مهر تایید بازرسی وزارت جهاد کشاورزی بر کمبود برنج خارجی در بازار/ فاجعه بازار برنج در سال ۱۴۰۰ تکرار می شود؟!

در حالی که مدتی است برخی افراد با اظهارات غیر مسئولانه مدعی وفور برنج در کشور هستند اما واقعیت های بازار برنج حاکی از آن است که کمبود عرضه و گرانی برنج در بازار برای دست اندرکاران و ناظران واقعی قابل مشاهده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصادغذا «فود پرس»، طی ماه های اخیر بحث تنظیم بازار برنج با اختلاف نظر های فراوانی همراه شده است. از طرفی برخی مخالفان واردات برنج با محوریت نمایندگان استان های شمالی در مجلس مدعی افزایش تولید برنج در داخل هستند و به بهانه حمایت از کشاورزان با واردات برنج مخالفت می کنند.

اما از طرفی فعالان بازار برنج با رصد دقیق وضعیت عرضه برنج داخلی و خارجی در بازار، بارها از وزارت جهاد کشاورزی خواسته اند که آمار تولید برنج داخلی را به تفکیک استانی و نوع برنج تولیدی به صورت شفاف در رسانه ها اعلام کند تا معلوم شود با توجه به شرایط آبی کشور و همچنین کاهش سطح زیر کشت برنج در استان های شمالی چگونه تولید برنج در کشور افزایش یافته است.

در این میان نیز تشکل های ملی برنج با بیان اینکه برنج خارجی مشتریان و دهک های مصرفی خود را در میان قشر ضعیف جامعه دارد و برنج داخلی کفاف نیاز کشور را نمی دهد بر این موضوع پافشاری می کنند که آمارهای تولید واقعی نیست و دولت برای حفظ آرامش و ثبات در بازار برنج  باید با واردات درست و به موقع مانع از ایجاد تنش، کمبود و گرانی برنج در بازار شود.

آنها همچنین در مکاتبات متعدد از دولت و به ویژه مدیران وزارت جهاد کشاورزی خواسته اند با اجرای قانون، ترخیص برنج هایی که قبل از آغاز ممنوعیت فصلی به گمرکات کشور رسیده است را برای عرضه به موقع در بازار تسریع کنند.

با توجه به موضوعات فوق حالا بازرسان وزارت جهاد کشاورزی نیز در نامه ای رسمی بر این نکته صحه می گذارند که بر اساس اخبار و گزارشات واصه و رصد میدانی بازار، کمبود و عدم عرضه برنج وارداتی وجود دارد و از تجار برنج خواسته شده که عرضه برنج را افزایش دهند.

حال تجار و فعالان بازار برنج خارجی می گویند برنج خارجی برای عرضه ندارند و با توجه به افزایش شدید قیمت برنج خارجی در بازار، اگر برنجی در انبار داشتند بهترین زمان عرضه و سود بیشتر را از دست نمی دادند.

باید منتظر ماند و دید آیا تصمیم گیران دولتی به حرف فعالان بازار برنج و تایید بازرسان آن وزارتخانه و واقعیت های بازار برنج وقعی می نهند یا اینکه به بهانه حمایت از کشاورزان و برای جلوگیری از فشار برخی نمایندگان مجلس و اتکا به آمارهای غیر واقعی ارائه شده، دست روی دست می گذارند تا فاجعه سال ۱۴۰۰ در بازار برنج مجددا تکرار شود.

کد خبر 55287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 24
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • DE ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    5 2
    برنج های خارجی متاسفانه در گونی‌های داخلی بسته بندی شد و وارد بازار شده مردم برنج ایرانی میخواهن ولی برنج خارجی درگونی ایرانی تحویل مصرف کننده میگردد
  • خالو IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۷
    6 6
    سلام دراقتصاد ممنویت و کمبود کالا باعث گرانی آن کالا میشود حمایت از تولید داخلی موقعی جواب میدهد که کالا وارداتی هم قیمت کالا داخلی باشه برنج وارداتی کیلویی ۵۰ هزاره ولی برنج ایرانی ۱۰۰ هزاره وهر کدام مشتری مخصوص خودشان دارند و ممنوعیت به علت کمبود برنج وارداتی شده ۶۰ هزار وبرنج ایرانی با ورود سواستفاده گران شده ۱۱۰هزار بخش زیادی از جامعه در خرید برنج ۵۰ هزارتومانی مشکل دارند چه برسد کیلویی۱۰۰ هزار تومانی این ممنوعیت نه تنهاهیج تاثیری در افزایش خرید برنج ایرانی ندارد بلکه باعث گرانی و تقلیق خرید شده است این ممنوعیت ظلم به خانواده‌ای کم درآمد است