صنایع غذایی> با توجه به اینکه برخی از کارخانه‌های لبنی از سال گذشته در چند مرحله قیمت‌ محصولات خود را به بهانه‌های مختلف افزایش داده‌اند، عضو انجمن صنفی صنایع لبنی از تشکیل پرونده کارخانه‌های متخلف در سازمان حمایت مصرف‌کنندگان خبر داد و گفت: برخی از برندهای مطرح لبنیات از سوی این سازمان اخطار گرفته‌اند.

از سال گذشته تاکنون برخی کارخانه‌های لبنی به بهانه‌های مختلف و در چندین مرحله قیمت انواع محصولات خود را افزایش دادند که در برخی موارد نیز با اعتراض و خط و نشان سازمان حمایت مبنی بر غیرقانونی بودن افزایش قیمت مواجه شدند اما این کارخانه‌ها گوشی برای شنیدن هشدارها و خط و نشان کشیدن‌های دستگاه‌های نظارتی ندارند و همچنان به کار خود ادامه می‌دهند.

البته محمد فربد، عضو انجمن صنفی صنایع لبنی گفت: براساس قانون، سازمان حمایت باید با صنایع لبنی متخلف که قیمت خود را به صورت غیرقانونی افزایش دادند برخورد کند، اما لبنیاتی‌های گران‌فروش به خودشان آسیب می‌زنند.

به گفته وی، در حال حاضر برخی از برندهای مطرح در سازمان حمایت بابت تخلف‌هایی که مرتکب شدند پرونده دارند که این موضوع در دست اقدام و پیگیری است و این نشان می‌دهد که سازمان حمایت نیز نظارت‌های خود را اعمال می‌کند.

اما برغم اخطار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در اواخر سال گذشته نسبت به بازگرداندن قیمت‌های افزایش یافته، به نظر می‌رسد صنایع لبنی متخلف توجهی به این خط و نشان‌ها نداشتند؛ چرا که هنوز قیمت‌های خود را تغییر نداده‌اند و در ابتدای امسال هم به بهانه افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده مجددا قیمت‌های خود را افزایش دادند.

به عنوان مثال در سال گذشته که قیمت انواع شیر بطری‌ای کم‌چرب 1600 تومان بود در پایان سال با 900 تومان افزایش به 2500 تومان رسید و شیر بطری‌ای پرچرب که در بازار 2000 تومان عرضه می‌شد به 2800 تومان افزایش یافت؛ این یعنی افزایش 40 تا 50 درصدی قیمت این محصول و نه 15 درصد افزایش قیمتی که مجوز داشت و دستگاه‌های نظارتی متولی بازار اعلام کردند!

البته موج افزایش قیمت لبنیات نیز در سال جاری ادامه یافت؛ چرا که کارخانه‌های لبنی برغم افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده به این میزان اکتفا نکرده و یک تا پنج درصد به بهای محصولات خود اضافه کردند.

به گفته فربد، افزایش قیمت در سال گذشته برای صنعت لبنیات تا 15 درصد مجاز بوده و امسال نیز صنایع لبنی تنها بابت یک درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌توانستند قیمت‌های خود را تغییر دهند و اگر برندی در این میان تخلفی مرتکب شده، سازمان حمایت باید با آن برخورد کند، چرا که انجمن صنفی لبنی یک دستگاه نظارتی نیست و وظایف و توصیه‌هایش جنبه ارشادی برای صنایع دارد.

عضو انجمن صنفی صنایع لبنی با بیان این‌که سال‌های پایانی دولت گذشته سیاه‌ترین دوران برای صنعت لبنیات بود که قیمت شیر طی یکسال 76 درصد افزایش یافت، اظهار کرد: در حال حاضر بازار لبنیات آرام و بدون چالش است، چرا که عرضه بیش از تقاضاست و در این شرایط برقراری تعادل آسوده‌تر از وضعیتی است که تقاضا از عرضه پیشی می‌گیرد؛ به گونه‌ای که برخی از برندها محصولاتشان را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تخفیف عرضه می‌کنند.

با توجه به گفته عضو انجمن صنایع لبنی مبنی بر اینکه از میان بیش از 500 کارخانه فعال لبنی حدود 10 برند بیش نیمی از سهم تولید و بازار را به خود اختصاص داده‌اند، اگر دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان بر برند‌های مطرح نظارت کنند در واقع بر کل صنعت لبنیات نظارت کرده‌اند، چرا که بقیه برندهای موجود در بازار لبنیات نیز از برندهای مطرح و عمده تبعیت می‌کنند.

هرچند به اعتقاد دست‌اندرکاران این صنعت، صنایع متخلفی که فراتر از قانون، نسبت به افزایش قیمت اقدام می‌کنند در واقع به اعتماد مشتریان و بازار محصولات خود آسیب می‌زنند، اما به نظر می‌رسد سازمان حمایت باید بیش از پیش وظایف نظارتی خود را در قبال صنایع لبنی اعمال کند و طی برخورد با متخلفان این صنعت، راه را بر سودجویان ببندند.

منبع:ایسنا
کد خبر 7a13ffa2c9d9471ba5f79f9304fcea2f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =