افزایش ۵۱درصدی قیمت شکر صنایع قندریزی را فلج خواهد کرد

دبیر انجمن صنایع قند گفت: به رغم منویات مقام معظم رهبری در سالی که سال جهش تولید نام گذاری شده، افزایش ۵۱درصدی قیمت شکر و بخشنامه های وزارت جهاد کشاورزی در خصوص سهمیه شکر، صنعت قندریزی را با چالش جدی مواجه کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس»، فضل الله اکبری دبیر انجمن تولیدکنندگان قند ایران خاطرنشان کرد: صنایعی مانند صنعت قند ریزی که صد درصد به مواد اولیه شکر وابسته است اگر بخواهد افزایش ۵۱درصدی سرمایه در گردش داشته باشد یا باید از طریق دریافت وام ۲۳درصدی اقدام به تامین نقدینگی نماید که آنهم از طریق اکثریت بانکها مسدود شده است. یا باید مایملک شخصی خود را به فروش برساند و یا باید در بازار آزاد با سودهای سر سام آور نزولی اقدام به تامین نقدینگی نماید که این موضوع باعث ورشکستگی خواهد شد.

اکبری افزود: امسال به رغم افزایش سی، چهل درصدی سربار تولید، ارزش افزوده قند و شکر هم از یک درصد به ده درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: علاوه بر همه‌ این مشکلات، بخشنامه جدید وزارت جهادکشاورزی در خصوص دریافت مابه‌التفاوت از انبارهای اندک شرکت ها که همان حداقل موجودی باید تنخواه تولید باقی بماند و برای تداوم تولید هیچ وقت نباید از گردونه تولید شود نیز بر مشکلات افزوده است.

دبیر انجمن صنایع قند با اشاره به موضوع عدم آزاد سازی شکرهای نقدی خریداری شده توسط تولید کنندگان که با بخشنامه وزارت جهاد کشاورزی دو سه ماهی است به بهانه دریافت مابه التفاوت مسدود شده است خاطرنشان کرد: مگر سرمایه در گردش شرکتهای تولید کننده قند چقدر می باشد که هر کس از راه رسیده قسمتی از آن را به نفع خود و به بهانه های مختلف توقیف می نماید در حالی که قند جزو کالاهای اساسی خانوار بوده و در سال جهش تولید هستیم با همه‌ این مشکلات ایجاد شده چگونه می توان به این مهم دست یافت.

اکبری تاکید کرد: امسال برای صنعت قند ریزی سال جهش تولید نخواهد بود و سال کاهش تولید و ورشکستگی خواهد بود. و فقط با این سیاست ها تنها تعدادی شرکت بزرگ که از امتیازات واردات استفاده می کنند سرپا خواهند بود و اکثریت قریب به اتفاق شرکت های کوچک و متوسط دچار معزل و تعطیلی خواهند شد و هزاران نیروی این صنعت دچار معزل بیکاری خواهند شد.

وی ابراز امیدواری کرد مسئولان مربوطه در خصوص معضلات پیش آمده در صنعت قندریزی قبل از دیر شدن تدبیری کنند تا باری از دوش تولید برداشته شود.

کد خبر 54930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    0 0
    متاسفانه مملکت دست یه عده رانت خوار افتاده که گوششون به این حرفها بدهکار نیست.
  • م ناجی IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    0 0
    هفت سر اژدهای اصلاح طلبان صهیونیست در این وضعیت بغرنج فقدان رئیس جمهور شهید هم به مردم رحم نمی‌کنند.
  • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۳
    0 0
    من کشاورز هستم گندم تولیدی ما را ۱۷۵۰۰ تومان نرخ گذاری می نمایید ولی قند شکر را ۵۱ یک درصد فکر می‌کنید عدالت است
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
    0 0
    انشاالله
  • SE ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۶
    0 0
    دولت سیزدهم . دولت گرانی است تمام اقلام ضروری بلا استثنا گران شده برنج . روغن و .....