در دوران بارداری چی بخوریم ؟ ( معرفی بهترین مواد غذایی در دوران بارداری )

مواد غذایی در دوران بارداری به رشد بهتر جنین کمک بسیار زیادی میکند پس باید با دقت و وسواس بسیار زیادی انتخاب شود (بهترین و بدترین مواد غذایی در دوران بارداری را بشناسید)

یکی از اقدامات بسیار مهم در دوران بارداری رعایت یک رژیم خاصی و اصولی می‌باشد. با رعایت یک رژیم غذایی مناسب تحت هر شرایطی سلامت مادر باردار و جنین در خطر نخواهد بود. بسیاری از بیماری‌های مزمن دوران بارداری در اثر عدم رعایت یک رژیم غذایی مناسب به وجود می‌آیند. تغذیه در دوران بارداری از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. در این دوران حساس جنین مواد غذایی مورد نیاز جهت رشد را از بدن مادر باردار تامین می‌کند. به همین دلیل مادر باردار باید رژیمی کاملا اصولی را رعایت کند.

در دوران بارداری چی بخوریم؟

مواد غذایی در دوران بارداری باید با دقت و وسواس بسیار زیادی انتخاب شود. بهترین مواد غذایی در دوران بارداری سرشار از ویتامین‌های مختلف، املاح معدنی و مواد مغذی می‌باشد. مواد غذایی مورد  نیاز در دوران بارداری به رشد بهتر جنین کمک بسیار زیادی خواهند کرد. با ایجاد چارچوب جدیدی از یک رژیم غذایی سالم سلامتی مادر باردار و جنین تضمین شده خواهد بود. در این دوران باید مصرف برخی از مواد غذایی خاص را افزایش داد. همچنین از خوردن گروه از مواد غذایی نیز باید اجتناب کرد.

یک مادر باردار آگاه در دوران بارداری به دنبال مصرف مواد غذایی و ارگانیک می‌باشد. با مصرف چنین غذاهایی می توان ابعاد جدیدی از سلامتی را برای جنین رقم زد. مصرف مواد غذایی ناسالم می‌تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد. مادران باردار باید مواد غذایی مختلف و کاملا سالمی را میل کنند. عدم توجه به این نکته می‌تواند خطرات و عواقب جبران ناپذیری را برای جنین و مادر باردار به ارمغان بیاورد. بر اساس جدیدترین تحقیقات صورت گرفته حتی در دوران اقدام به بارداری نیز باید یک رژیم غذایی خاص را رعایت کرد.
 
در هر یک از ماه‌های بارداری میزان کالری دریافتی و ویتامین دریافتی متفاوت می‌باشد. مقدار مصرف کالری روزانه باید بیش از حد مجاز نباشد؛ در غیر این صورت مادر باردار چاقی مفرط را تجربه خواهد کرد. در دوران بارداری تمامی آن چیزی را که نوزاد جهت رشد نیاز دارد، از بدن مادر باردار تامین می‌کند. در این دوران حساس مواد غذایی ذیل را حتما میل کنید:

● شیر
شیر سرشار از کلسیم است و به تقویت بنیان‌های رشد در جنین کمک خواهد کرد. همچنین شیر حاوی کربوهیدرات، فیبر و همچنین سایر املاح معدنی مورد نیاز برای بدن در دوران بارداری می‌باشد. ویتامین‌های گروه A، E و C به وفور در این ماده غذایی یافت می‌شود.

در دوران بارداری چی بخوریم


● پنیر
از دیگر مواد غذایی مناسب در دوران بارداری می‌توان به پنیر اشاره کرد. میزان کلسیم موجود در پنیر کاملا ایده آل و استاندارد است. میزان انرژی ۱۰۰ گرم پنیر معادل ۲۱۰ کیلوکالری می‌باشد. ویتامین‌های گروه C، D و E به مقدار کافی در پنیر یافت می‌شوند. پنیر می‌تواند فرایند رشد استخوان‌های جنین در سه ماهه دوم الی سه ماهه سوم را تسریع ببخشد.

● ماست
یکی از بهترین مواد غذایی مناسب برای دوران بارداری ماست می‌باشد. ماست باعث کاهش حالت تهوع در سه ماهه اول بارداری می‌شود. همچنین نقش کلیدی در افزایش میزان رشد جنین دارد. میزان کلسیم و مواد معدنی موجود در ماست به مراتب بیشتر است. با مصرف ماست به صورت مداوم می‌توان از سقط جنین در دوران حساس سه ماهه اول بارداری نیز جلوگیری کرد.

● ماهی و غذاهای دریایی
در رژیم غذایی یک مادر باردار آگاه و هوشمند حتما باید به مقدار کافی ماهی وجود داشته باشد. در طول هفته حتما باید در دو وعده مجزا ماهی میل کرد. این ماده غذایی سرشار از امگا ۳، ۶ و ۹ می‌باشد. ویتامین‌های E، C و D موجود در ماهی به رشد و نمو جنین کمک خواهند کرد. کربوهیدرات موجود در ماهی بدن را در دوران بارداری از حالت دهیدراته بودن نجات خواهد داد.

● گوشت مرغ
از دیگر مواد غذایی سالم در دوران بارداری می‌توان به مرغ اشاره کرد. مرغ گریل شده بهترین انتخاب برای این دوران است. میزان کالری دریافتی مادر باردار خصوصا در ماه‌های آخر نباید بیش از حد مجاز باشد. در غیر این صورت چاقی و اضافه وزن شدید را مادر در دوران بعد از زایمان تجربه خواهد کرد. میزان ویتامین E و B موجود  در گوشت مرغ کاملا مطابق با نیاز مادر باردار است.

رژیم غذایی و تغذیه در دوران بارداری

در دوران بارداری باید رژیم غذایی روزانه را به گونه‌ای انتخاب کرد، که میزان مواد مغذی دریافتی مطابق با نیاز مادر و جنین باشد. مواد مغذی مختلف علاوه بر افزایش میزان رشد جنین به تجربه یک زایمان راحت و آسان کمک بسیار زیادی خواهند کرد. همچنین در این دوران باید از خوردن غذای بیشتر خودداری کرد. خوردن غذای بیشتر باعث افزایش میزان مواد مغذی دریافتی در طول روز نخواهد شد. درشت مغذی‌ها و انواع ریز مغذی‌ها باعث پایداری سلامت جسمی جنین و مادر باردار خواهند شد. ریز مغذی‌ها شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف هستند.
 
همچنین درشت مغذی‌ها از دیدگاه کارشناسان فعال در حوزه تغذیه، شامل: پروتئین، کربوهیدرات و چربی می‌شوند. ریز مغذی و درشت مغذی باید به مقدار کافی توسط بدن دریافت شوند. مواد غذایی مختلفی حاوی ریز مغذی و درشت مغذی هستند. همچنین با افزایش میزان دریافت مواد مغذی توسط بدن می‌توان با خیالی آسوده یک دوران بارداری امن را پشت سر گذاشت. با ایجاد چنین چارچوبی جنین در یک شرایط کاملا نرمال در شکم مادر باردار رشد خود را ادامه خواهد داد. مواد غذایی ذیل شامل مواد مغذی مختلفی هستند. به همین دلیل خوردن آن ها در طول دوران بارداری باید اولویت نخست هر مادری باشد. همچنین موارد زیر به تامین مواد مغذی مورد نیاز خانم‌های باردار کمک خواهند کرد.

محصولات لبنی
لبنیات حاوی اسید فولیک، پروتئین و همچنین چربی هستند. با مصرف انواع لبنیات می‌توان فصل جدیدی از سلامتی را برای جنین به ارمغان آورد.

●انواع حبوبات
حبوبات حاوی مقدار زیادی آهن، پروتئین، ویتامین و حتی سایر مواد مغذی مورد نیاز جنین هستند. با مصرف حبوبات شاخص‌های رشد جنین را می‌توان تغییر داد.

● غلات
در یک رژیم غذایی سالم دوران بارداری باید غلات نیز به مقدار کافی وجود داشته باشد. غلات باعث ارتقاء هوش جنین نیز می‌شوند. غلات حاوی مواد مغذی مختلف نظیر: پروتئین، اسید فولیک، ویتامین و سایر املاح معدنی دیگر هستند.

انواع گوشت
در رژیم غذایی خانم‌های باردار باید گوشت نیز به مقدار کافی وجود داشته باشد. گوشت باعث افزایش هوش جنین می‌شود. همچنین انواع گوشت حاوی: امگا ۹، ویتامین، املاح معدنی و پروتئین به مقدار کافی هستند.

●غذاهای دریایی
از دیگر مواد غذایی سالم که حاوی ریز مغذی‌های مختلفی است؛ می‌توان به غذاهای دریایی اشاره کرد. این غذاها میزان ویتامین دریافتی مادر باردار را افزایش می‌دهند. همچنین اسید فنولیک موجود در ماهی باعث افزایش میزان هوش و ذکاوت جنین خواهد شد. مصرف غذاهای دریایی به تامین پروتئین بیشتر در بدن کمک خواهد کرد.

●انواع صیفی جات
رژیم غذایی مادر باردار باید کاملا متنوع و ترکیبی از مواد غذایی مختلف باشد. رژیم غذایی مادر باردار شامل انواع صیفی جات نیز می‌شود. صیفی جات حاوی ویتامین، املاح معدنی، پروتئین و همچنین فیبر هستند. خصوصا صیفی جات ارگانیک می‌تواند احتمال بروز هرگونه بیماری پیش زمینه‌ای را کاهش دهد. برای قرار گرفتن در مسیر سلامتی باید مصرف صیفی جات را افزایش داد.

تغذیه در دوران بارداری

در دوران بارداری چه مواد غذایی را نخوریم؟

در این دوران حساس باید از خوردن برخی از مواد غذایی خاص پرهیز کرد. بدون شک با ایجاد چنین چارچوبی می‌توان دوران بارداری به راحتی پشت سر گذاشت. مصرف برخی از مواد غذایی در این دوران می‌تواند خطر سقط جنین را تا ۹۰ درصد افزایش دهد. همچنین تغذیه غیر اصولی می‌تواند به ایجاد اختلال در روند رشد جنین شد.
مصرف مواد غذایی قندی به طور مداوم نیز می‌تواند خطر بروز بیماری دیابت نوع دو را افزایش دهد. خوردن برخی از مواد غذایی در این دوران ممنوع می‌باشد. همچنین خوردن چنین مواد غذایی می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکلی باید از خوردن مواد غذایی ممنوع در دوران بارداری جلوگیری کرد. در غیر این صورت آسیب‌های بسیار جدی به جنین وارد خواهد شد. همچنین در سه ماهه آخر بارداری خوردن چنین مواد غذایی می‌تواند باعث بروز زایمان زودرس شود. زایمان زودرس برای مادر و جنین بسیار خطرناک می‌باشد. بر اساس بررسی‌های جدید پزشکی مصرف مواد غذایی زیر را در دوران بارداری باید به طور کامل فراموش کرد:

● ماهی نیم پز یا خام
خوردن ماهی خام یا نیم پز در دوران بارداری بسیار خطرناک است. ماهی‌های خام آلوده به باکتری و انگل‌ها مختلف هستند. همچنین این انگل‌ها می‌تواند خطرات تهدید کننده‌ای را برای مادر و جنین به ارمغان بیاورند.

گوشت نیم پز
بر اساس تحقیقات جدید گوشت نیم پز یا همان خام باعث بروز عفونت‌های مختلفی می‌شود. این نوع از گوشت می‌تواند باعث بروز عفونت مغزی در جنین شود.

● تخم مرغ خام
تخم مرغ خام حاوی برخی از مواد غذایی خطرناک برای جنین می‌باشد. همچنین این ماده غذایی به صورت خام می‌تواند ایجاد گرفتگی در رحم شود. در نهایت رحم شرایط بالقوه خود را جهت زایمان راحت و آسان از دست خواهد داد.

● جوانه خام
برخی از ترکیبات موجود در جوانه خام منجر به سقط جنین می‌شود. پس از اطلاع از بارداری، مصرف هرگونه جوانه به صورت خام را باید قطع کرد. ترکیبات جوانه خام باعث ایجاد اختلال در فرایند رشد جنین می‌شود.

لبنیات غیر پاستوریزه
چنین مواد لبنی به دلیل این که در شرایط بهداشتی فرآوری نشده اند؛ حاوی میکروب‌ها و باکتری‌های مختلفی هستند. هر یک از این باکتری‌ها و میکروب‌ها می‌تواند باعث ایجاد بیماری‌های مختلف شود.  

کد خبر 55032

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =