علیرضا صفاخو: در آستانه دومین هفته روابط عمومی و ارتباطات کشور، نشست دوجانبه و مشترکی میان حسین چمنی، مشاور مدیرعامل صنایع شیر ایران و شاهرخ رمضاننژاد، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی جهادکشاورزی برگزار شد که خوشبختانه در آن تدبیرهای هوشمندانهای برای ارتقای مصرف شیر در کشور کلید خورد. نشستی که بسته پیشنهادی خوبی از سوی مشاور انجمن صنایع لبنی پاستوریزه به مدیر مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی جهادکشاورزی ارائه شد که در صورت عملیاتی شدن آنها از سوی همه متولیان امر، میتوان از روند فاجعهآمیز کاهش مصرف سرانه فرآوردههای شیری بیش از آمار امروز پرهیز کرد و حتی در روندی معکوس، به ارتقای بهبود مصرف سرانه مصرف شیر و فرآوردههای آن طی برنامهای زمانبندیشده در مقاطع کوتاهمدت و میانمدت دل بست. بهویژه که بر اساس فحوای پیشنهادات و مذاکرات این دو مدیر دارای هدف یکسان که سردبیر خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) نیز در این نشست حضور داشت؛ میتوان به ضرس قاطع ادعا کرد که هر دو مدیر، با روحیه جهادی و البته بر پایه علم تبلیغات نوین و تخصصی، منافع ملی را در قالبی فراتر از نگاههای کوتهنظرانه کنونی برای همگان ترسیم خواهند کرد.
آنچه نگارنده این یادداشت را بهعنوان میهمان رسانهای این نشست بر آن داشت تا دست به قلم ببرد، هوش و فروتنی مشاور انجمن صنایع لبنی ایران و مدیر اسبق روابط عمومی صنایع شیر ایران در خیرمقدمگویی به حضور رمضاننژاد، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی جهادکشاورزی در این مجموعه متولی تولید بود که بهخاطر منافع ملی و بدون انتظار تبلیغ تجاری فرآوردههای شرکتی خاص برای تبادل نظر پیرامون امر خیر بهبود وضعیت فجیع مصرف سرانه شیر و فرآوردههای شیری در ایران، پیشقدم شد تا پس از دیدن روی گشاده و حسن نیت مدیر پرانرژی روابط عمومی جهادکشاورزی که بارها در جمع فعالان بخش یادآور شده است: "من مدیر روابط عمومی بخش هستم و نه فقط وزارت جهادکشاورزی"، نشان دهد باید منتظر خروج اخبار خوش تازهای در باب سیاستهای تاثیرگذار فرهنگسازی مصرف شیر و فرآوردههای آن در کشورمان بود.
اما در این وادی، آنچه اهمیت به مراتب مهمتری دارد، عملیاتی کردن تمام پیشنهادهای موجود و مبتکرانه روزهای آینده است که باید در قالب یک شورای مشورتی اهل فن، شامل همه ارگانها با هماهنگی تمام ذینفعان جامعه اتخاذ شود و در زمین فرهنگسازی با پاسکاریهای دقیق و سانترهای هدفمند روی دروازه، مهاجمان تیم دلسوزان سلامت جامعه را برای گلزنی تغذیه کند.
در این میان بهنظر میرسد وزارت جهادکشاورزی بهعنوان ارگانی که امروز پس از قانون انتزاع میتواند قاضی بیطرفی میان واحدهای دامداری و فرآوری باشد، میتواند به جای کوبیدن بر طبل به اصطلاح منافع کوتاهمدت دامداران که در رفتار مدیران پیشین این حوزه نمود عینی داشت مسئله افزایش تقاضای تغذیه فرآوردههای شیری را بهصورت یک ضرورت ملی که نفع آن برای همه خواهد بود، ببیند. کمااینکه با مروری بر آرشیو ذهنی طرفین، میشد اینگونه هم تعبیر کرد که گرفتن سود از آب گلآلود دعوای دامداران و صنایع فراوری، سهوی یا تعمدی توپ را از زمین سفت دولت به سوی زمینهای این دو صنف تولیدی پرتاب میکند! اتفاق میمونی که در گرو کنار گذاشتن منیتهای صنفی و طراحی کی طرح و برنامه استراتژیک برای فرهنگسازی مصرف شیر در تمام طبقات جامعه اعم از طبقات مرفه و کمدرآمد است. از آنجا که وزیر جهادکشاورزی کنونی در دوره گذشته با حمایت از ایجاد ستاد عالی ارتقای مصرف سرانه شیر در کشور به ریاست وزیر نشان داد به درک روشنی از این موضوع رسیده و حتی در نخستین نشست مطبوعاتی دوره جدید، نقش جشنوارههای برگزار شده در دوره قبل را به خبرنگاران یادآور شد، میتوان به احیای مجدد این ستاد امید بست بهویژه که بر اساس اطلاعات موثق، رکنی معاون دام وزیر جهادکشاورزی در رویکردی هوشمندانه در جستجوی حل پایدار مسائل پیش روی تولید کنندگان شیر و فرآوردههای آن از مرحله دامداری تا حلقه نهایی (فرآوری) است. بدون تردید در صورت احیای این ستاد و ایجاد یک سازمان عمومی غیردولتی که در قبال تولید و عرضه هر لیتر شیرخام و فرآوردههای نهایی درصدی مقرر و مصوب به حساب مالی این سازمان منظور شود و عایدی آن بهصورت هدفمند صرف فرهنگسازی حرفهای و ملی شیر و فرآوردههای آن در قالب تبلیغات هنرمندانه، ساخت بازی رایانهای، انیمیشنهای داستانی پربیننده و قرار گرفتن سکانسهای نوشیدن شیر توسط بازیگران حرفهای سینمایی و حتی چهرههای ورزشی محبوب شود، میتوان افقی روشن را برای بهبود مصرف سرانه شیر در ایران (دست کم تا حداقل توصیه کارشناسان تغذیه، یعنی 150 کیلوگرم) ترسیم کرد. در غیر این صورت صرف پرداخت یارانه شیر و پرداخت مابهالتفاوتهای نرخ تمام شده به دامداران و صنایع، جز پاک کردن صورت مسئله، قفل بحرانهای بهداشتی پرمخاطره در نسل میان سال و کهنسال ایران را نخواهد گشود.
از آنجا که خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) بهعنوان رسانه تخصصی یاور تصمیمسازان و تصمیمگیران میکوشد تا بهترین راه حل را پیش روی دلسوزان سلامتی جامعه قرار دهد، لذا از تمام صاحبنظران دعوت میکنیم تا پیشنهادات کاربردی و عملیاتی لازم را تا زمان احیای ستاد بهبود مصرف سرانه شیر و ایجاد یک سازمان عمومی غیردولتی عامالمنفعه تدوین و از طریق این خبرگزاری نشر دهند تا پس از گردآوری آن در قالب یک طرح روز و جامع، یکبار برای همیشه طلسم نبود انسجام میان فعالان تمام حلقههای تولیدات فرآوردههای شیری از مزرعه تا سفره شکسته شود.
آنچه نگارنده این یادداشت را بهعنوان میهمان رسانهای این نشست بر آن داشت تا دست به قلم ببرد، هوش و فروتنی مشاور انجمن صنایع لبنی ایران و مدیر اسبق روابط عمومی صنایع شیر ایران در خیرمقدمگویی به حضور رمضاننژاد، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی جهادکشاورزی در این مجموعه متولی تولید بود که بهخاطر منافع ملی و بدون انتظار تبلیغ تجاری فرآوردههای شرکتی خاص برای تبادل نظر پیرامون امر خیر بهبود وضعیت فجیع مصرف سرانه شیر و فرآوردههای شیری در ایران، پیشقدم شد تا پس از دیدن روی گشاده و حسن نیت مدیر پرانرژی روابط عمومی جهادکشاورزی که بارها در جمع فعالان بخش یادآور شده است: "من مدیر روابط عمومی بخش هستم و نه فقط وزارت جهادکشاورزی"، نشان دهد باید منتظر خروج اخبار خوش تازهای در باب سیاستهای تاثیرگذار فرهنگسازی مصرف شیر و فرآوردههای آن در کشورمان بود.
اما در این وادی، آنچه اهمیت به مراتب مهمتری دارد، عملیاتی کردن تمام پیشنهادهای موجود و مبتکرانه روزهای آینده است که باید در قالب یک شورای مشورتی اهل فن، شامل همه ارگانها با هماهنگی تمام ذینفعان جامعه اتخاذ شود و در زمین فرهنگسازی با پاسکاریهای دقیق و سانترهای هدفمند روی دروازه، مهاجمان تیم دلسوزان سلامت جامعه را برای گلزنی تغذیه کند.
در این میان بهنظر میرسد وزارت جهادکشاورزی بهعنوان ارگانی که امروز پس از قانون انتزاع میتواند قاضی بیطرفی میان واحدهای دامداری و فرآوری باشد، میتواند به جای کوبیدن بر طبل به اصطلاح منافع کوتاهمدت دامداران که در رفتار مدیران پیشین این حوزه نمود عینی داشت مسئله افزایش تقاضای تغذیه فرآوردههای شیری را بهصورت یک ضرورت ملی که نفع آن برای همه خواهد بود، ببیند. کمااینکه با مروری بر آرشیو ذهنی طرفین، میشد اینگونه هم تعبیر کرد که گرفتن سود از آب گلآلود دعوای دامداران و صنایع فراوری، سهوی یا تعمدی توپ را از زمین سفت دولت به سوی زمینهای این دو صنف تولیدی پرتاب میکند! اتفاق میمونی که در گرو کنار گذاشتن منیتهای صنفی و طراحی کی طرح و برنامه استراتژیک برای فرهنگسازی مصرف شیر در تمام طبقات جامعه اعم از طبقات مرفه و کمدرآمد است. از آنجا که وزیر جهادکشاورزی کنونی در دوره گذشته با حمایت از ایجاد ستاد عالی ارتقای مصرف سرانه شیر در کشور به ریاست وزیر نشان داد به درک روشنی از این موضوع رسیده و حتی در نخستین نشست مطبوعاتی دوره جدید، نقش جشنوارههای برگزار شده در دوره قبل را به خبرنگاران یادآور شد، میتوان به احیای مجدد این ستاد امید بست بهویژه که بر اساس اطلاعات موثق، رکنی معاون دام وزیر جهادکشاورزی در رویکردی هوشمندانه در جستجوی حل پایدار مسائل پیش روی تولید کنندگان شیر و فرآوردههای آن از مرحله دامداری تا حلقه نهایی (فرآوری) است. بدون تردید در صورت احیای این ستاد و ایجاد یک سازمان عمومی غیردولتی که در قبال تولید و عرضه هر لیتر شیرخام و فرآوردههای نهایی درصدی مقرر و مصوب به حساب مالی این سازمان منظور شود و عایدی آن بهصورت هدفمند صرف فرهنگسازی حرفهای و ملی شیر و فرآوردههای آن در قالب تبلیغات هنرمندانه، ساخت بازی رایانهای، انیمیشنهای داستانی پربیننده و قرار گرفتن سکانسهای نوشیدن شیر توسط بازیگران حرفهای سینمایی و حتی چهرههای ورزشی محبوب شود، میتوان افقی روشن را برای بهبود مصرف سرانه شیر در ایران (دست کم تا حداقل توصیه کارشناسان تغذیه، یعنی 150 کیلوگرم) ترسیم کرد. در غیر این صورت صرف پرداخت یارانه شیر و پرداخت مابهالتفاوتهای نرخ تمام شده به دامداران و صنایع، جز پاک کردن صورت مسئله، قفل بحرانهای بهداشتی پرمخاطره در نسل میان سال و کهنسال ایران را نخواهد گشود.
از آنجا که خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) بهعنوان رسانه تخصصی یاور تصمیمسازان و تصمیمگیران میکوشد تا بهترین راه حل را پیش روی دلسوزان سلامتی جامعه قرار دهد، لذا از تمام صاحبنظران دعوت میکنیم تا پیشنهادات کاربردی و عملیاتی لازم را تا زمان احیای ستاد بهبود مصرف سرانه شیر و ایجاد یک سازمان عمومی غیردولتی عامالمنفعه تدوین و از طریق این خبرگزاری نشر دهند تا پس از گردآوری آن در قالب یک طرح روز و جامع، یکبار برای همیشه طلسم نبود انسجام میان فعالان تمام حلقههای تولیدات فرآوردههای شیری از مزرعه تا سفره شکسته شود.
نظر شما