مواد غذایی> محمد حسن صبوری، اقتصاددان در گفتگو با تیتر20: توزیع کالاهای تنظیم بازاری توسط فروشگاه های زنجیره ای در سال 99 بر اساس گزارشاتی که ارائه شده به شکل مناسبی صورت گرفته است.

توزیع کالاهای اساسی طی سال های گذشته همواره از چالش های همیشگی دولت و وزارت صمت بوده است.

این کالاها که طی سال های گذشته توزیع آن از طریق شرکت بازرگانی دولتی صورت می گرفت همواره با انتقادات زیادی همراه بود چرا که همواره بازار در تامین آن به مشکل برخورد می کرد.

شبکه توزیعی که برای این کار استفاده می شد به حدی دارای مشکل و ایراد بود که بجای رسیدن این کالاها به دست مردم، احتکار و پس از آن با قیمت گزاف به فروش می رسید امری که مردم را در تامین این کالاها با مشکلات زیادی درگیر می کرد.

طی چند سال اخیر اما با توسعه فروشگاه های زنجیره ای توزیع این کالاها روند مناسب تری به خود گرفته است و با توجه به نوع نظارت و سامانه هایی که در این فروشگاه ها وجود دارد کمتر شاهد مشکل در تامین کالاها هستیم البته در این میان نباید برخی استثنات را نادیده گرفت که به بخش کلان اقتصاد بر می گردد و نمی توان به عملکرد این فروشگاه ها ارتباط داد.

در شرایطی که تغییرات نرخ ارز موجب شده تا فضا برای سوءاستفاده برخی از افراد بوجود بیاید تا با احتکار و افزایش قیمت کاذب به اهداف خود برسند که در این بین توسعه فروشگاه های زنجیره ای تا حدودی توانسته مانع این سوءاستفاده شود.

به گفته حجت اله فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛ در برخی دوره‌ها که بازار با کمبود کالا روبه‌رو می‌شود، می‌توان از ظرفیت فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای توزیع کالاهای اساسی استفاده کرد زیرا سامانه ورود و خروج کالا به انبار، تعداد کالاها را مشخص کرده و کنترل دقیق‌تر را ممکن می‌سازد .

وی گفت: دولت به جای ایجاد موانع در مسیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای با حمایت از آنها زمینه ارتقا و بهبود عملکردشان را فراهم کند.

عملکرد این فروشگاه ها طی سالهای اخیر به گونه ای بود که، ستاد تنظیم بازار توزیع کالا‌های راهبردی از جمله برنج، گوشت و شکر را بر عهده فروشگاه‌های زنجیره‌ای گذاشته است.

به گفته امیرخسرو فخریان رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای، این فروشگاه ها ویترین کشور هستند، و تنها واحد‌هایی که مدیریت توزیع کالا در آن‌ها امکان پذیر است  این فروشگاه‌ها هستند که وضع ورود و خروج کالا در آن‌ها مشخص است.

وی افزود: نظارت در این واحد‌ها وجود خواهد داشت ضمن آنکه صدای مشتری ضبط و شکایت آن‌ها به سرعت بررسی خواهد شد.

محمد حسن صبوری، اقتصاددان درباره اینکه فروشگاه های زنجیره ای چه میزان می توانند در  توزیع کالاهای اساسی نقش آفرین باشند،اظهار کرد: استفاده از فروشگاه های زنجیره در این زمینه چندین مزیت دارد، مزیت نخست اینکه قشرهای مختلفی از جامعه مشتری این فروشگاه ها هستند و می توان مطمئن بود کالاهای اساسی از طریق این فروشگاه ها به دست همه اقشار می رسد.

صبوری افزود: باید بپذیریم که کنترل فروش و نظارت بر فروشگاه های زنجیره ای بسیار راحت تر از مراکز فروش دیگر است.

وی درباره میزان موفقیت این فروشگاه ها در توزیع مناسب کالاهای اساسی گفت: این فروشگاه ها در ابتدای دهه 90 پس از مشکلاتی که در دهه 80 به وجود آمد عملکرد مناسبی در توزیع اقلام اساسی  داشتند.

صبوری بیان کرد: عملکرد این فروشگاه ها  در سال 99 بر اساس گزارشاتی که ارائه شده در موضوع کالاهای تنطیم بازاری به شکل مناسبی صورت گرفته است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: هر چند در حال حاضر صحبت هایی درباره کمبود کالایی مانند روغن به گوش می رسد که این موضوع مربوط به همه جا است و در فروشگاه های زنجیره ای نیز این موضوع وجود دارد.

صبوری با بیان اینکه در مجموع فروشگاه های زنجیره ای در توزیع این اقلام موفق بودند، بیان کرد: به هر دلیلی که بازار به هم می ریزد قفسه های فروشگاه های زنجیره ای نخستین جای هستند که خالی می شود که نباید اینگونه باشد و مسئولان باید به گونه ای سیاستگذاری کنند که این اتفاق رخ ندهد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: شاید در برخی مقاطع زمانی خرده فروشی ها در کالایی مانند شکر یا روغن کالا نداشته باشند اما باید به گونه ای عمل کرد که فروشگاه های زنجیره ای هیچ زمانی با کمبود کالا مواجه نشوند.

 منبع:تیتر 20
کد خبر c9166ce9d6ff4974994bbf2d8e227b9f

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =