۰ نفر
۱۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸
شکر خام در هفته آخر جولای 5/4 درصد کاهش قیمت داشت، این کاهش بیشتر به دلیل افزایش میزان برداشت نیشکر در برزیل (بزرگ‌ترین تولید‌کننده شکر) به دنبال بهبود شرایط آب و هوا بود.
قیمت‌های معاملات آتی شکر در طول سه هفته اول جولای 18درصد افزایش داشت که علت عمده آن بارش‌های شدید خارج از فصل در برزیل و ترس مصرف‌کنندگان از کاهش شدید محصول این کشور بود، اما با تغییر وضعیت آب‌وهوا و مناسب شدن آن میزان برداشت نیشکر در نیمه اول ماه جولای با 9/3 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 18/42 میلیون تن رسید. گزارش‌های هواشناسی حاکی از این است که در ماه آگوست هوای خشک‌تری پیش رو خواهد بود و در نتیجه شرایط مناسب‌تری برای محصول نیشکر وجود خواهد داشت.
این امر احتمالاً باعث کاهش قیمت‌ها در بازار این محصول خواهد شد. در ماه ژوئن و اوایل جولای، بازار شکر افزایش شدیدی در قیمت‌ها را تجربه کرد یکی از دلایل این افزایش قیمت کاهش میزان بارش در هند بود، توفان‌های موسمی (مونسون) در هند، به طور معمول 70درصد بارش مورد نیاز هند را تامین می‌کند، اما امسال نیز این بارش‌ها حداقل 22درصد کمتر از سال‌های گذشته بود. این گزارش‌ها می‌تواند به این معنی باشد که خشکسالی کشور نه چندان مرطوب هند را هم تهدید می‌کند. این موضوع در کنار بارش نابهنگام باران در برزیل و تاخیر این کشور در برداشت محصول هفته‌های گرانی را برای بازار شکر جهان رقم زد. هرچند که در هفته آخر جولای قیمت‌ها پایین آمد اما هنوز بی‌اعتمادی خریداران به کیفیت شکر برزیل (به دلیل احتمال رطوبت دیدن) از کاهش زیاد قیمت‌ها جلوگیری کرده است. از دیگر عوامل موثر بر قیمت شکر در سال جاری، میزان واردات کشورهای مختلف بوده است.

منبع:  تجارت فردا

کد خبر 20257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =