مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در بازدید از کارخانه خوراک طیور اتحادیه مرغداران با بیان این که مشکل اصلی در بازار مرغ و تخم مرغ، صادرات پایدار است، از واگذاری مدیریت بازار مرغ و تخم مرغ به اتحادیه مرغداران خبرداد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حسین صفایی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در بازدید از کارخانه خوراک دام و طیور شرکت تعاونی مرغداران مرکز در جمع خبرنگاران گفت: تعاونیهای تخصصی فعالیتهای پسین و پیشین تولید خود را مدیریت میکنند و تأمین نهادههای مورد نیاز خوراک دام و طیور از وظایف تعاونیهای فعال است.
* نهادهها 70 درصد هزینه تولید مرغ را تشکیل میدهد
وی افزود: در صنعت مرغداری اعم از تولید مرغ تخمگذار یا گوشتی 70 درصد از کل هزینه تولید را هزینه نهادههای آن تشکیل میدهد، بنابراین برای فعالان این صنعت بسیار مهم است که یک تعاونی فعال این نهادهها را برای آنها تأمین کند.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، اظهار داشت: همچنین در زمینه بازاریابی و بازارسانی فعالیت تعاونیها حائز اهمیت است، زیرا تمامی واحدهای تولیدکننده شرایط بازاریابی و بازاررسانی محصول تولیدیشان را ندارند.
صفایی با اشاره به برنامههای وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تعاونیها گفت: برنامه وزارت جهاد کشاورزی شکلدهی زنجیره تأمین است و ما باید شرایطی را تأمین کنیم که هر تعاونی بتواند صنایع پسین و پیشین فعالیتش را در اختیار داشته باشد.
وی در جریان بازدید از کارخانه خوراک دام و طیور شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران مرکز گفت: فلسفه ذاتی و وجودی دولت، حمایت از بخش خصوصی است و در شرایط حاضر هم برای حمایت از تولید کننده مواد غذایی با توجه به اینکه این بخش تأمین کننده امنیت غذایی کشور است، دولت حمایتهای خاصی در نظر دارد.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه پایین نگه داشتن قیمت به بهانه تنظیم بازار و عدم اجازه صادرات تخم مرغ به تولیدکنندگان این بخش ضرر میرساند، برای این موضوع چه توضیحی دارید، بیان داشت: مشکل ما در بازار مرغ و تخم مرغ این است که نتوانستهایم شرایط صادرات پایداری را برای این محصولات فراهم کنیم، تا بر اساس آن تولیدکننده تکلیف خود را بداند.
صفایی تصریح کرد: مجموعه سیاستهایی که در اقتصاد مقاومتی از امسال دنبال میکنیم پایدار کردن مقررات مربوط به صادرات و واردات است و این سیاستها در جهت رسیدن به اعتمادسازی در بیرون مرزهاست.
وی افزود: سعی داریم بخشی از بازارهای خارجی را برای تولیدکنندگان داخل کشور تصاحب و تثبیت کنیم و به همین دلیل مدیریت بازار را به صورت نسبتا جامع از مرحله مدیریت و کنترل تولید صادرات و واردات به اتحادیه خود این صنف یعنی اتحادیه مرکزی مرغ تخمگذار داده شده است.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، گفت: واگذاری مدیریت بازار به اتحادیه مرکزی مرغ تخمگذار باعث میشود تا در چارچوب سیاستهای وزارتخانه مجموعه بازار، صنعت تخم مرغ را مدیریت کند و با این قدم ما شرایطی را تجربه میکنیم که قابل تسری به سایر بخشهای تولیدی کشاورزی، به خصوص محصولات پروتئینی است.
صفایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای ورود سرمایهگذاران جدید به بخش خصوصی صنعت دام و طیور چه برنامه و حمایتهایی دارید، گفت: برای این صنعت ظرفیت سازیهای زیادی شده و بخش خصوصی باید بیشتر روی واحدهای فعال و نیمه فعال سرمایهگذاری کند.
وی افزود: در حال حاضر سرمایهگذاری جدید در صنعت طیور کشور اعم از «گوشتی یا تخمگذار» توجیه ندارد، بلکه باید صنعت موجود نوسازی شود.
* صنعتگران بدون برخورداری از فناوری نوین از بازار رقابت حذف میشوند
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به این سؤال که برخی از صنعتگران بزرگ دام و طیور به علت نداشتن اعتبار لازم از این صنعت خارج شدهاند، گفت: کار تولید در یک فضای رقابتی است و در شرایط رقابتی کسانی که میتوانند با فناوری پیشرفتهتر کار و تولید کنند موفقترند و در بازار رقابت میمانند، اما صنعتگرانی که نتوانند جایگاه خود را در بازار رقابت پیدا کنند، از این صنعت حذف میشوند و این بازی همیشه در هر صنعتی وجود داشته است.
در ادامه صفایی از کارخانه دام و طیور در حال ساخت شرکتی تعاونی مرغداران مرکز و همچنین از پایانه توزیع تخم مرغ واحدهای مرغداری زیر پوشش بازدید کرد.
کارخانه خوراک دام و طیور شرکت تعاونی مرغداران مرکزی با هدف تأمین نیاز دان مرغ اعضای زیر پوشش در سال 57 به بهرهبرداری رسیده است که مجهز به بخشهای مختلفی از جمله سیلوهای ذخیرهسازی مواد اولیه با ظرفیت بالا، انبارهای نگهداری کالا، کارگاه تجهیزات تهیه خوراک، آزمایشگاه کنترل کیفی و مکملسازی است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس حسین صفایی رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در بازدید از کارخانه خوراک دام و طیور شرکت تعاونی مرغداران مرکز در جمع خبرنگاران گفت: تعاونیهای تخصصی فعالیتهای پسین و پیشین تولید خود را مدیریت میکنند و تأمین نهادههای مورد نیاز خوراک دام و طیور از وظایف تعاونیهای فعال است.
* نهادهها 70 درصد هزینه تولید مرغ را تشکیل میدهد
وی افزود: در صنعت مرغداری اعم از تولید مرغ تخمگذار یا گوشتی 70 درصد از کل هزینه تولید را هزینه نهادههای آن تشکیل میدهد، بنابراین برای فعالان این صنعت بسیار مهم است که یک تعاونی فعال این نهادهها را برای آنها تأمین کند.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، اظهار داشت: همچنین در زمینه بازاریابی و بازارسانی فعالیت تعاونیها حائز اهمیت است، زیرا تمامی واحدهای تولیدکننده شرایط بازاریابی و بازاررسانی محصول تولیدیشان را ندارند.
صفایی با اشاره به برنامههای وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تعاونیها گفت: برنامه وزارت جهاد کشاورزی شکلدهی زنجیره تأمین است و ما باید شرایطی را تأمین کنیم که هر تعاونی بتواند صنایع پسین و پیشین فعالیتش را در اختیار داشته باشد.
وی در جریان بازدید از کارخانه خوراک دام و طیور شرکت تعاونی کشاورزی مرغداران مرکز گفت: فلسفه ذاتی و وجودی دولت، حمایت از بخش خصوصی است و در شرایط حاضر هم برای حمایت از تولید کننده مواد غذایی با توجه به اینکه این بخش تأمین کننده امنیت غذایی کشور است، دولت حمایتهای خاصی در نظر دارد.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه پایین نگه داشتن قیمت به بهانه تنظیم بازار و عدم اجازه صادرات تخم مرغ به تولیدکنندگان این بخش ضرر میرساند، برای این موضوع چه توضیحی دارید، بیان داشت: مشکل ما در بازار مرغ و تخم مرغ این است که نتوانستهایم شرایط صادرات پایداری را برای این محصولات فراهم کنیم، تا بر اساس آن تولیدکننده تکلیف خود را بداند.
صفایی تصریح کرد: مجموعه سیاستهایی که در اقتصاد مقاومتی از امسال دنبال میکنیم پایدار کردن مقررات مربوط به صادرات و واردات است و این سیاستها در جهت رسیدن به اعتمادسازی در بیرون مرزهاست.
وی افزود: سعی داریم بخشی از بازارهای خارجی را برای تولیدکنندگان داخل کشور تصاحب و تثبیت کنیم و به همین دلیل مدیریت بازار را به صورت نسبتا جامع از مرحله مدیریت و کنترل تولید صادرات و واردات به اتحادیه خود این صنف یعنی اتحادیه مرکزی مرغ تخمگذار داده شده است.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، گفت: واگذاری مدیریت بازار به اتحادیه مرکزی مرغ تخمگذار باعث میشود تا در چارچوب سیاستهای وزارتخانه مجموعه بازار، صنعت تخم مرغ را مدیریت کند و با این قدم ما شرایطی را تجربه میکنیم که قابل تسری به سایر بخشهای تولیدی کشاورزی، به خصوص محصولات پروتئینی است.
صفایی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای ورود سرمایهگذاران جدید به بخش خصوصی صنعت دام و طیور چه برنامه و حمایتهایی دارید، گفت: برای این صنعت ظرفیت سازیهای زیادی شده و بخش خصوصی باید بیشتر روی واحدهای فعال و نیمه فعال سرمایهگذاری کند.
وی افزود: در حال حاضر سرمایهگذاری جدید در صنعت طیور کشور اعم از «گوشتی یا تخمگذار» توجیه ندارد، بلکه باید صنعت موجود نوسازی شود.
* صنعتگران بدون برخورداری از فناوری نوین از بازار رقابت حذف میشوند
رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به این سؤال که برخی از صنعتگران بزرگ دام و طیور به علت نداشتن اعتبار لازم از این صنعت خارج شدهاند، گفت: کار تولید در یک فضای رقابتی است و در شرایط رقابتی کسانی که میتوانند با فناوری پیشرفتهتر کار و تولید کنند موفقترند و در بازار رقابت میمانند، اما صنعتگرانی که نتوانند جایگاه خود را در بازار رقابت پیدا کنند، از این صنعت حذف میشوند و این بازی همیشه در هر صنعتی وجود داشته است.
در ادامه صفایی از کارخانه دام و طیور در حال ساخت شرکتی تعاونی مرغداران مرکز و همچنین از پایانه توزیع تخم مرغ واحدهای مرغداری زیر پوشش بازدید کرد.
کارخانه خوراک دام و طیور شرکت تعاونی مرغداران مرکزی با هدف تأمین نیاز دان مرغ اعضای زیر پوشش در سال 57 به بهرهبرداری رسیده است که مجهز به بخشهای مختلفی از جمله سیلوهای ذخیرهسازی مواد اولیه با ظرفیت بالا، انبارهای نگهداری کالا، کارگاه تجهیزات تهیه خوراک، آزمایشگاه کنترل کیفی و مکملسازی است.
نظر شما