کشاورزی> نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: ترکیه جایگاه ایران را در بازار میوه قطر گرفت.
به گزارش اتاق بازرگانی ایران، صدرالدین نیاورانی گفت: در میانه سال ۲۰۱۷ میلادی، تنش دیپلماتیک میان قطر و برخی کشورهای عربی به محوریت عربستانسعودی، به تحریم قطر از سوی این کشورها منجر شد و در مقابل، ایران و ترکیه به حمایت از قطر پرداختند.
وی افزود: در اوج این مناقشه سیاسی و اقتصادی، رقابت میان ایران و ترکیه برای تصاحب بازار امیرنشین قطر بالا گرفت و طی ماههای ابتدایی بستهشدن مرز عربستان به روی قطر، سیل کالاهای ایرانی که عمدتاً محصولات خوراکی و مواد غذایی را شامل میشد، روانه این کشور کوچک در جنوب خلیجفارس شد.
نیاورانی گفت: در حالی که شهروندان قطر به خوبی از کالاهای ایرانی استقبال کرده بودند و علاوه بر خرید محصولاتی از ایران که همواره یک پای ثابت در قطر داشت، به مصرف کالاهای جدید وارد شده از ایران نیز روی آورده بودند، توافق دولت ایران و ترکیه برای اجازه ورود و تردد کامیونهای ترک به داخل کشور و حمل مواد غذایی از ترکیه با کامیونهای یخچالدار تا بنادر جنوبی ایران، به یکباره ورق را برگرداند و کشور ترکیه بدون آنکه راه دسترسی مستقیمی به قطر داشته باشد، بازار این کشور را از ایران ربود.
وی افزود: به دنبال این توافق، تعداد زیادی از کامیونهای ترک حامل محصولات و کالاهای این کشور وارد ایران شد به طوری که صف چندین کیلومتری از کامیونهای ترکیه در بندر بوشهر ایجاد شد و این کشور موفق شد با صادرات محصولات تازه مواد غذایی به قطر بازار صادراتی این کشور را از ایران تصاحب کند.
در حال حاضر صادرات ایران به قطر صفر نشده و بهرغم بازگشایی مرز این کشور با عربستانسعودی، برخی از محصولات ایرانی همچنان در این بازار مبادله میشود. قطر از جمله بازارهای صادراتی سنتی و قدیمی ایران است و در برخی محصولات از جمله گیلاس، خشکبار، انواع سیب، کیوی و انار، رقابت اصلی از آن تجار و تولیدکنندگان ایرانی است.
منبع:مهر
نظر شما