نرخ پایه صادراتی کره برای جلوگیری از صادرات بی رویه و تنظیم بازار داخل اصلاح شود

افزایش قیمت جهانی کره حیوانی باعث شده برخی از برندهای لبنی با صادرات بی رویه بازار داخلی را با مشکل کمبود و گرانی کره حیوانی مواجه کنند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا «فود پرس»، محمد جواد نظرزاده مدیر کل دفتر آماد و توزیع وزارت صمت در نامه ای به قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در خصوص تغییرات ایجاد شده در قیمت چربی حاصل از شیر نوشت:  با توجه به تغییرات ایجاد شده در قیمت چربی حاصل از شیر که در نتیجه تغییر نرخ جهانی این محصول و افزایش بی رویه صادرات آن در جریان است صنایع وابسته و زنجیره های پایین دست را دچار مشکل نموده و اگر این رویه اصلاح نشود با وقفه ای کوتاه مدیریت بازار در بخش محصولات واسطه ای و نهایی از جمله کره حیوانی خانوار فرآورده های لبنی پرچرب و.... بر هم خواهد خورد.

شایان ذکر است پیش بینی می شود ادامه این روند علاوه بر موارد عنوان شده احتمال جایگزینی و اختلاط چربی گیاهی «پالم» در محصولات با چربی حیوانی و به خطر افتادن سلامتی خانوارها را به همراه خواهد داشت. با توجه به مراتب فوق و به منظور مدیریت بازار فرآورده های حاصل از چربی حیوانی (شیر) پیشنهاد می گردد:

۱ -قیمت پایه ارزی چربی حیوانی (کره) موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات در گمرکات اصلاح گردد.

۲- با قید فوریت محاسبات عوارض باز دارنده به منظور جلوگیری از صادرات بی رویه تا برگشتن نرخ چربی حیوانی به نرخ تعادلی حدود ۲۵۰۰۰ تومان برای هر واحد درصد در دستور کار قرار گیرد.

۳- با توجه به کاهش محسوس قیمت شیر خشک به عنوان فرآورده ای که در فرایند تولید چربی به دست می آید، انجام اقدامات حمایتی به منظور اقتصادی شدن چرخه تولید این کالا ضروری به نظر می رسد.

نرخ پایه صادراتی کره برای جلوگیری از صادرات بی رویه و تنظیم بازار داخل اصلاح شود/ برخی برندها از توزیع کره در بازار داخل امتناع می کنند

کد خبر 55263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =