۰ نفر
۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۵
وحیدرضا طاهری-مدیرعامل شرکت پخش بانی‌چاو

صنعت پخش از صنایعی است که به‌رغم رشد تکنولوژیکی، همچنان از وابستگی بالایی در حوزه نیروی انسانی برخوردار است و به‌عبارتی با ورود تکنولوژی و ماشین‌آلات به حوزه فعالیت این صنعت، برخلاف انتظار و برخلاف آنچه در دنیا دیده می‌شود، نیروی انسانی هنوز حرف اصلی را می‌زند. این در حالی است که در بسیاری از صنایع، تکنولوژی جایگزینی برای نیروی انسانی است و خط تولید در نتیجه توسعه تکنولوژیکی، نیروی‌انسانی کمتر‌ اما کارشناس‌تری را به استخدام می‌گیرد. اما این موضوع متاسفانه در صنعت پخش کشور ما اتفاق نیفتاده است و شاهد رویه معکوسی در این قاعده هستیم.
 این مساله با توجه به اینکه امروزه چالش‌های بزرگی در کشور در حوزه نیروی انسانی وجود دارد، مشکلات حوزه پخش را دوچندان کرده است. فعالیت پخش به خودی خود فعالیتی سخت و زمانبر است که در حوزه مواد غذایی، این مشکلات دوبرابر می‌شوند و از آنجا که نسل امروز به دنبال فعالیت‌های مکانیزه و راحت‌تر‌ است و چندان علاقه‌ای به کارهای سخت ندارد، این موضوع چالش‌های جدی را برای شرکت‌های پخش ایجاد کرده است. این در حالی است که رفع این نقیصه مهم از راه‌های مختلف اما همزمان امکان‌پذیر است که بتواند نیروی انسانی متخصص‌تری را در این حوزه تربیت و به صنعت معرفی کند. به عنوان مثال باید به این مساله در حوزه دانشگاه‌ها به‌عنوان یک حوزه تخصصی توجه ویژه داشت تا نیروی انسانی متخصص و دانش‌آموخته در این حوزه پرورش یابد. علاوه بر این اقدام پایه، باید آموزشگاه‌هایی که در سطوح شهرها ایجاد شده‌اند، دانش‌های مورد نیاز در حوزه پخش را نیز تقویت و ترویج کنند. در این بین برخی شرکت‌ها مانند کاله در حال‌حاضر اقداماتی برای تقویت و پرورش نیروهای متخصص در این حوزه انجام داده‌اند، اما باید گفت اینکه تعداد معدودی شرکت در این حوزه ورود کنند و نیروهای متخصص تربیت و معرفی کنند و همان نیروها با شرایطی متفاوت جذب شرکت‌های رقیب شوند، می‌تواند یک چالش محسوب شود. البته همیشه شرکت‌هایی که این آموزش‌ها را ترویج می‌دهند، این فعالیت را از افتخارات خود می‌بینند، اما باید گفت این روش نیز به‌تنهایی نمی‌تواند به تقویت توان و دانش نیروی انسانی در کشور منجر شود‌ زیرا موانع زیادی در این حوزه وجود دارند.

در این بین شاخه اصلی مشکلات و حتی تخلفاتی هم که امروزه در برخی نیروهای پخش مشاهده می‌شود، به همین موضوع آموزش برمی‌گردد. باید گفت فرکانس ورود و خروج نیرو به حوزه پخش بسیار بالاست که دارای دلایل مختلفی مانند سختی کار و مدل کسب‌وکار است، بنابراین این موضوع باعث می‌شود آموزش نیروی انسانی در حوزه پخش سخت‌تر شود و از سوی دیگر در فصول مختلف مانند نیمه‌های اول سال که چالش‌های جدی در حوزه تامین نیروی انسانی وجود دارد، شرکت‌های پخش ناچار شوند از افراد جدیدی که آموزش کافی ندیده‌اند استفاده کنند و این مساله مشکلاتی را به‌همراه خواهد داشت. با این حال مدیران باید به دنبال به‌روزرسانی آیین‌نامه‌های خود در حوزه پخش باشند که تا جایی‌که ممکن است از هر نوع شکاف در فعالیت نیروی انسانی در این حوزه جلوگیری شود. 
کد خبر 691c99cba79f4a59af41e5105f51c8ce

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =