ابراز نگرانی انجمن واردکنندگان برنج از بخشنامه های اخیر وزارت جهاد کشاورزی

انجمن واردات کنندگان برنج در بیانیه ای اعلام کرد: برنج داخلی و خارجی دو کالای متفاوت هستند و نباید سرنوشت واردات برنج را به خرید برنج داخلی گره زد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد غذا "فود پرس" در متن این بیانیه آمده است: انجمن واردکنندگان برنج ایران به نمایندگی از تعداد ۱۰۰ عضو خود، به عنوان تأمین‌کنندگان اصلی برنج، دومین کالای استراتژیک کشور و محور امنیت غذایی، نگرانی جدی خود را نسبت به بخشنامه‌های اخیر وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کند.  
بر اساس این بخشنامه‌ها، بیم آن وجود دارد که واردات برنج خارجی به خرید برنج ایرانی گره بخورد؛ تصمیمی که در شرایط اقتصادی دشوار کنونی و فشارهای منطقه‌ای و تحریم‌ها، می‌تواند تبعات سنگینی برای تنظیم بازار و تأمین نیاز اقشار کم‌درآمد داشته باشد.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: این انجمن تاکید دارد برنج ایرانی و وارداتی اساساً دو کالای متفاوت و با قیمت، جامعه مخاطب و ذائقه مصرفی جداگانه هستند. برنج وارداتی با قیمت اقتصادی، نیاز بیش از ۶ دهک کم‌برخوردار را تأمین می‌کند؛ به‌ویژه در نیمه جنوبی و استانهای مرزی کشور که با الگوی مصرف مردم نیز هماهنگ است.
اخیراً مسئولان  وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که تولید داخلی نیاز کشور را تأمین می‌کند و نیازی به واردات نیست؛ اگر چنین ادعایی صحیح است، گره زدن واردات به خرید برنج ایرانی چه معنایی دارد؟ و مهم‌تر آنکه  چرا شاهد افزایش قیمت و کمبود در بازار هستیم؟ مساله‌ای که در نامه نمایندگان محترم استان‌های جنوبی در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور درباره کمبود شدید و افزایش قیمت در این استان‌ها و نامه کمیسیون کشاورزی اتاق ایران به وزارت جهاد کشاورزی نیز به‌وضوح مشهود است.
خاطرنشان می نماید پیوند غیرکارشناسی این دو کالا می‌تواند به ناترازی بیشتر در بازار دامن زده و به ضرر مصرف‌کنندگان، به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر، تمام شود. باید پذیرفت این سیاست بدون توجه به تفاوت‌های مصرف، نه تنها از تولید داخلی حمایت نمی‌کند، بلکه باعث افزایش قیمت‌ها و فساد احتمالی نیز خواهد شد.
در انتهای این بیانیه آورده شده است: انجمن واردکنندگان برنج ایران از دولت درخواست دارد تا در سیاست‌گذاری‌های مربوط به بازار برنج، واقعیت‌های اقتصادی و نیازهای جامعه را در نظر بگیرد و از اتخاذ تصمیماتی که به افزایش فشار بر مصرف‌کنندگان منجر می‌شود، اکیداً خودداری نماید.
کد خبر 55370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =