گرانی و گرانفروشی باید به دقت از یکدیگر تفکیک شوند در شرایط فعلی اقتصاد قیمت تمام شده تولید کالا افزایش یافته و هر نوع گرانی در بازار به معنای گرانفروشی نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد تقوی رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره وظایف عمده این سازمان با تاکید بر این‌که حاکمیت‌ها در بخش مدیریت بازار نقش اساسی دارند اظهار کرد: عرضه و تقاضا به عنوان محور اصلی در بازار است اما حاکمیت‌ها نیز همواره نظارت را اعمال کرده و در بخش مدیریت بازار ورود پیدا کردند.
 
وی ادامه داد: مهمترین مولفه‌ها از نظر سازمان حمایت تامین کالا در بازار، قیمت، نظارت و بازرسی است.
 
تقوی درباره مولفه تامین کالا از سوی سازمان حمایت بیان کرد: تامین کالا یعنی وجود کالا در بازار. به این معنی که سازمان حمایت باید شبکه مناسبی را برای توزیع کالا فراهم کند همچنین در مسئه فاکتور قیمت که باید از سوی سازمان حمایت مدیریت شود مردم انتظار دارند پولی را که برای خرید یک کالا و خدمات پرداخت می کنند مناسب با کیفیت باشد.
 
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: سازمان حمایت در راستای نظارت و بازرسی در بازار تلاش می‌کند که عرصه را برای افرادی که سودجو بوده و متخلف هستند تنگ‌تر کند.
 
وی با بیان این‌که به دلیل شرایط فعلی اقتصاد همه لایه‌های اقتصادی دچار عارضه شده است خاطرنشان کرد: لذا لازم است در برنامه‌های نظارتی اقدام فعال‌تر و حضور کامل تری داشته باشیم.
 
به گفته تقوی ، مجموعه دستگاه‌هایی که در جهت حمایت از مصرف‌کننده نقش ایفا می‌کنند نظیر سازمان تعزیرات ، سازمان حمایت، سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو با هم به طور هماهنگ عمل کنند.
 
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: اما با توجه به گستردگی فضای اقتصادی حضور بخش خصوصی در ورود به سه مولفه فوق احساس شد، لذا لایحه‌های را در سال 88 مبنی بر قانون حمایت از مصرف کننده وارد مجلس و مورد تصویب قرار گرفت و یکی از مهمترین بخش های این قانون ایجاد انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است که در حال حاضر نیز بیش از 350 انجمن با 250 هزار عضو در همه شهرستان‌ها فعالیت دارند.
 
وی افزود: این روزها با عارضه جدیدی مواجه هستیم که بحث گرانی و تورم است. دولت با بحث گرانی و تورم به عنوان مولفه‌های کلان اقتصادی سعی در مدیریت بازار دارد.
 
تقوی با بیان این‌که مولفه‌های موثر مثل نوسانات نرخ ارز، دستمزد، نقدینگی ، حمل ونقل و ... باعث افزایش قیمت تمام شده کالاها می‌شود درباره نقش نظارتی بازرسان اظهار کرد: در بحث برخورد با تخلف طبق آمار شش الی هفت درصد از مجموعه بازرسی‌ها منجر به تشکیل پرونده شده و این نشان می دهد که 90 درصد از بنگاه‌ها به صورت قانونی عمل می‌کنند.
 
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تاکید بر این‌که باید میزان تخلفات به صفر برسد تصریح کرد: ما سعی درمهار تخلف داریم و در بحث نظارت به دنبال کمرنگ کردن آن هستیم. از طرفی نوسانات نرخ ارز و اتفاقات اقتصادی باعث شده که تا حدی افزایش قیمت‌ها منطقی باشد. آنچه به عنوان وظیفه سازمان حمایت است برخورد با تخلفاتی مثل احتکار، گرانفروشی، کم فروشی و ... است.
 
وی تاکید کرد: حد و مرزی که بین گرانی و تخلف وجود دارد باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
 
تقوی با بیان این‌که بالای 90 درصد از بازرسی‌ها نشان می دهد که تخلفی رخ نداده است بیان کرد: اما تلاش ما این است که روند افزایش قیمت را کمتر و در جهت کاهش قیمت‌ها برآییم. ولی تفکیک گرانی و گرانفروشی باید به دقت انجام شود.
 
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره ورود سازمان حمایت به موضوع خودرو تصریح کرد: تا قبل از مصوبه دولت با رعایت مفاهیمی از قبیل قیمت تمام شده خودرو، ارز، مخارج انجام شده و ... در راستای تعیین قیمت خودرو اقداماتی انجام گرفت ولی به این دلیل که صنعت خودرو دارای مشکلات ساختاری است دچار عارضه شده است آنها می خواهند مسئله ارزی حل شود تا بتوانند قیمت خودرو را متعادل کنند.
 
تقوی با تاکید بر این‌که با دستور رییس جمهور خودروسازان باید قیمت را پایین و سود متعادلی از مصرف‌کنندگان دریافت کنند تصریح کرد: در این راستا کمیته تخصصی تشکیل و شورای رقابت وارد این موضوع شده امیدواریم بحث دستورالعمل قیمت گذاری در شورای رقابت به زودی به نتیجه برسد.
 
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: دولت به مجموعه مشکلات صنعت خودرو ورود پیدا کرده و تلاش می کند که مسائل نقدینگی و تولید ارز در تولیدات خودروسازان را مورد توجه قرار دهد.
 
وی درباره ورود سازمان حمایت به کنترل قیمت‌ها در بازار کالاهای اساسی و لبنیات خاطرنشان کرد: لبنیات از جمله مواردی بود که بسیار خوب مدیریت شد زیرا ماه‌های متوالی شاهد مشکلات نوسان قیمت در بازار لبنیات بودیم. ولی سازمان حمایت وارد کل زنجیره تولید لبنیات شده ودر نهایت فهرست قیمت‌های نهایی محصولات لبنی را اعلام کرد.
 
تقوی افزود: در بحث کالاهای اساسی مثل برنج، روغن و ... سازمان کار نظارت مناسبی را انجام داد تا کالاهایی که با ارز مرجع وارد می‌شوند با شکل درست به مردم برسد.
 
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان این‌که در حوزه تولید نباید اجحافی به مصرف کننده شود بیان کرد:‌ در عین حال نباید برای تولیدکنندگان تصمیمی گرفت که از چرخه تولید خارج شوند.
 
وی با تاکید بر این‌که در طی روند افزایش قیمت‌ها قدرت خرید مصرف کننده بحث درآمد و هزینه خانوار است و سازمان حمایت به آن ورود پیدا نمی کند گفت:‌در حوزه تولید هر آنچه در چارچوب ضوابط قیمت تمام شده است را باید بپذیریم اما مراقبت کنیم هزینه اضافه‌ای از تولیدکنندگان به مصرف کننده منتقل نکند.
 
تقوی با تاکید بر این‌که مصرف کننده باید بداند که کالاها براساس ضوابط قانونی قیمت گذاری می‌شوند اظهار کرد: ما دامنه قیمت برای مرغ و تخم مرغ در نظر گرفته‌ایم و اگر قیمت‌ها را از این بیشتر کم کنیم تولید از بین می رود در نهایت مجبور به واردات کالا آن هم در شرایطی که ارز نداریم می‌شویم که واردات کالا قطعا قیمت آن ها را در بازار داخلی افزایش می دهد.
 
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پایان درباره ورود سازمان حمایت به بحث نظارت بر کیفیت کالا خاطرنشان کرد: موضوع کیفیت به سازمان حمایت برنمی گردد و ما در قالب گشت‌های مشترک با سایر سازمان‌ها وارد عمل می شویم.ما بحث کیفیت را دنبال می کنیم اما تشخیص کیفیت نمی دهیم.

 

کد خبر 22742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =