاهان دارویی شادی‌آور                                                                  https://my.mohtava.marketing/storage/images/310/172788626926.jpg

برخی از اثربخش‌ترین گیاهان دارویی که در ایجاد احساس شادی، آرامش و کاهش اضطراب مؤثر باشند عبارتند از:

  • آشواگاندا
  • گل ساعتی
  • کاوا
  • فرنجمشک
  • بابونه
  • رازک
  • گل شور

اگرچه این گیاهان معمولاً به عنوان گزینه‌های طبیعی در نظر گرفته می‌شوند، اما قبل از مصرف مداوم یا ترکیب آن‌ها با داروهای دیگر، بهتر است با یک پزشک یا متخصص گیاه‌درمانی مشورت کنید تا از تداخلات احتمالی دارویی جلوگیری شود. در ادامه هر کدام از این گیاهان دارویی شادی آور را توضیح می دهیم.

آشواگاندا

در برخی مناطقی که از گیاه آشواگاندا استفاده می‌شود اگر با مردمی که با آن آشنا هستند صحبت کنید معمولا اولین خاصیتی که از این گیاه به شما خواهند گفت خاصیت آن در کاهش اضطراب و استرس است. جالب است بدانید که مطالعات مختلف اثربخشی این گیاه در کاهش استرس را به خوبی نشان داده است. به عنوان مثال محققان برای درک میزان اثر آشواگاندا، این گیاه را در دو دوز روزانه ۲۵۰ و ۶۰۰ میلی گرم برای۵۸ نفر تجویز کردند و از آن‌ها خواستند تا به مدت ۸ هفته از آن استفاده کنند. بعد از ۸ هفته مصرف نتایج نشان داد افرادی که که از آشواگاندا استفاده کردند در مقایسه با دارونما، علاوه بر اینکه سطح هورمون استرس موسوم به کورتیزول در آن‌ها به طور قابل توجهی پایین آمده بود. البته این آزمایش نتیجه دیگری داشت و آن این بود که اگر خواهان یک خواب با کیفیت‌تر هستید، آشواگاندا می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. چنانچه با استرس درگیر هستید می توانید علاوه بر غذاهای مفید برای کاهش استرس از این گیاه هم با مجوز پزشک استفاده کنید.

آشگوندا از جمله گیاهان دارویی شادی آور

گل ساعتی

مردم قاره آمریکا از گذشته به خوبی از خواص آرام بخشی گل ساعتی خبر داشته و از آن برای کاهش اضطراب استفاده می‌کرده‌اند. بعدها با آشنایی اروپایی‌ها با این گیاه در آنجا نیز کشت شد و تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جالب است بدانید در میزان اثر کاهش استرس، گل ساعتی حتی با آرام بخش قوی مانند اگزازپام در درمان اختلال فراگیر مقایسه شده است. هر چند اگر فردی برای کاهش اختلال فراگیرش از گل ساعتی استفاده کند نمی‌تواند انتظار داشته باشد که به اندازه اگزازپام ناراحتی‌اش کاهش پیدا کند اما می‌تواند خیالش راحت باشد که عوارض جانبی کمتر در مصرف گل ساعتی نسبت به اگزازپام به سراغش می‌آید. 

گل ساعتی گیاه دارویی شادی آور

کاوا

علاقه به استفاده از کاوا برای کاهش اضطراب به دلیل عوارض جانبی مختلفی که داروهای ضد اضطراب طبیعی به دنبال دارند در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. بخشی از کسانی که از داروهای شیمیایی برای درمان اضطراب خود بهره گرفته‌اند معمولاً از مشکلاتی از قبیل اعتیاد پیدا کردن به دارو و یا عوارض بعد از قطع مصرف دارو گلایه کرده‌اند در حالی که کاوا فاقد این دو عارضه یاد شده است. در حالی که هنوز تحقیقات بر روی اثر بخشی این گیاه در درمان اضطراب و افسردگی ادامه دارد اما مطلعات انجام شده نشان داده است که اگر شما هم از اضطراب رنج می‌برید کاوا می‌تواند با مشورت پزشک یک گزینه درمانی کم خطر برای شما باشد. 

فرنجمشک

مطالعات مختلف اثر فرنجمشک را در کاهش اضطراب نشان داده است. نکته‌ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که معمولاً به افراد مصرف‌کننده توصیه می‌شود که سعی کنند فرنجمشک را به منظور کاهش اضطراب برای اثربخشی بهتر در کنار سایر گیاهان آرامبخش از قبیل رازک، سنب طیب و بابونه مصرف کنند. اگر می‌خواهید بدانید که اثر ترکیب فرنجمشک و سنبل طیب چگونه است جالب است بدانید یک مطالعه در این باره انجام گرفته و در آن نشان داده شد در مقایسه با کسانی که برای آن‌ها دارونما تجویز و مصرف شد، کسانی که برای آن‌ها درمان ترکیبی متشکل از فرنجمشک و سنبل طیب تجویز و مصرف شد تا ۸۱ درصد کیفیت خواب بالاتری داشتند. مطالعه دیگری نیز نشان داد که فرنجمشک می‌تواند خلق و خوی افراد مصرف کننده‌اش را بهبود ببخشد و هوشیاری آن‌ها را بالاتر برده و باعث شود تا آرامش بیشتری داشته باشند. 

                       

فرنجمشک گیاه دارویی شادی آور

                                             

بابونه

بابونه دیگر گیاه دارویی است که می‌توان از آن به صورت کوتاه مدت برای رفع اضطراب و ایجاد حس آرامش و شادی استفاده کرد. حتما توصیه می‌شود بابونه را با مشورت پزشک استفاده کنید چون در این میان یک هشدار مهم وجود دارد و آن تداخل جدی بابونه با برخی داروهای دیگر از قبیل داروهای رقیق‌کننده خون است. مصرف بابونه برای برخی افراد به طور کلی ممنوع است. مثلاً اگر شما جز افرادی هستید که به گیاهان هم خانواده بابونه حساسیت آلرژیک دارید باید از مصرف آن حتما خودداری کنید. از جمله گیاهان هم خانواده بابونه می‌توان گل داوودی، گل همیشه بهار و همچنین ابروسیا اشاره کرد. البته بابونه برای لاغری هم مفید است. بانوان نیز اگر باردار هستند یا در زمان شیردهی هستند به دلیل خطرات بالقوه مصرف بابونه برای فرزندشان باید از مصرف آن خودداری کنند. 

رازک

رازک نیز از جمله گیاهان دارویی است که اثربخشی مثبت آن بر روی کاهش اضطراب و افسردگی خفیف به خوبی مشاهده شده است.

رازک از داروهای گیاهی شادی آور

گل شور

مطالعات کوچک اثربخشی گل شور بر روی کاهش اضطراب را نشان داده است. نکته‌ای که باید به آن دقت داشت این است که مثلاً وقتی که به بازار می‌روید و یک محصول حاوی گل شور برای خود می‌خرید در اکثر آن‌ها گل شور با سایر گیاهان ترکیب شده است و به همین دلیل نمی‌توان به طور دقیق تعیین کرد که یک اثر خاص آن محصول، منحصرا مربوط به وجود گل شور در آن است و مربوط به سایر گیاهانی که همراه این گیاه در آن محصول ترکیب شده‌اند نیست. اگر قصد استفاده از گل شور را دارید باید بدانید که بهتر است آن را تنها برای مدت کوتاهی و صرفاً تحت نظر و تجویز پزشک مصرف کنید و همچنین اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی قرار دارید باید از مصرف آن پرهیز کنید. گل شور گیاهی بدون عوارض نیست و ممکن است در صورت مصرف آن فرد دچار سرگیجه شود یا حتی در طول روز احساس خواب آلودگی داشته باشد.

هشدار مهم: اشاره به گیاهان دارویی در ادامه مطلب صرفاً جهت آشنایی بیشتر شما با این گیاهان است و اکیدا از مصرف آن‌ها بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

منابع

jeanhailes.org.au

healthline.com

mountsinai.org

healthline.com

mountsinai.org

mayoclinic.org

کد خبر 55321

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =