منصور انصاری

كشاورزي ايران به رغم جايگاه نسبتاً تعيين‎كننده در اقتصاد كلان و در حوزه توليد ارزش افزوده ملي و دارا بودن حداقل 14 درصد از سود ناخالص ملي طي ساليان متمادي گذشته به عنوان بخش فراموش شده و در چارچوب بودجه‎هاي جاري ادامه حيات داده است، جز مواردي از تصويب بودجه‎هايي خارج از نظام متداول بودجه‎بندي بين سال‎هاي 1389 تا 1391براي گسترش سامانه‎هاي نوين آبياري، كه غالباً دو سال آخر آن تخصيص داده نشده عنايت و توجه به كشاورزي از دريچه تامين نياز مصرف‎كنندگان به موادغذايي ضروري به هر طريق و با هر قيمت از داخل و خارج بوده است، هرگز هيچ سياست‎مداري سؤال نمي‎كرد كشاورزي داريم يا نداريم و آيا اين كشاورزي از زيرساخت‎هاي لازم برخوردار است يا خير، هميشه سؤال اين بود كه گندم كافي، غلات، تخم‎مرغ، گوشت مرغ، گوشت قرمز چه از منابع داخلي و چه خارجي تا آن اندازه هست كه گراني نشود و صداي مردم درنيايد، عده‎اي نيز تصور مي‎كردند كه حمايت از كشاورزي همين است و از اين منظر اصولاً كشاورزي و كشاورزان ديده نمي‎شدند و به تبع آن صداي آنان  نيز به جائي نمي‎رسيد، وقتي مرغ، تخم‎مرغ يا ساير فرآورده‎ها كم يا گران مي‎شد نامي از مرغدار، دامدار، كشاورز گندمكار و باغدار به ميان مي‎آمد، آن هم به عنوان متهم و نه توليدكننده و يا ايجادكننده ارزش افزوده ملي 14 درصد و قس عليهذا، بودجه‎اي بود كه صرف حقوق، مأموريت و حفظ نگهداري اماكن دولتي و بعضي جلسات و كنفرانس‎ها و سمينارهاي غالباً نمايشي مي‎شد، به گونه‎اي كه گفته مي‎شد اكثر مؤسسات تحقيقاتي عريض و طويل با عناوين پرطمطراق و پرجاذبه در بهترين شرايط فقط مي‎توانستند 7 درصد از بودجه دريافتي را صرف كارهاي تحقيقاتي كنند،... در چنين شرايطي شاهد تحولي دوران‎ساز در بخش كشاورزي هستيم گرچه نمي‎توان آنچه در حال وقوع است را همچون هند، انقلاب سبز ناميد اما مي‎توان از آن در صورت تامين انتظارات و تحقق يافتن و نهايي شدن برنامه‎ها، به عنوان "تغييرات آرام و بي صدا" ياد كرد زيرا به دور از هياهوهاي پندارگرايانه پيشين كه يكباره اعلام مي‎شد قرار است 2 ميليون هكتار زمين‎هاي جديد ظرف دو سال زير كشت رود يا مثلاً تلقي بي‎حاصل عوام فريبانه كه شرايط براي واگذاري حداقل ده هزار مترمربع زمين به تمامي متقاضيان براي احداث باغ شهر وجود دارد، اكنون شاهد هستيم بي‎آنكه كنفرانس يا نشستي مطبوعاتي و رسانه‎اي در ميان باشد و يا خبري از قبل اعلام شود، دكتر عبدالمهدي بخشنده معاون برنامه‎ريزي و اقتصادي وزارت جهادكشاورزي در روزهاي پاياني تير ماه گذشته در آئين ضيافت افطار در باغ لاله تهران در جمع خبرنگاران روزنامه‎ها، سايت‎هاي خبري و مديران مجلات تخصصي و به اصرار ايشان كه "سخني بگوييد" از پرو‍ژه‎هاي در دست اقدام در حوزه زيرساخت‎هاي كشاورزي به گونه‎اي ياد مي‎كند كه اگر تحقق يابند قطعاً فراتر از يك تحول در كشاورزي اثر گذارند و بيشتر شايسته است  با توجه به ركود گذشته و غفلت تاريخي نسبت به كشاورزي بگوييم "انقلابي در سكوت طراحي شده است".
10 ميليارد دلار از صندوق توسعه ملي براي نوسازي و تجهيز اراضي با موافقت مقام معظم رهبري كه در اتاق پاياپاي بانك مركزي به ريال تبديل و جذب خواهد شد، همچنين اختصاص 8 ميليارد دلار ديگر از همين صندوق باز هم با كسب موافقت مقام معظم رهبري براي جلوگيري از خروج 10 ميليارد مترمكعب آب رودخانه‎هاي مرزي براي استفاده در بالغ بر 437 هزار هكتار اراضي كشاورزي در استان‎هاي آذربايجان، كردستان، كرمانشاه، ايلام و سيستان و بلوچستان همه نشان از برآمد توجهي تاريخي به توسعه پايدار كشاورزي كشور دارد.
اگر دقت كنيم كه بخش كشاورزي در سنوات گذشته و طبق قانون فقط مي‎توانست از 5/5 درصد منابع صندوق توسعه ملي، آنهم با دشواري استفاده كند و 90 درصد منابع اين صندوق به ساير بخش‎هاي اقتصاد همچون، صنعت، معدن و خدمات اختصاص مي‎يافت درمي‎يابيم كه در آستانه انقلابي در بخش كشاورزي هستيم. دكتر عبدالمهدي بخشنده مي‎گويد: موافقت با تخصيص 10 ميليارد دلار منوط به تخصيص يك ميليارد و 500 ميليون دلار از اين رقم براي نوسازي و تجهيز 550 هزار هكتار از اراضي خوزستان و ايلام است كه طرح آن عملياتي و قسط نخست آن به مبلغ 250 ميليون دلار نيز دريافت شده است. اين نكته حائز اهميت است كه طرح‎هايي كه قرار است اين مبالغ را پس از تبديل به ريال جذب نمايند تدوين و در مرحله اجرا قرار دارند، مثلاً در 105 هزار هكتار از اراضي خوزستان و ايلام امكان كار فراهم شده است كه خود بي‎سابقه است. وي يادآور مي‎شود: با موافقت مقام رهبري مبلغ 500 ميليون دلار براي احياي 46 هزار هكتار از اراضي دشت سيستان اختصاص يافته و روز 29 تير ماه نيز مبلغ هزار ميليارد تومان براي اجراي آبياري تحت فشار در سطحي بالغ بر 200 هزار هكتار در سال 93 در جلسه هيات دولت به تصويب رسيد. خارج از اين اخبار اگر به جمع اين مبالغ، اعتبار 15 هزار ميليارد توماني (يعني 5 ميليارد دلار) براي احياي درياچه اروميه را نيز، كه باز هم به نوعي در جهت توسعه پايدار كشاورزي به شمار مي‎رود اضافه كنيم، كشاورزي با رقمي بالغ بر 56 هزار ميليارد تومان اعتبار قابل اتكا طي حداكثر 10 سال آينده مواجه است و البته اين اعتبارات به رغم مخاطراتي كه در بازپرداخت آنها وجود دارد خارج از بودجه‎هاي جاري سالانه تخصيص مي‎يابند. اين اعتبارات با تلاش مستمر بي‎آنكه قبلاً رسانه‎اي شوند و با ارائه طرح‎هاي توجيهي مورد قبول براي توسعه پايدار كشاورزي كه نتايجي دير هنگام دارند تأمين شده‎اند، گفتني است اگر اين پروژه‎ها وارد مرحله اجرا شوند، هم روند، حجمي حداقل حدود 20 درصد اين مبالغ نيز از سوي بخش خصوصي به جانب خود جذب خواهند كرد.

نگراني‎ها و مخاطرات
بايد گفت دريافت اين منابع به صورت وام‎هاي 7 ساله است كه بازپرداخت آنها را دولت تضمين كرده و در اتاق پاياپاي بانك مركزي به ريال تبديل و در اختيار طرح‎ها و پروژه‎ها قرار مي‎گيرند ولي بازپرداخت آنها به صورت ارزي، با نرخ روز و البته سود 5 درصدي خواهد بود، اگر نرخ ارز در زمان‎هاي بازپرداخت افزايش پيدا كند ترديدي نيست كه دولت‎هاي بعدي با حجم عظيمي بدهي و يك زيان انباشته مواجه خواهند بود و اگر طرح‎ها به هر دليل در مراحل اجرائي به درستي و طبق اصول علمي و دانش روز اجرا نشوند اين زيان افزونتر خواهد شد. اين پديده بارها و در همين زمينه‎ها اتفاق افتاده است و بخش خصوصي وام گيرنده از صندوق توسعه يا همان صندوق ذخيره ارزي به دليل افزايش بسيار و حتي چند برابر شدن نرخ ارز قادر به بازپرداخت نشده است، اينكه بدهي ناشي از احتمال وقوع اين اتفاق بر عهده كشاورزي و يا كشاورزان خواهد بود مبهم است، اما آنچه مسلم است هدايت اين اعتبارات به تجهيز زيرساخت‎هاي كشاورزي به ويژه در مناطق مرزي چون خوزستان، سيستان و بلوچستان، آذربايجان شرقي و غربي، كردستان، ايلام و كرمانشاه از جنبه‎هاي مختلف سياسي، اجتماعي ستودني و تحسين برانگيز است.

مخاطره ديگر بي‎توجهي به اطلاع‎رساني و فرهنگ‎سازي    
اين كه در ابتداي اين گفتار اصرار داشتم كه اين رخداد مهم، انقلاب سبز، همانند آنچه در هند اتفاق افتاد ناميده نشود به اين دليل است كه انقلاب سبز هند با اشاعه فرهنگ و آگاهي گسترده و همراه كردن بخش عمده‎اي از مردم و شايد تمامي فعالان بخش كشاورزي آغاز و به نتيجه رسيد اما در كشور ما، به دلايلي كه هنوز آشكار نيست و شايد به دليل اجتناب از "هياهوهاي بسيار براي هيچ" كه پيش از اين در دولت‎ها وجود داشته است، موضوع در سكوت صورت گرفته است كه البته شايد مصلحت همين است، ولي حال كه مصوب شده است نمي‎توان بدون اطلاع‎رساني گسترده براي جلب مشاركت مردم و همراهي و همكاري آنان و در نهايت فرهنگ‎سازي، بي‎صدا پروژه‎ها را اجرا كرد، شور و هيجان مبتني بر واقعيت، ايجاد اميدواري، نويد اشتغال، فراخوان صاحب‎نظران، جلب مشاركت بخش خصوصي، فراهم كردن امكان جذب متخصصان، نيروهاي جوان و خوش فكر و آماده خدمتگزاري و صدها مصداق و مورد ديگر در كشاورزي كشور، آشكارا و به طرز اسف‎باري در آنچه قرار است تحقق يابد در طرح‎ها و برنامه‎ها ديده نمي‎شود و اين ضعف و نارسايي تاريخي مجريان در اجراي هر پروژه‎اي توسط دولت‎هاست كه اگر با فرهنگ‎سازي عمومي و همدلي اهالي همراه نباشد آب در غربال ريختن است! تجربه 60 سال گذشته به ويژه از سال‎هاي 40 شمسي به بعد آشكار مي‎سازد توسعه از بالا هر چقدر هم كه حساب شده، دقيق، فني و با اعتبارات كافي تدوين شده باشد، اگر عنصر گسترش آگاهي و مقبوليت عموم مردم را با خود نداشته باشد شكست خواهد خورد. كافي است ساكنان مناطق و اهالي استان‎ها متوجه نشوند كه دستاورد اين طرح‎ها نصيب آنها مي‎شود و در واقع متعلق به آنهاست، حتي اگر بطور مستقيم در آنها ذينفع و مشغول به كار نباشند، اگر حاصل آن را متعلق به دولت‎ها بدانند بدون شك نوعي تقابل‎جوئي يا بي‎توجهي و بي‎تفاوتي زيان‎آور گسترش خواهد يافت، پس موضوع اطلاع‎رساني و فرهنگ‎سازي و توصيف و تشريح طرح‎ها و اقدامات از طريق مطبوعات و رسانه‎ها همانند سلسله اعصاب اين پروژه‎ها ضروري، حيات‎بخش و هشداردهنده است و اگر نباشد مخاطره‎آميز خواهد بود. در كنار اين امر بايستي انحصار تصميم‎گيري در قالب ساختارهاي شبه دولتي و دولتي نيز كه امكان حضور رقابت و استفاده از مشاركت مجموعه ظرفيت‎هاي كشور را محدود خواهد نمود بايستي به اين نگراني افزود.
کد خبر کشاورزی منصور انصاری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =