ایران از برند حلال جا ماند /سهم یک درصدی در غذای حلال

مدیرکل دفتر تخصصی امور بین‌ الملل و حلال سازمان ملی استاندارد گفت: ۸۰۰ میلیارد دلار ترنور مالی حلال مربوط به بخش غذای حلال بوده که سهم ایران در این حوزه فقط یک درصد است.

محصولات غذایی حلال برای نخستین بار در مالزی پیگیری و انجام شد. در ادیان مختلف باورهایی نسبت به غذاهای مجاز و غیرمجاز وجود دارد که در اسلام با نام حلال و حرام از آنها نام برده می‌شود. اصطلاح حلال به عنوان برندی خاص و فراگیر شده در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان قدمت زیادی ندارد. در چند سال اخیر علامت تجاری غذایی به صورت علامت جهانی از سوی کشورهای مسلمان معرفی شده است که کشورهای غیراسلامی هم استقبال خوبی از آن داشته‌اند.

ایران چند سالی است عضو مؤسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی (اسمیک) بوده و در هیأت مدیره این مؤسسه ۱۳ کشور از جمله ایران عضویت دارند. سیدابراهیم ابراهیمی، مدیرکل دفتر تخصصی امور بین‌ الملل و حلال سازمان ملی استاندارد با اشاره به سفر کارشناسان سازمان استاندارد به ترکیه و نشست اعضای اسمیک به مهر گفت: در مجمع عمومی اسمیک ایران دو پیشنهاد ارائه داد که مورد موافقت اعضا بود؛ نخست اهدا جایزه کیفیت جهان اسلام و دیگری استاندارد حکمرانی خوب در اسلام که نیاز به پیگیری دارد. مقرر شد در نشست‌هایی با حضور دبیر کل اهدا جایزه کیفیت جهان اسلام نهایی و در دستور کار هیأت مدیره قرار گیرد.  همچنین ایجاد کمیته فنی موقت برای بررسی پیشنهاد دوم ایران مبنی بر تدوین استاندارد در حوزه حکمرانی خوب نیز مورد استقبال قرار گرفته و پیشنهادات عملیاتی کردن آن به هیئت مدیره ارائه خواهد شد.

او افزود: براساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، مصوب سال ۹۶ مجلس شورای اسلامی سازمان ملی استاندارد تنها مرجع رسمی اعطای نشان حلال در کشور است. متأسفانه با وجود شفاف‌ سازی قانون، نهادهایی بوده‌اند که نشان حلال کشورهایی مانند مالزی را اعطا می‌کردند. این امر خلاف قانون بوده و با رونق نشان حلال سازمان ملی استاندارد جلو آنها گرفته می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود به برگزاری نهمین نمایشگاه محصولات حلال در ترکیه اشاره کرد و گفت: ایران برای نخستین بار در این نمایشگاه حضور داشت و با هماهنگی سازمان توسعه تجارت ۱۲ شرکت دانش بنیان نیز هیأت ایرانی را همراهی می‌کردند.

برنامه‌های آینده غذای حلال

ابراهیمی درباره برنامه‌های آینده ایران در حوزه غذای حلال اظهار کرد: در نمایشگاه استانبول پیشنهاد شد دهمین نمایشگاه محصولات حلال در ایران برگزار شود. در این باره باید از امروز فعالیت‌ها آغاز شود. با همکاری سازمان توسعه تجارت، بخش اقتصادی وزارت امور خارجه و اتاق‌های بازرگانی، سازمان ملی استاندارد خود را برای تدارک نمایشگاه آماده می‌کند.

او اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ترویج حلال در کشورهای غیرمسلمان که اقلیت‌های اسلامی دارند مانند هند از دیگر پیشنهادی ایران بود. در این باره کشورهای غیراسلامی به نشان حلال اعتماد کرده و نسبت به آن اقبال داشته‌اند.

وی گفت: قرار است ایران با دانشگاه آفیون ترکیه برای همکاری در حوزه آموزش حلال برای هتلداران و آژانس‌های مسافرتی و گردشگری حلال در آینده‌ای نزدیک تفاهمنامه امضا کند.

ترنور مالی بالای غذای حلال

مدیرکل دفتر تخصصی امور بین‌ الملل و حلال سازمان ملی استاندارد با اشاره به برگزاری مسابقات آشپزی حلال عنوان کرد: از ایران به طور مستقل ۱۰ شرکت کننده حضور داشتند که موفق شدند مدال برنز را دریافت کنند. ابراهیمی تاکید کرد: ترنور مالی غذای حلال بسیار بالاست و از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار ترنور مالی حلال ۸۰۰ میلیارد دلار مربوط به بخش غذای حلال بوده که سهم ایران در این حوزه فقط یک درصد است.

او تصریح کرد: در حال حاضر شرکت سوئیسی نستله با برند حلال و درآمد سالانه بیش از ۳ میلیارد دلار تبدیل به بزرگترین تولیدکننده غذای حلال شده است.

وی یادآور شد: این شرکت توانسته با تأسیس مجمع مشاوره اسلامی در این حوزه موفق عمل کرده است.

تسهیل صدور مجوز

مدیرکل دفتر تخصصی امور بین‌ الملل و حلال سازمان ملی استاندارد در ادامه سخنان خود اعلام کرد: حلال در دو بخش محصولات و خدمات مطرح است. در حوزه محصولات، کالاها به دو بخش غذایی و غیرغذایی دسته بندی شده و در بخش خدمات هم دو گروه مواد غذایی و خدمات آشپزخانه‌ای و خدمات گردشگری و بانکداری و بیمه و… وجود دارد.

ابراهیمی درباره سایر برنامه‌های آینده به تسهیل صدور نشان حلال اشاره کرد و گفت: سازمان ملی استاندارد درصدد است برای تمام کسانی که درخواست خدمات و محصولات در سطح منطقه و جهانی نشان حلال دارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن صادر شود./ مهر

کد خبر 53540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =